ریکاردو استراشفر، ترکیبی از استرا و شفر

به گزارش مجله خبری نگار/ایران ورزشی: جدیت و صمیمیت، همواره دو عنصر جدا نشدنی تمرینات آبی‌های پایتخت بود؛ زمانی که خارجی‌ها هدایت آن‌ها را برعهده داشتند. البته وینفرد شفر و آندره‌آ استراماچونی چنین فضایی را به شیوه‌های متفاوتی در اردوی آبی‌پوشان می‌ساختند. شفر نظم و هدفمندی را در فضایی شاد در استقلال پیاده می‌کرد و می‌کوشید بیش از یک سرمربی، یک پدر مهربان برای شاگردانش باشد. استرا در سوی مقابل حتی یک لبخند را به سختی روی لبان خود می‌آورد و تلاش می‌کرد در یک فضای جدی از بازیکنانش گلادیاتور بسازد. گویا هر دو پیش از اینکه یک سرمربی توانا باشند، یک روانشناس حاذق بودند.

آنچه از روز‌های آغازین تمرینات پیش فصل استقلال با ریکاردو ساپینتو و البته اردوی ترکیه آنان شنیدیم، نشان دهنده این بود که سرمربی تازه‌وارد پرتغالی نیز مانند دو سکاندار خارجی سابق نیمکت آبی‌ها، هم تخصص و هم تمرکز بالایی در کار روانی و انگیزشی با پسران آبی دارد؛ اما نکته معجزه‌آسا در این تمرینات؛ حقیقتی که با مشاهده عکس‌های اردوی جاری آبی‌ها نیز می‌توان به آن رسید، این است که استقلالی‌ها در عین حال که زیر فشار بالای تمرینات تاکتیکی و بدنسازی هستند، چهره‌هایی کاملاً شاد و خندان دارند؛ گویا عرق آنان در آنکارا با نهایت عشق و تعصب به کار و اهداف‌شان ریخته می‌شود.

عملکرد ریکاردو ساپینتو را می‌توان در این فاکتور ترکیبی از شفر و استراماچونی دانست؛ ساپینتو مانند شفر با بازیکنانش شوخی می‌کند و ارتباط دوستانه برقرار می‌کند؛ اما از سویی دیگر، مانند استراماچونی در تمرینات به آنان سخت می‌گیرد و جدیت شاگردانش را برمی‌انگیزد.

بیشتر بخوانید  دیوار دزدی در تهران! | احداث هر متر دیوار صوتی ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان هزینه دارد

تاریخ لیگ برتر ایران نشان داده سرمربیانی که به واسطه شخصیت کاریزماتیک‌شان می‌توانند در عین حال که پرفشارترین برنامه تمرینی را برای تیمشان بچینند، بازیکنان‌شان را در اوج رضایت مطیع خود نگه دارند، در زمره موفق‌ترین سکانداران فوتبال باشگاهی ایران قرار می‌گیرند. مصاحبه ۱۱دقیقه‌ای ساپینتو با رسانه رسمی باشگاه استقلال پر از کلیدواژه‌هایی امیدوارکننده بود؛ جدای از اشاره به ذهنیت برنده، این جمله ساپینتو «بازیکنان استقلال همه کاری برای من انجام می‌دهند» نشانه‌ای دلگرم‌کننده است از اینکه سرمربی پرتغالی در بدو ورودش به فوتبال پیش‌بینی‌ناپذیر کشورمان، برای تبدیل مدافعان عنوان قهرمانی لیگ به سربازانی جاه‌طلب و تسلیم‌ناپذیر، برنامه داشته.

دیدگاهتان را بنویسید