روز نو :با وجود قرار داشتن بازار در نقطه صفر خرید و فروش و رکود بیسابقه، مقامات وزارت صمت از عقبنشینی قیمت خودرو خبر میدهند.
در حالیکه وزیر صنعت، معدن و تجارت به واسطه عدم تحقق وعدههای خودرویی در آستانه استیضاح قرار دارد، سخنگوی وزارت صمت از اخبار خوب خودرویی آن هم در حوزه قیمت سخن میگوید.
امید قالیباف که پیش ازاین در کسوت مجری برنامههای تلویزیونی، منتقد سیاستهای وزارت صمت محسوب میشد حالا به سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییر کسوت داده و از خبرهای خوب در راه برای خریداران خودرو میگوید .
وزیر صمت، سال گذشته در چنین روزهایی بود که وعده کاهش 20 درصدی قیمت خودرو در کنار افزایش تولید و تیراژ و همچنین جمعآوری بساط قرعهکشی را داد و تاکید کرد این وعدهها قابلیت تحقق را داراست؛ اما در عمل قیمت خودرو نه تنها با کاهش روبرو نشد بلکه تنها در یک سال افزایشی قابل توجه را تحمل کرد. حالا هر دستگاه پراید نزدیک به 205 میلیون تومان قیمت دارد این در حالی است که سال گذشته در چنین روزهایی هر دستگاه پراید به قیمت 140 میلیون تومان در بازار فروخته میشد. این رشد عجیب نزدیک به 65 میلیون تومانی در حالی رخ داده است که وعدههای دولت سیزدهم بر کاهش نرخ تورم استوار بود و حالا افزایش قیمتها به پاشنه آشیل دولتی بدل شده است که زمانی با انتقاد از تورم بالا و قول مدیریت دقیق و درست، سکان اجرا را به دست گرفت.
نرخ تورم در شرایط کنونی به بالاتر از 40 درصد رسیده و چشمانداز آتی نیز ماندگاری این نرخ را تایید میکند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که اقتصاد ایران در سال جاری این وضعیت تورمی را متحمل میشود و سال آینده نیز سیاستهای دولتی است که تعیین میکند مسیر حرکت به کدام سو است.
چند روز قبل بود که سخنگوی دولت اعلام کرد باید در انتشار اخبار خوب از یکدیگر سبقت بگیریم . یک سالگی دولت نیز زمان مناسبی برای انتشار اخباری خوب است، اما آیا خبرهای خوشی در بازار خودرو به گوش میرسد؟
مسیر قیمتها کاهشی است
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در تازهترین سخنان خود به کاهش قیمتها در بازار خودرو اشاره و تاکید کرده است این اتفاق بیانگر مسیر درست تحقق هدف طرح فروش یکپارچه نیز هست.
قالیباف ضمن اشاره به ریزش قیمتها در بازار آزاد خودرو، اظهار کرد: قیمت خودروها این روزها در بازار آزاد کاهشی است. پس از اجرای هر دو مرحله از فروش یکپارچه خودروها، شاهد کاهش قیمتها در بازار آزاد بودیم؛ این موضوع نشان میدهد که فروش خودروها و قرعهکشی بصورت یکپارچه در راستای تحقق هدف خود بهدرستی عمل کرده و التهاب قیمتها در بازار را تقلیل داده است.
سخنگوی وزارت صمت، خبر داد: پس از سه سال، مقرر شده است برای طرح فروش خودروهایی که از شمول قرعهکشی خارج شده (و خودروهایی که بهتدریج خارج میشوند)، محدودیتهایی که پیش از این اعمال میشدند، کنار گذاشته شود. این بدین معناست که بطور مثال فردی که قصد خرید کوییک R (که اخیرا از چرخه قرعهکشی خارج شده است)، بهجای بازار آزاد از خود شرکت خودروساز خرید خود را بدون آنکه محدودیت پلاک انتظامی فعال، عدم خرید ۴۸ ماهه از دو خودروساز بزرگ و… مانع شود، انجام دهد.
