بحران آب در ایران چقدر جدی است؟



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، این کارشناس آب را یکی از دغدغه های اصلی مردم دانست و گفت: تنها راه برون رفت از این موضوع، تشکیل «گفتگوی ملی» بین همه نهادها است.

سید علیرضا شریعت موضوع آب و محیط زیست را یکی از دغدغه های اصلی مردم در کشور دانست و اظهار داشت: در هشت سال گذشته نظرسنجی برای بیان 10 دغدغه اصلی مردم انجام شد. در نتیجه این نظرسنجی بسیاری از مردم موضوع آب و محیط زیست را جزو 10 اولویت اول خود دانستند و قطعا با توجه به شرایط فعلی کشور از نظر تغییرات اقلیمی و گرمای بی سابقه و کمبود شدید آب، توجه به آب و … محیط زیست جزو پایین ترین ها در بین پنج کشور اول است و دغدغه اصلی امروز مردم کشورمان است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مشکل کم آبی و خشکسالی عارضه ای است که کل آمریکا و جنوب اروپا و حتی شرق آسیا را درگیر کرده است. خاورمیانه که مدت هاست با کمبود آب مواجه است، بیشترین پیامدهای منفی این وضعیت را دیده و خواهد دید. در این شرایط و با توجه به اینکه دوره‌های خشکسالی و پیامدهای آن به سرعت بی‌سابقه‌ای رسیده است، تنها کشورهای پیشرفته با ظرفیت‌های مالی و مدیریتی می‌توانند خود را با این شرایط وفق دهند و کشورهای فقیر به شدت در برابر این پدیده آسیب‌پذیر می‌شوند.

شریعت افزود: کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست، زیرا علاوه بر کم آبی و خشکسالی، با مشکلات دیگری مانند تحریم، رکود تورمی، بیکاری، فقر و کمبود منابع مالی ناشی از تحریم نیز مواجه هستیم. و به آن باید مدیریت ضعیف آب را نیز اضافه کرد.

بیشتر بخوانید  جزئیات جدید ماجرای تجاوز جنسی معلم به دانش آموزان دختر خراسان جنوبی/ معلم تصاویر و فیلم های زننده ای پخش کرد!

لزوم تشکیل «گفتگوی ملی» برای حل مشکل آب

دبیر فدراسیون مدیریت آب ایران راه برون رفت از این وضعیت را در قالب «گفت و گوی ملی» دانست و افزود: ابتدا باید آب دغدغه همه باشد، سپس محور گفت و گوی ملی شکل بگیرد تا همه فعالان این عرصه باشند. از زمینه های مختلف می توانند با یکدیگر صحبت کنند، زیرا آب یک موضوع چند وجهی است. اگر بتوانیم همه نهادها و فعالان حوزه را در مورد آب دور یک میز جمع کنیم، قطعاً می‌توانیم مشکلات دیگر مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را حل کنیم.

شریعت در پایان گفت: به نظر من باید علاوه بر کمیته دولت، کمیته دولتی دیگری نیز با حضور وزرای کشاورزی، نفت، نیرو، امنیت، اقتصاد و دارایی و کشور و سازمان های حفاظت محیط زیست تشکیل شود. برای رفع این چالش عظیم، باید نگرش‌های آب و استفاده و راهکارهای عملی از سوی کارشناسان دلسوز و مجرب بخش خصوصی در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید