دانش جدید دانشمندان در مورد علت نابودی دایناسورها



به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، دانشمندان بر این باورند که یک سیارک 400 متری در سواحل غرب آفریقا به کف اقیانوس برخورد کرده و همزمان با برخورد سیارک چیکسلاب باعث نابودی دایناسورها شده است.

به گزارش ساینس نیوز، دهانه Chicxulub، سیارکی که بیشتر دایناسورها را از بین برد، ممکن است یک برادر یا خواهر کوچک داشته باشد.

برخورد دو سیارک در زیر بستر دریا

دانشمندان در سواحل غرب آفریقا، صدها متر زیر کف دریا، ظاهراً بقایای یک دهانه برخوردی 5.8 کیلومتری را شناسایی کرده اند که آن را نادیر نامیده اند. تیم تخمین می‌زند که این دهانه تقریباً همزمان با برخورد یک سیارک دیگر به نام دایناسور قاتل Chicxulub به مکزیک کنونی شکل گرفته است. اگر این خبر تایید شود، احتمالا به این معنی است که برخی از سیارک ها دایناسورهای غیر پرنده را از بین برده اند.

ورونیکا بری، دانشمند نجوم در دانشگاه آریزونا در توسان، ایالات متحده، گفت: حدود 200 دهانه برخوردی بر روی زمین کشف شده است که بیشتر آنها در خشکی هستند. زیرا دهانه های برخوردی در دریا در طول زمان توسط رسوب مدفون می شوند. این باعث می شود که ساختار کمیاب صرف نظر از زمان شکل گیری آن به یک کشف علمی ارزشمند تبدیل شود.

بر اساس ابعاد این سازه، دانشمندان محاسبه کرده اند که اگر سیارک مسئول برجستگی های روی زمین باشد، احتمالاً بیش از 400 متر عرض خواهد داشت. علاوه بر این، محققان تخمین می زنند که این ضربه زمین را مانند یک زمین لرزه هفت ریشتری تکان داد و باعث ایجاد سونامی به ارتفاع چند صد متر شد.

بیشتر بخوانید  سورپرایز رئیس جمهور به مناسبت عید مبعث

به گفته یکی از دانشمندان، با وجود این پیامدها، برخورد نادر بسیار کوچکتر از برخورد سیارک Chickslobe با عرض 10 کیلومتر بود که مطمئناً تأثیر جهانی ندارد.

دانشمندان با استفاده از لایه‌های زمین‌شناسی نادر نزدیک که برخی از آنها در مطالعات قبلی قدمت دارند، تخمین می‌زنند که این سازه در اواخر دوره کرتاسه یعنی 66 میلیون سال پیش شکل گرفته است. محققان حدس می زنند که این سیارک کمیاب حتی ممکن است با Chickslob جفت شده باشد. این دو با عبور از کنار زمین توسط نیروهای گرانشی از هم جدا می شوند.

نتایج این مطالعه برخی از کارشناسان را نگران کرد. آنها معتقدند که شبیه یک دهانه برخوردی است. اما ممکن است چیز دیگری باشد. به نظر آنها، این که این ساختار یک دهانه برخوردی است، به شواهد قوی مانند کوارتز شوکه شده نیاز دارد.

قدمت بنای نادر موضوع دیگری است که مورد تردید است. داده‌های لرزه‌ای نشان می‌دهد که ظاهراً در اواخر دوره کرتاسه یا شاید کمی دیرتر شکل گرفته است. به گفته دانشمندان، حفاری در دهانه برای یافتن مواد معدنی حاوی عناصر رادیواکتیو احتمالاً تاریخ دقیق تری از تشکیل آن را ارائه می دهد.

این اولین باری نیست که دانشمندان در مورد داشتن یا نداشتن Chickslob همدستی تحقیق می کنند. بر اساس برخی مطالعات، دهانه بولتیش در اوکراین ممکن است همزمان با چیکشلوب شکل گرفته باشد. با این حال، محققان به این نتیجه رسیدند که Boltish 650000 سال بعد ایجاد شده است.

دانشمندان در حال حاضر در حال مذاکره برای تامین منابع مالی برای جمع آوری نمونه از دهانه هستند و امیدوارند بتوانند در سال 2024 حفاری را آغاز کنند. آنها امیدوارند که این به برخی از بحث ها در مورد منشأ نادر پایان دهد، اگرچه احتمالاً سؤالات جدیدی را ایجاد خواهد کرد، مانند: “اگر دایناسور بودن این خواهر دایناسور ثابت شود، چند خواهر و برادر دیگر وجود دارد؟”

بیشتر بخوانید  کوری چشم به خاطر اختلاف خانوادگی و نگاه چپ

دیدگاهتان را بنویسید