نقاشی های کمیاب زیرزمینی از گوشه و کنار دربار آخرین پادشاه قاجار + چهره عجیب زنان دربار


به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، احمدشاه آخرین پادشاه سلسله قاجار بود که در ۱۲۸۸ شمسی در سن ۱۲ سالگی بر تخت نشست و در سال ۱۳۰۴ با رای شورای ملی برکنار شد. از آنجایی که احمدشاه هنگام به تخت نشستن فرزندی نداشت، برادر کوچکترش محمد حسن میرزا به عنوان وارث او انتخاب شد. محمدحسن میرزا در زمان برادرش مدتی عهده دار حکومت آذربایجان بود و در تبریز اقامت داشت، اما پس از قیام شیخ محمد حیابانی به تهران بازگشت. احمدشاه در سال 1302 و دو سال قبل از پایان رسمی سلطنت، ایران را به مقصد فرانسه ترک کرد، اما محمدحسن میرزا تا سال 1304 در ایران ماند و پس از انتقال رسمی قدرت به رضاخان، به اروپا تبعید شد.

احمدشاه و برادرش هر کدام پنج بار ازدواج کردند، اما ظاهراً غیر از این زنان رسمی، در دربار آخرین پادشاه و آخرین وارث تاج و تخت قاجار، کنیز و صیغه ای نیز وجود داشته است. تاج الملوک عجرملو در خاطرات خود از ورود به کاخ گلستان و تخلیه بازماندگان قاجار می گوید: «محمد حسن میرزا از همسرش طلاق گرفت و سپس همسری نداشت. اما وقتی به داخل رفتیم متوجه شدیم که بیش از 18 صیغه از محمدحسن میرزا وجود دارد که بزرگ ترین آنها 14 ساله و اهل امام در شمال تهران است. یک اتاق به اتاق دیگر و در صندوق را باز کن و هر چه می توانی ببر.”

در آلبوم عکس نصرت الدوله فیروز (از مردان سیاسی تاثیرگذار عصر قاجار) تصاویری از زنانی وجود دارد که طبق سوابق کنار عکس ها متعلق به دربار احمدشاه و برادرش است. محمد حسن میرزا. هیچ کدام از عکس هایی که در اینجا می بینید مربوط به همسر رسمی این دو نفر نیست.

بیشتر بخوانید  انتظارات از قضات اخبار از فارس

1. کتیبه روی حاشیه عکس: «سوگلی سلطان احمد شاه کجار»

کاجار

2. حواشی نوشته: «معصومه دستپا گنده»; «معصومه خانم سوگلی سلطان احمدشاه»

کاجار

3. کتیبه روی حاشیه: «نگار داما». [از]سوگلیهای دربار (نسخه دیگری از همین عکس در آلبوم فیروز موجود است که در کنار آن نوشته شده است: “نگار خانم، پرنسس رقصنده”)

کاجار

4. متن در حاشیه: «نگارخانم»

کاجار

5. متن حاشیه: «او همان دختر جودی است که محمدحسن میرزا در سفر تبریز او را دید و از سوی مقتدرالسلطان خواستگاری شد». [و]به عنوان امدادگر به حرم خود آورد که این دختر تبریزی قیام کرد [کردند]و بازار بسته [شد]تا اینکه شبانه مخفیانه از حرمسرا فرار کردند و او را در خانه یکی از خادمان ولیعهد پنهان کردند و به اهالی بازار خبر دادند که ولیعهد دختر جود را از حرمسرا بیرون آورد تا اینکه باز کردند. . بازار

کاجار

6. کتیبه روی حاشیه: «گرانیکا». [مرضیه]بانو؛ یکی از مورد علاقه های وارث تاج و تخت”

کاجار

7. کتیبه در حاشیه: «دختر ارمنی معروف به آیری بالون». [بوده]یعنی هواپیما؛ ولیعهد محمد حسن میرزا در شب اجرا در صحنه آرامی شمشیر خود را به کمر بست.کاجار

8. کتیبه در حاشیه: «رقصنده حرمسرای محمد حسن میرزا وارث تاج و تخت تبریز که شبانه روز به عیاشی می پردازد». [و] از مملکت خبر نداشت، وقتی اعلام کردند رضاخان شاه شده، باید به او سر بزنی. وقتی بیدار شد از ایران اخراج شد.»

کاجار

دیدگاهتان را بنویسید