هفته فیلم استرالیا در تهران آغاز شد



به گزارش سلام نو به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، سید مهدی جوادی مدیرکل این نهاد سینمایی در مراسم افتتاحیه دومین هفته سینمای استرالیا پس از استقبال از مهمانان ایرانی و خارجی و نمایندگان استرالیایی دولت گفت: در دنیای امروز یکی از مهم‌ترین مقوله‌هایی که دل ملت‌ها را جمع می‌کند و دل مردم را به یکدیگر نزدیک می‌کند، تعاملات فرهنگی است و در فرهنگ بیش از هر چیز سینما وجود دارد که می‌تواند یک زبان مشترک همه ملل از دریچه و چارچوب آن.
وی در ادامه سینما را آیینه فرهنگ ها و تمدن ها، دردها و شادی های مشترک بشریت دانست و با بیان اینکه هنر هفتم قصه گوی مبارزه ای است که امروز مردم با آن می جنگند، افزود: سینما در دنیای امروز می تواند یک امر مشترک باشد. درک و ادبیات مشترک جهان را ایجاد می کند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: سینمای ایران به عنوان یک سینمای اصیل و ناب به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره روایتگر این مشترکات انسانی و ماندگار در عرصه جهانی بوده است.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با تاکید بر اینکه هفته های سینمایی می تواند پیروزی و بهانه خوبی برای گفت وگو و دور هم جمع شدن مردم باشد، گفت: خوشحالیم که هفته فیلم استرالیا از امروز آغاز می شود. در جمهوری اسلامی ایران فرصت همکاری با استرالیا به عنوان کشوری که از نظر وسعت جغرافیایی و تنوع اقوام و تاریخ بومی یکی از کشورهای ثروتمند است، فرصت بسیار خوبی برای ما است و علاقه مندیم تعاملات فرهنگی و سینمایی خود را گسترش دهیم. این کشور.

جوادی بنیاد سینمایی فارابی را نهاد ملی سینمای ایران، متولی اصلی تعاملات سینمایی بین المللی در ایران معرفی کرد و یادآور شد: از جمله مهمترین وظایف، بنیاد سینمایی فارابی محسوب می شود.

این کارگردان سینما تصریح کرد: ما در بنیاد سینمایی فارابی به دنبال هر بهانه ای هستیم تا بتوانیم تعاملات فرهنگی بین مردم شریف ایران و سایر کشورها در قالب گفت و گو ایجاد کنیم و این مهم را از طریق سینما باز نگه داریم.

بیشتر بخوانید  خبر خوب برای ایرانیان در مورد کرونا

مدیرکل فارابی هفته های فیلم را یکی از بهانه های خوب برای تبادل نظر، آشنایی با اهالی سینما و شروع فعالیت های مشترک سینمایی با کشورهای دیگر خواند و گفت: بنیاد سینمایی فارابی به عنوان متولی فیلم هفته در نظر دارد تا با برگزاری هفته های فیلم ایرانی، رویدادهایی مانند ایران و خارج از کشور را برگزار کنید.

سید مهدی جوادی در ادامه سخنان خود از زحمات معاون بین الملل فارابی تشکر کرد و گفت: با طراحی برنامه و تلاش معاونت بین الملل بنیاد سینمایی فارابی و همکاری دوستان در سازمان صدا و سیما فرهنگ و ارتباطات، چند هفته از فیلم های این بنیاد در کشورهای دیگر برگزار شد. در نظر داریم با همکاری کشورهای مختلف این فیلم را به مدت چند هفته در ایران اسلامی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: امروز مجموعه برنامه های طراحی شده برای هفته فیلم مشترکمان با استرالیا آغاز شد و در آینده هفته فیلم چین، روسیه و حداقل سه کشور دیگر را تا پایان سال در بنیاد سینمایی فارابی برگزار خواهیم کرد. سال امیدوارم هفته فیلم استرالیا سرآغاز همکاری مثمر ثمر در زمینه فعالیت سینمایی با این کشور باشد.

این کارگردان سینما با بیان اینکه آماده عقد قرارداد، تفاهم نامه و تولیدات مشترک با نهادهای ذیربط بنیاد سینمایی فارابی استرالیا، تبادل تجربیات مشترک در سینما و برگزاری رویدادها و جشنواره های مشترک هستیم، افزود: امیدوارم سفیر محترم استرالیایی که دارای علایق فرهنگی است و آنها هم عاشق سینما هستند تا زمینه را برای آن همکاری ها و توافقات مشترک فراهم کنند.

سید مهدی جوادی در پایان اظهار داشت: به عنوان دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان و مدیرکل بنیاد سینمایی فارابی از اهالی سینمای استرالیا تقاضا دارم در سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان شرکت کنند. و چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم از فیلم فجر برای حضور در این دو رویداد مهم فرهنگی و هنری در ایران دعوت می کنم. امیدوارم به زودی شاهد سومین هفته فیلم های استرالیا با فیلم مشترک دو کشور ایران و استرالیا باشیم.

