حرفه اینترنت؛ علت قطعی اینترنت چه بود؟



به گزارش سلام نو، روزنامه همشهری نوشت: یک بار دیگر در چند ماه گذشته دیروز اینترنت قطع و قطع شد. کاربران اینترنت موبایل و تلفن ثابت روز گذشته از حوالی ساعت 8:30 دچار قطعی شدند و ظاهرا این قطعی تا ساعت 12 ادامه داشت.

بنابراین چاه ها به سمت شرکت ارتباطات زیرساخت هدایت و مشخص شد که مشکل قطعی برق در یکی از مراکز این شرکت بوده است. روزنامه همشهری با وجود پیگیری های صورت گرفته نتوانست با مسئولان این شرکت گفت و گو کند. شرکت ارتباطات زیرساخت در زمان نگارش این گزارش توضیحی درباره میزان و مدت این اختلال و قطعی ارائه نکرده است. اما این شرکت روز گذشته ساعت 13:12 اعلام کرد: اقدامات ویژه، فوری و لازم برای رفع مشکل توسط مهندسان و کارشناسان فنی این شرکت انجام و مشکلات پیش آمده برطرف شد. قطعی اینترنت ثابت برخی از مناطق تهران به دلیل فرسودگی خطوط و تجهیزات برق بوده و با استفاده از مسیرهای جایگزین در خطوط برق، این مشکل برطرف و ارائه خدمات در سطح شبکه به حالت عادی بازگشت. .

تجربه ی کاربر
قطعی اینترنت دیروز باعث شد کاربران با مشکلاتی مانند انجام تراکنش های بانکی مواجه شوند. بنابراین برخی از کارت خوان ها از کار افتاده و مشتریان با مشکل پرداخت مواجه شدند. در برخی گزارش ها نیز به اختلال در سرویس دهی سامانه برخی مراکز دولتی اشاره شده است. بررسی ها نشان می دهد که این اختلال تنها گریبان مشترکان تهرانی را نگرفت، بلکه در برخی شهرهای کشور مانند مشهد شاهد قطعی اینترنت و شبکه پرداخت بودیم. به عنوان مثال، دستگاه های کارتخوان در برخی فروشگاه ها از کار افتاده و مشتریان آنها گیج شده بودند.

بیشتر بخوانید  قیمت انواع زعفران اعلام شد

آیا علت قطعی اینترنت قطعی برق بوده است؟
در اطلاعیه شرکت زیرساخت مشاهده می شود که خاموشی روز گذشته به دلیل قطعی برق بوده است. این شرکت دلیل قطع اینترنت را «فرسودگی خطوط و تجهیزات برق» اعلام کرد. یعنی اتفاقی که در اواسط اسفند سال گذشته در مرکز ال سی تی شیخ بهایی شاهد بودیم. سپس اعلام شد که به دلیل آتش سوزی و برای جلوگیری از گسترش آتش، مجبور به قطع سیستم برق شدند. به همین دلیل بخشی از اینترنت کشور که در این مرکز توزیع می شود دچار اختلال و خاموش می شود.
بدیهی است که اکثر تجهیزات مرکز داده و همچنین اپراتورها در مراکز شیخ بهایی و امام خمینی به عنوان 2 مرکز اصلی IKSP مستقر هستند. این تمرکز باعث می شود به محض ایجاد اختلال در یکی از این مراکز شاهد اختلال در سرویس اینترنت باشیم.

مشکل تمرکز در تهران
نعیم فرهادیان کارشناس شبکه در گفت و گو با همشهری می گوید: از آنجایی که اطلاعات کاملی از علت دقیق روز گذشته وجود ندارد، اما با فرض اینکه مشکل مانند سال گذشته در ساختمان LCT رخ داده باشد، می گوید: تمرکز تمام تجهیزات شرکت ارتباطات زیرساخت در یکی دو نقطه از نظر امنیتی قابل مشاهده است و یکی از مشکلات اساسی که در زیرساخت وجود دارد این است که همه چیز در تهران و ساختمان LCT قرار دارد.
فرهادیان از وجود 2 مرکز IKSP در تهران یاد می کند که یکی از آنها مرکز LCT و دیگری مرکز مخابرات امام خمینی (ره) است. وی با اشاره به اینکه برخی از ارائه دهندگان تنها به مرکز ال سی تی شیخ بهایی متصل هستند، می گوید: «تا زمانی که همه مراکز داده به مرکز امام متصل نشوند، کاربران با این اختلالات و قطعی مواجه خواهند شد.

بیشتر بخوانید  آیا سیگنال مذاکرات برجام بازار ارز/دلار را بالاتر خواهد برد؟

چه می توانیم بکنیم؟
این کارشناس شبکه با تاکید بر اینکه تمامی مراکز داده و ارائه دهندگان باید هم در مرکز LCT و هم در مرکز امام حضور داشته باشند، می گوید: به این ترتیب در صورت بروز چنین مشکلی سیستم های جایگزین به صورت خودکار وارد مدار یا به اصطلاح Failover می شوند. ” فرهادیان در پاسخ به این سوال که آیا مرکز دوم ظرفیت پذیرش تمامی مراکز داده و ارائه دهندگان را دارد، پاسخ مثبت داد و گفت: ظرفیت مرکز امام از ظرفیت مرکز LCT بیشتر است اما به طور کلی باید این دو مرکز ارتقاء یابند. به موازات یکدیگر.» این کارشناس شبکه با اشاره به اینکه «اگر تمامی مراکز داده و ارائه دهندگان توانایی توزیع تجهیزات خود را به صورت یکسان و متقارن در این دو مرکز داشتند، این مشکل به وجود نمی آمد» توصیه می کند. ارائه دهندگانی که منابع مالی داشتند (مانند همار اول و ایرانسل) این کار را انجام داده اند، او می گوید: «کار فنی مناسب بهبود وضعیت زیرساخت ها و به عبارتی یک نقطه خرابی است.

دیدگاهتان را بنویسید