وی با بیان اینکه این اقدام به زودی اجرا خواهد شد، گفت: مزیت این تصمیم جدید این است که بهجای آنکه حجم عمده تقاضا به سمت بازار باشد و منجر به افزایش قیمت شود، به سمت خرید از شرکت خودروساز حرکت میکند و نیازش تامین میشود؛ این موضوع باعث خواهد شد قیمتها در بازار آزاد بیشتر کاهش پیدا کنند.
در بازار خودرو چه خبر است؟
فعالان بازار خودرو معتقدند آنچه مقامات و مسئولان تعادل و ثبات نسبی بازار میخوانند در حقیقت وجود خارجی ندارد و وقتی تقاضا به کف میرسد، طبیعی است که قیمت خودرو با افتی اندک مواجه شود
اما بررسیهای «توسعه ایرانی» در بازار خودرو نشان میدهد خرید و فروش خودرو در نقطه صفر قرار دارد و در این شرایط نمیتوان از ریزش قیمت سخن گفت چرا که معاملات بسیار اندک، در شرایط فعلی نمیتوانند مبنای قیمتی بازار باشند.
آنچه سخنگوی وزارت صمت از آن به عنوان مسیر ریزش یاد میکند، کاهش یک تا چهار میلیونی قیمت برخی خودروها در اوج رکود بیسابقه بازار است.
بررسی قیمتها در بازار بدون خریدار خودرو، از کاهش قیمت برخی مدلهای تولید داخل حکایت دارد، به طوری که طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد بودیم قیمت پراید۱۳۱ با افت یک میلیون تومانی، از ۱۸۶ میلیون تومان به ۱۸۵ میلیون تومان کاهش یافت.
همچنین در میان مدلهای پژو در بازار، قیمت پژو۲۰۶ تیپ۲ مدل ۱۴۰۱ در حدود ۲ میلیون تومان کاهش یافته و از ۳۰۲ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.
در عین حال، قیمت تیبا ۲ مدل ۱۴۰۱ از ۲۰۸ میلیون تومان در روز گذشته به ۲۰۷ میلیون تومان کاهش یافته است. کوییک دندهای مدل ۱۴۰۱ نیز از ۲۱۴ میلیون تومان به ۲۱۰ میلیون تومان رسیده است. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز افت ۳ میلیونی را تجربه کرده و با قیمت ۴۰۳ میلیون در بازار خرید و فروش میشود.فعالان بازار خودرو معتقدند آنچه مقامات و مسئولان تعادل و ثبات نسبی بازار میخوانند در حقیقت وجود خارجی ندارد و وقتی تقاضا به کف میرسد، طبیعی است قیمت خودرو با افتی اندک مواجه شود. این در حالی است که تقاضای بالقوه در بازار وجود دارد اما در محدوده کنونی قیمت امکان تبدیل شدن به تقاضای بالفعل را ندارند.
معاملهگران بر این اعتقادند که با ورود تقاضا به بازار، هر چند محدود این عقبنشینی قیمت میتواند جبران شده و بار دیگر بازار با رشد قیمت مواجه شود. هر چه هست بازار خودرو در وضعیتی بسیار ناهمگون قرار دارد. وضعیتی که به واسطه نبود ثبات در بازار رخ داده است. رشد تورم نیز سبب شده است خودرو از کالایی مصرفی و بادوام به کالایی سرمایهی تبدیل شود. از این روست که خودروسازان با فشار تقاضا برای خرید خودرو به قیمتهای مصوب مواجهند اما بازار با نبود مشتری روبروست. به نظر میرسد ماندگاری فاطمیامین در کابینه بستگی به سرنوشت صنعت و بازار خودرو دارد و حالا با توجه به اینکه قرار است وزارت بازرگانی تفکیک شود و دو وزیر در قامت وزیر صنایع و معادن و وزیر بازرگانی به مجلس معرفی شوند؛ وزیر کنونی صمت شانس اندکی را برای ماندگاری در کابینه داراست مگر آنکه معادلات خودرویی تغییری جدی را شاهد باشد.