خشکسالی در زمستان و سیل در تابستان؛ 56 هموطن در سیل جان باختند


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سه روز پر حادثه در ایران می گذرد و به نظر می رسد بحران بلایای طبیعی در کشور حداقل تا پایان هفته جاری ادامه داشته باشد.

از مرگ 56 هموطن تا تلف شدن ماهیان پرورشی، از سیل ویرانگر تا وزش بادهای سهمگین، بلایای طبیعی بسیاری در 3 روز گذشته کشور را درگیر کرده است.

آگوست 1401 برای بسیاری از مردم تابستان گرم و بی آب نبود. سامانه بارشی موسوم به موسمی در کشور فعال شد و اکثر مناطق و استان ها از جمله تهران را تحت تاثیر قرار داد.

به گفته مسئولان، تعداد قربانیان سیل در سراسر کشور به 56 نفر رسیده است که از این تعداد 18 مورد مربوط به امامزاده داوود و 14 مورد مربوط به زرین دشت فیروزکوه است. 28 نفر نیز در سراسر کشور مفقود شده اند و جستجو برای یافتن آنها ادامه دارد.

بزرگترین فاجعه انسانی در امامزاده داوود تهران

شاید بزرگترین بلای انسانی در بلایای طبیعی اخیر در امامزاده داوود تهران، منطقه ای روستایی و کوهستانی در شمال غرب پایتخت رخ داد. جایی که بارندگی شدید و ناگهانی در تهران باعث جاری شدن سیل بی سابقه شد. به گفته محققان 70 سال پیش در چنین روزی امامزاده داود زیر آب رفت و مردم گرفتار شدند و جان باختند.

اما بررسی سیل‌های مرگبار نیم قرن اخیر در تهران نشان می‌دهد که به غیر از سیل معروف تجریش در سال 1395 که در مردادماه رخ داد، از نظر میزان خسارت و تخریب و همچنین تعداد حادثه‌ای رخ نداده است. قربانیان، به دلیل حوادث اخیر در تهران به ویژه سیل امامزاده داوود وارد نمی شود.

بیشتر بخوانید  سفیر ایران در سازمان ملل خواستار رفع فوری تحریم ها شده است

سه روز پر حادثه در ایران؛  «مونسون» جان 56 هموطن را گرفت

به طور خلاصه می توان گفت حوالی نیمه شب پنجشنبه گذشته باران شدیدی در منطقه امامزاده داوود (ع) در شمال غرب تهران بارید و گل و لای زیادی را پشت محله امامزاده بازارچه و امامزاده داوود (ع) پوشاند. . وارد حرم شد.

این سیل با گل و لای فراوانی همراه بود به طوری که میزان گل و لای برخی محله های امامزاده داوود به چهار متر رسید و برخی از زائران و اهالی محل در دام این سیل گرفتار شدند و گل و لای فراوان مردم را با مشکل مواجه کرد. شدت حادثه به حدی بود که اجساد هموطنان پیدا شده در سیل امامزاده داوود شناسایی نشد و پزشک دادگاه اعلام کرد هرکس عزیزی را در سیل اخیر از دست داد برای آزمایش DNA مراجعه کند.

به همان اندازه که وضعیت امامزاده داود وخیم بود، تصاویر و فیلم های آخرالزمانی از دیگر نقاط کشور پخش شد. در ابهر، سیلابی که در شهر جاری شد، تراکتور بزرگی را مانند پر بلند کرد و با خود برد. در شهر کویری یزد، حجم سیل به حدی مهیب بود که بیم فروریختن بافت تاریخی این شهر وجود دارد. در خیابان های پر آب شیراز خودروها زیر آب رفتند و مردم از ترس تکرار سیل مرگبار نوروزی سال 1396 از خودروهای خود فرار کردند و در فیروزکوه مردم لحظات وحشتناکی را از زمان شروع سیل تجربه کردند.

سه روز پر حادثه در ایران؛  «مونسون» جان 56 هموطن را گرفت

در بوانات فارس ناگهان سیل ویرانگر وارد شهرک ها شد و ترس شدید مردم را فرا گرفت. در رودن سیل شدید خانه ها را ویران کرد و بر سر مردم و خودروها ریخت. در اصفهان و شیراز متروها به دلیل ترس از سیل تعطیل شدند. سیل باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی سیستان و بلوچستان شد. سیل در طالهان خودروها را با خود برد و آنها را نابود کرد.

بیشتر بخوانید  مراجعه کنید | رکورد جدید 42 کیلومتر شنا در روسیه

سدی در کرمان شکست و مردم از ترس سیل فرار کردند. در چادگان سیل گوسفندان را از بین برد. در چالوس مردم از ترس سیل بدون دست و پا ماندند. در الیگودرز تعدادی از شهروندان مفقود شدند و متاسفانه 5 نفر در سیل جان باختند. در برخی مناطق مانند بوشهر مردم در حاشیه سیل به زندگی عادی خود ادامه دادند اما بارش شدید باران غیرقابل انکار بود.

در شهر تفت یک خانه خشتی تاریخی بر اثر جاری شدن سیل تخریب و تخریب شد. سیل در کوهرنگ خسارات زیادی به مردم وارد کرد و دام ها و مزارع را تخریب کرد. لیست خسارات سیل به جان و مال مردم در 3 روز گذشته کامل نیست.

البته در این داستان نیز مانند دیگر داستان های مشابه، افرادی بودند که از آب گل آلود ماهی گرفتند و با وجود بدبختی و فقر مردمی که در سیل جان خود را از دست دادند، عکس هایی را به یادگار گرفتند و به دنبال دوربین در جلوی دوربین ها به مردم سیل زده کمک کنید.

سه روز پر حادثه در ایران؛  «مونسون» جان 56 هموطن را گرفت

عکس های منتشر شده از لباس های گل آلود برخی نمایندگان قطعا برای مردم آسیب دیده این بلای طبیعی خوشایند نیست. تجهیزات عجیب در اختیار گروه دیگری از مسئولان سیلاب است، مشخص نیست این اقدامات برای چیست.

تصاویر منتشر شده از برخی مسئولان در فضای مجازی نشان می دهد که حتی برخی از نمایندگان مجلس حاضر نیستند پا به آب بگذارند و اصرار دارند که با خودروهای سنگین، لودر و بلدوزر برای گشت و گذار در مناطق سیل زده بیایند.

البته تصاویری از کمک ها و فداکاری های بی سابقه نیروهای بشردوستانه و یگان های نظامی و انتظامی نیز وجود دارد که نشان می دهد ماموران در کنار مردم هستند و در سیل و بلایای طبیعی به آنها کمک می کنند.

بیشتر بخوانید  متفاوت ترین تیپ فلور نظری

3 روز گذشته بسیار سخت و در عین حال به ندرت تکرار شده است که نشان می دهد حتی در گرم ترین فصول سال کشور ایران در معرض بلایای طبیعی و غیرقابل پیش بینی است. سیل در تابستان، خشکسالی در زمستان و تهدید دائمی زلزله در این کشور همیشه امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید