علت فرونشست زمین در میدان سپه تهران چیست؟



به گزارش سلام نو، علی بیت اللهی از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: بررسی تصاویر شهرک میدان سپه حاکی از وجود حفره خالی در زیر این میدان است. انحنای سطح آسفالت و در اثر فرسایش زیرسطحی و به دلیل وجود فضای خالی و بزرگ شدن حفره زیر آسفالت، به هم پیوستگی سطح آسفالت و کناره آن به شکل حفره ایجاد می شود.

وی ادامه داد: در بارندگی ها زمانی که نفوذ آب های سطحی به زیرزمین و رواناب آن در کنار ترک ها، تونل ها و یا قنات های متروکه تهران شدیدتر می شود، اثر آبشویی زیرزمینی شدیدتر می شود. در این شرایط، اثر حرکت آب های زیرزمینی و شسته شدن به احتمال زیاد باعث ایجاد سوراخ های زیر جاده ها و حتی زیر ساختمان ها می شود. در مواردی که کانال ها یا رگ های آب بر اثر گودبرداری یا دیوار ساختمان ها مسدود می شود، آب جمع شده و باعث انبساط حفره های زیرزمینی می شود که بیشتر منجر به ریزش می شود و همچنین باعث ریزش میدان سپه می شود. به همین ترتیب

بیت اللهی افزود: یکی از نکات مهمی که در رابطه با امنیت شهری همواره مورد تاکید بوده، اختصاص کانال های متروکه است. قنات هایی که زمانی وظیفه انتقال آب از شمال به جنوب تهران را بر عهده داشتند و اکنون که اراضی جنوبی به ساختمان تبدیل شده اند، این قنات ها از دسترس خارج و متروکه شده و هیچ گونه حفاظتی برای آنها انجام نشده است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که این قنات ها قبلاً خصوصی بوده، اکنون بلاتکلیف مانده اند، پیشنهاد می شود شهرداری ها با رایزنی و همفکری مسئولیت نگهداری قنات را بر عهده بگیرند، زیرا شهرداری از آب قنات برای آبیاری فضای سبز استفاده می کند. و برای امنیت این پیشنهاد ممکن است مفید باشد.

بیشتر بخوانید  عکس یادگاری با بدن خرس قهوه ای خبرساز شد!

یکی از اعضای هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: وجود انحنای غیرعادی و بروز ترک های ریز می تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین اولین اولویت و اقدام مدیریت بحران، انسداد معابر و ترافیک به منظور اجرای اقدامات بازسازی است.

دیدگاهتان را بنویسید