به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، نقص فنی هواپیما سال هاست که جزء لاینفک صنعت هوانوردی ایران بوده است. در واقع هفته ای نمی گذرد که خبری از نقص فنی هواپیما و متعاقب آن تاخیر در پرواز در ترافیک هوایی کشور نباشد. آخرین مورد مربوط به ترکیدگی لاستیک پرواز تهران – زاهدان در روز جمعه 13 شهریور است که منجر به لغو این پرواز شد.
متولیان، ریشه تکرار نقص فنی هواپیما به تحریم اشاره می کنند. به گفته مقصود اسدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، از 333 هواپیمای ناوگان هوایی کشور، 174 فروند هواپیما زمینگیر شده است. این بدان معناست که بیش از نیمی از ناوگان هوایی کشور به جای پرواز در فرودگاه ها نشسته اند. البته برخی از ایرلاین ها برای فعال نگه داشتن بقیه ناوگان هوایی از قطعات این هواپیما استفاده می کنند.
افزایش سن ناوگان هوایی کشور به بالای 30 سال
افزایش میانگین سنی ناوگان هوایی کشور منجر به افزایش نقص فنی هواپیماها در حین پرواز در سال های اخیر شده است. در حال حاضر میانگین سنی ناوگان هوایی کشور بالای 30 سال است و بسیاری از شرکت های هواپیمایی به دلیل تحریم به خرید ناوگان بالای 18 سال روی آورده اند. همین مشکل منجر به پیر شدن ناوگان هوایی و بهره وری پایین هواپیما برای خطوط هوایی شده است.
دود این افزایش هزینه ها در سال های اخیر به چشم مسافران رفته که ایرلاین ها با افزایش قیمت بلیت هواپیما ضرر را جبران کرده اند.
البته زمینگیر شدن هواپیماها به هواپیماهای فرسوده محدود نمی شد. اما هواپیماهای برجام به سرنوشت سایر ناوگان هوایی نیز دچار شده اند. در حال حاضر بسیاری از هواپیماهای ATR به دلیل تحریم زمین گیر شده اند. زیرا این شرکت فرانسوی در این سال ها به دلیل تحریم از پشتیبانی قطعات خودداری کرد.
هواپیماها فرود می آیند
در سال 2009، علیرضا برهاوف، مدیرعامل وقت شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که 50 درصد هواپیماهای برجام زمینگیر شده است.
زمینگیر شدن بالای ناوگان هوایی منجر به تاخیرهای طولانی در پروازها شد. زیرا شرکت های هواپیمایی به دلیل محدودیت ناوگان این امکان را دارند که هواپیمای دیگری را جایگزین کنند نقص فنی هواپیما من نه، شاید مهم ترین صنعتی که نیاز به رفع تحریم ها دارد، صنعت هواپیمایی باشد تا جان تازه ای بگیرد.
اگرچه ظاهرا رویای ساخت هواپیمای تجاری در ایران تمام نشده است. چندی پیش ابراهیم رئیسی در بازدید از شرکت هواپیمایی هسا دستور ساخت 8 فروند هواپیما را صادر کرد.
تکرار تجربه اشتباه در صنعت هواپیمایی
به گفته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، صنعت هوانوردی مملو از تجربیات تلخ تکراری است. پس از تجربه ناموفق ساخت هواپیمای 140 ایران، در سال 1396 وعده ساخت هواپیمای 72 نفره داده شد. چهار سال پیش، دبیر توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، منوچر لاگی اعلام کرد که بین سه تا پنج سال می توانیم اولین هواپیمای مسافربری داخلی با 72 صندلی را به بهره برداری برسانیم. .
وی گفت: تلاش برای یک فروند هواپیمای 100 سرنشین در حال انجام است. اما نزدیک ترین محصولی که می توانیم در آینده نزدیک به آن برسیم یک هواپیمای 72 نفره است.
بر اساس اعلام وی، ساخت این هواپیمای 72 نفره حداقل برای نمونه و آزمایش هواپیما بین 600 تا 700 میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت.
اکنون پس از گذشت بیش از چهار سال هنوز خبری از روند ساخت این هواپیما نیست. در همان زمان، رئیس جمهور مجدداً به هسا دستور داد چندین هواپیما بسازد. این عملیات های موازی هدر رفت سرمایه عظیمی است که در بخش های مختلف شاهد آن هستیم. نمونه آخر را می توان به تولید چندین واکسن علیه ویروس کرونا در ایران مربوط کرد.
وعده ساخت هواپیماهای مسافربری نشان از درک نادرست پیچیدگی های صنعت هوانوردی دارد. به گفته بسیاری از کارشناسان صنعت هوانوردی، ساخت هواپیما حتی اگر دانش اقتصادی وجود داشته باشد، به صرفه نیست. ساخت هواپیما در حالی که ناوگان هوایی کشور فرسوده است و زیرساخت ها به خوبی تعریف نشده است، معنایی ندارد.
<п>اعلامیه آیا وعده ساخت هواپیمای ایرانی امکان پذیر است؟ + هزینه ساخت هواپیما اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.п>