بیشتر بخوانید  علت لغو قانون اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی چیست؟

استقبال از برگزاری هفته های فیلم در کشورهای دیگر

محمدعلی کیانی، مدیرکل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور در ادامه این مراسم گفت: سید مهدی جوادی درباره هفته دوم فیلم استرالیا و روابط دو کشور صحبت کرد. باید بگویم که تاکنون همکاری بسیار خوبی با سفارت استرالیا داشته ایم و در هفته اول فیلم استرالیا که دو سال پیش در خانه هنرمندان برگزار شد، با استقبال خوبی از سوی سینمادوستان مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه اداره کل فرهنگ و ارتباطات اسلامی هماهنگ کننده رایزنی های فرهنگی است و بیش از 10 هفته فیلم از کشورهای اروپایی و سایر کشورها در ایران برگزار کرده است، افزود: زبان فیلم زبان مشترک همه ملت هاست. و کشورها.” سینما تاثیر زیادی در شناخت فرهنگ هر کشور دارد و به همین دلیل رایزنان فرهنگی را تشویق به برگزاری این هفته سینمایی در کشورهای دیگر و ایران کرده ایم و از آنها استقبال می کنیم.

کیانی در پایان گفت: از تلاش ویژه خانم ساکس سفیر استرالیا در ایران و سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی برای برگزاری این هفته فیلم کمال تشکر و قدردانی را دارم و امیدوارم این کار را انجام دهیم. دوباره شاهد برگزاری چنین برنامه هایی باشید.

به گفته سفیر استرالیا، فیلم «کور» خاص است

همچنین لیندل ساکس، سفیر استرالیا در ایران با ابراز خرسندی از دومین هفته فیلم استرالیا گفت: باعث افتخار است که استرالیا اولین کشوری است که این روزها هفته فیلم را در ایران برگزار می کند. در اینجا جا دارد از مدیرکل بنیاد سینمایی فارابی که مثل همیشه توجه ویژه ای به سینمای استرالیا داشته اند تشکر کنم.

وی با بیان اینکه در مدت سه سالی که در ایران گذراندم تجربیات زیادی را از مردم شریف این کشور آموختم و از علایق آنها اطلاعات زیادی کسب کردم، افزود: ایرانی ها علاقه زیادی به سینما دارند. آنها مانند استرالیایی ها عاشق سینما هستند و از این هنر برای شنیدن داستان مردم خود استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید  طالبان و بازگشت کابوس ازدواج اجباری و بردگی جنسی

سفیر استرالیا در ایران گفت: فیلم های ایرانی و استرالیایی فرهنگ، خلاقیت و تخصص مردمان خود را به مخاطبان جهانی نشان می دهند و فیلم های آنها در راستای شناخت و درک متقابل از یکدیگر، شناخت و درک است که می تواند سنگ بنا را تقویت کند. روابط دوجانبه ایران و استرالیا کمک می کند.

وی با بیان اینکه ایران و استرالیا سابقه همکاری طولانی در زمینه های علمی، محیطی و فرهنگی دارند، ادامه داد: تبادل فرهنگی نقش مهمی در روابط دو کشور دارد و امیدوارم شاهد اجرای برنامه های موسیقی و هنرهای تجسمی بین دو کشور در ماه های آینده ایران و استرالیا.

ساکس با اشاره به اینکه در دومین هفته فیلم استرالیایی تعدادی از جدی ترین آثار سینماگران سرشناس و سرشناس استرالیایی نمایش داده می شود، گفت: فیلم های انتخاب شده درباره روابط خانوادگی و تاریخ پیچیده بومیان استرالیا و حمایت مردم است. . در سراسر جهان در شکل گیری ایالت استرالیا».
سفیر استرالیا در ایران در پایان سخنان خود توضیح داد: برای ما استرالیایی ها مهم است که سینمای استرالیا باورها و آداب و رسوم قدیمی ترین فرهنگ دائمی جهان یعنی مردم بومی استرالیا را با استرالیای امروزی پیوند می دهد. ویژگی خاص فیلم «کور» این است که به رابطه دیرینه بومیان استرالیایی و مهاجران افغانستانی اشاره می کند که سال هاست سخاوتمندانه میزبان دولت و مردم ایران بوده اند.
مراسم افتتاحیه دومین هفته سینمای استرالیا شامگاه سه شنبه هشتم شهریور ماه با نمایش فیلم «قشر» در تالار عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

برنامه نمایش فیلم در تالار فردوس موزه سینما به شرح زیر است:
– 18 شهریور ساعت 19:00 فیلم «زمین مرتفع»
– 19 شهریور ساعت 17 فیلم کوره
ساعت 19:00 فیلم “قوچ ها”
– 20 شهریور ساعت 17:00 فیلم “دوباره جون”
ساعت 19:00 فیلم “نیترام”.

دیدگاهتان را بنویسید