چند میخانه در تهران تبدیل به کافه شده است؟


به گزارش ایسنا، رئیس فدراسیون ورزش های زورخانی گفت: تنها در تهران 10 زورخانه تعطیل و به قهوه خانه و رستوران سنتی تبدیل شده است.

نشست خبری مهرعلی باران چسمه رئیس انجمن پاورلیفتینگ و کشتی برگزار شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود گذشت 20 ماه از ریاست انجمن ورزش زورخانه چرا وضعیت وی مشخص نشده است، اظهار داشت: آیا یک ورزش 900 ساله در کشور ما باید در چنین وضعیتی باشد که 220 شهر ما در کشور انباری ندارد؟ با توجه به جایگاه ملی و آیینی این ورزش در کشورمان، وضعیت جالبی نیست.

وی افزود: دی ماه 1398 که آمدم 800 میلیون بودجه دادند و ما چهل و ششمین فدراسیون بودیم. در سال 1400 وزارتخانه ها و دولت های ورزش کمک کردند و بودجه ما به 5 یا 6 میلیارد تومان رسید. ورزشی مثل ووشو که در سال 1367 به سراغ ما آمد، در سایتشان 10 برابر بیشتر مخاطب دارد چون به آن توجه می شود، اما ورزش ملی و آیینی ما در چنین وضعیتی است و فقط 21 هزار مخاطب رسمی داریم. در حال حاضر ورزش زورخانه ای خوب نیست و نیاز به توجه بیشتری دارد. می خواهیم به جای 46 بودن در بین فدراسیون ها، از نظر بودجه جزو 5 فدراسیون برتر باشیم. انشاالله این ورزش لیاقت بیش از اینها را دارد و باید به جایگاه شایسته خود برسد.

مدیرعامل انجمن ورزشی زورخانه خاطرنشان کرد: حدود 443 منطقه و 1132 شهرستان داریم. ما در مجموع 930 انبار داریم. در شهری مثل کاشان 30 انبار داریم اما در استان مازندران اصلا انبار نداریم. در آن مدت به استان های زیادی رفتم و روز جمعه با ائمه جماعات جلسه داشتم و یکی از وظایف شورای کل فرهنگی کشور ترویج ورزش زورخانه ای در کشور است و احیای این ورزش همت همه را می طلبد. . فرهنگ کشتی که سالهاست به دست مردم رسیده است واقعا کم رنگ شده و نیاز به حمایت همه جانبه دارد. دستگاه های مختلف مانند وزارت ارشاد، شهرداری ها و … باید کمک کنند تا وضعیت این حوزه تغییر کند.

بیشتر بخوانید  رنگ‌بندی جدید کرونایی مناطق مختلف کشور

10 آشپزخونه در تهران تبدیل به کافه شد

باران چسمه افزود: 10 زورکان در تهران تعطیل و به سفره خانه و رستوران سنتی تبدیل شدند. شهرداری ها برای تبدیل نیروگاه های قدیمی به آثار ملی تدابیری اتخاذ کنند. در رشت آسیابی داریم که بیش از صد سال قدمت دارد و قصد دارند هدف آن را تغییر دهند. آنها باید در سطح ملی ثبت شوند تا نتوانند کاربری خود را تغییر دهند. یا در بازار تبریز یک آسیاب قدیمی که خصوصی بود 2 سال پیش با مجوز شهرداری تبدیل به کافه شد. شهرداری ها باید به خانه های قدیمی برسند و این عرصه ملی و مذهبی ما را احیا کنند.

وی با اشاره به همکاری خوب با وزارت آموزش و پرورش گفت: قرار بود مربیان ما در مدارس تربیت بدنی کنند که این کار از کومو شروع شد. کمیسیون تلفیق 18 میلیارد برای ما اختصاص دادند و تقریباً دو هفته پیش 5 میلیارد به ما دادند که من از شما تشکر می کنم، اما اگر بخواهیم این حوزه را در سراسر کشور ارتقا دهیم و به مدارس و دانشگاه ها ببریم، نمی توانیم با این کار این کار را انجام دهیم. 4 یا 5 میلیارد تومان لازم است دولت از نونهالان و نوجوانان برای ورود به این عرصه حمایت جدی کند. اکنون افراد بالای 40 سال جزو 60 درصد ورزشکاران ما هستند، بنابراین باید زمینه حضور ورزشکاران جوان و نوجوان در این رشته را فراهم کنیم.

باران چسمه با بیان اینکه کشتی ما هنوز اوج نگرفته است، گفت: هفته گذشته دکتر رشید لمیر رئیس انجمن کشتی شد و با توجه به سابقه خوب وی امیدواریم تحولی در این رشته ایجاد شود. در چند استان هنوز مربی و داور کشتی نداریم و اگر بخواهیم در سطح قهرمانی پیشرفت کنیم باید مربی، داور، مربی و ورزشکار در این زمینه تربیت کنیم. منتورها هنرمندان این رشته هستند و هدف ما ارائه بیمه تکمیلی برای مربیان و ورزشکاران و همچنین تولید محتوا برای ورزشکاران و قهرمانان این رشته است.

بیشتر بخوانید  فال تاروت امروز | آینده از آن توست! | سرنوشت امروز برات چی رقم زده؟! + تفسیر دقیق

وی خاطرنشان کرد: مرکز علمی کاربردی ورزش زورخانه ای در 6 رشته پایه و 4 مقطع کاردانی فعال است و حدود 300 دانشجو دارد که حدود نیمی از آنها خانم هستند و هیچ مانعی برای تحصیل بانوان در ورزش زورخانه ای وجود ندارد.

باران چسمه در پاسخ به این سوال که بانوان بعد از فارغ التحصیلی در ورزش زورخانه ای با توجه به ممنوعیت فعالیت بانوان در این رشته چه می کنند، گفت: هنوز ترم اول را پشت سر می گذارند و در حال حاضر برنامه ای برای این موضوع در حال تدوین است. این نیست

وی درباره دلیل تغییر نکردن محسن مهرعلی زاده به عنوان رئیس فدراسیون بین المللی ورزش های قدرتی گفت: از خودش بپرسید.

ملکی دبیر فدراسیون ورزش های زورخانه ای نیز گفت: فرصت حضور در این رشته در بازی های کشورهای اسلامی به راحتی از دست رفت و مسئولان ورزش حتی نامه ای در این زمینه به شورای المپیک آسیا ارسال نکردند. “

دیدگاهتان را بنویسید