ایران می خواهد پهپاد صادر کند



به گزارش سلام نو به نقل از فارس، این روزنامه آمریکایی به نقل از کارشناسانی می نویسد ایران به یک بازیگر جهانی در صادرات پهپاد تبدیل شده و در حال افزایش نفوذ خود در مناطق خارج از خاورمیانه (غرب آسیا) است.

یک روزنامه آمریکایی مدعی شده است که ایران فروش فناوری پهپادها را به کشورهای خارج از خاورمیانه (غرب آسیا) افزایش داده و تلاش می کند به یک بازیگر بین المللی در عرضه این محصولات تبدیل شود.

روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت ایران در سال های اخیر در زمینه طراحی و ساخت پهپادهای نظامی «پیشرفت مستمر» داشته و انتقال این پهپادها به کشورهای خارج از خاورمیانه را افزایش داده است.

نیویورک تایمز مدعی شد که ایران در تلاش برای افزایش نفوذ جهانی خود، اکنون در تلاش است تا پهپادهای نظامی پیشرفته خود را در اختیار سایر کشورها از جمله کشورهای تحت تحریم مانند ونزوئلا و سودان قرار دهد. نیویورک تایمز نوشت که این ادعا بر اساس گزارش های منتشر شده در رسانه های ایرانی، تصاویر ماهواره ای و اظهارات کارشناسان دفاعی داخل و خارج از ایران است.

نیویورک تایمز نوشت: این موضوع به منبع مهم سرمایه و نفوذ سیاسی برای ایران تبدیل شده است که با محدودیت های مالی اعمال شده از سوی آمریکا دست و پنجه نرم می کند.

بر اساس این گزارش، روسیه اکنون یکی از خریداران احتمالی ایران است. در هفته های اخیر مقامات آمریکایی مدعی شده اند که مسکو قصد دارد صدها پهپاد از ایران بخرد تا زرادخانه جنگی خود را در نبرد با اوکراین تقویت کند. با وجود این، وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که همکاری نظامی ایران و روسیه به قبل از جنگ در اوکراین برمی گردد.

بیشتر بخوانید  اوج مرگ تاج گذاری در تهران دوباره افزایش می یابد / بهشت ​​زهرا در آرایش حساس

ست فرانزمن، تحلیلگر دفاعی صهیونیستی مستقر در قدس اشغالی به نیویورک تایمز گفت: ایران به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به یک بازیگر جهانی در زمینه صادرات پهپادها است. این واقعیت که پهپادهای جدیدتری مانند مهاجر 6 اکنون در مناطقی مانند شاخ آفریقا دیده می شوند، نشان می دهد که کشورها به این پهپادها به عنوان تغییر دهنده بازی نگاه می کنند.

این تحلیلگر دفاعی گفت: پهپادهای ایران از قدرت باورنکردنی برخوردار هستند، در حالی که نسبت به سایر مدل های موجود در بازار ارزان تر هستند و پیشرفت آنها رو به افزایش است.

بر اساس این گزارش، ایران ساخت هواپیماهای بدون سرنشین را از دهه 1980 در زمان جنگ با عراق آغاز کرد. این روزنامه آمریکایی می نویسد تهران با وجود تحریم های سنگینی که به بهانه مشکلات هسته ای و موشکی علیه این کشور وضع شده است، موفق به ساخت مجموعه بزرگی از پهپادهای نظامی برای اهداف شناسایی و حمله شده است.

برنامه پهپادهای ایران در سال های اخیر به یکی از نگرانی های اصلی اسرائیل و آمریکا تبدیل شده است. در ماه‌های اخیر مقامات آمریکایی گفته‌اند که قدرت پهپادهای ایران باعث شده است که آمریکا برای اولین بار برتری هوایی خود را در منطقه غرب آسیا از دست بدهد.

نیویورک تایمز نوشت ایران به عنوان تولیدکننده پهپادهای TB2 رقبای سرسختی مانند ترکیه دارد که توسط کشورهایی مانند آذربایجان، پاکستان و اتیوپی خریداری می شود و اوکراین از آنها در جنگ علیه روسیه استفاده می کند.

تحلیلگران می گویند که تحریم تسلیحاتی سازمان ملل برای جلوگیری از خرید و فروش تسلیحات توسط ایران در سال 2020 به پایان می رسد. این اقدام با اعتراض ایالات متحده روبرو شده است و خواستار تمدید این ممنوعیت شده است. نیویورک تایمز نوشت با رفع این ممنوعیت، یکی از موانع قانونی مهم صادرات پهپاد از ایران برطرف شد.

بیشتر بخوانید  تو خونه مثل بیرون کودن داگ درست کن! | طرز تهیه کورن داگ +ویدیو

یکی از اولین نشانه های آمادگی ایران برای رفع این ممنوعیت در اواخر مرداد ماه سال گذشته نمایان شد. در اتیوپی، همزمان با آغاز جنگ بین دولت و نیروهای شورشی، نخست وزیر اتیوپی در حال بازدید از یک پایگاه نظامی بود. پشت یکی از تصاویر مربوط به نخست وزیری، پهپاد مهاجر 6 ساخت ایران دیده می شد.

دیپلمات های غربی در مصاحبه با نیویورک تایمز تایید کردند که اتیوپی این پهپادها را از ایران خریداری کرده است. این موضوع در اکتبر گذشته زمانی که وزارت خزانه داری تحریم های جدیدی را علیه برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران اعمال کرد، آشکارتر شد.

در ماه فوریه، بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته بود که پهپاد مهاجر 6 نیز توسط ایران به ونزوئلا فروخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید