واکنش مددکاری اجتماعی به انتشار فیلمی بسیار دردناک از بدرفتاری با یک معلول در اهواز



به گزارش همشهری آنلاین، فیلمی از صحنه های بسیار دردناک از بدرفتاری با یک معلول ساکن در مرکز نگهداری معلولان به نام «مرکز غیردولتی توانبخشی معلولان ذهنی احسان اهواز» در فضای مجازی منتشر شده است.

فیلمی که صحنه های بسیار دردناکی از بدرفتاری با معلولان ساکن در محل نگهداری معلولان به نام «مرکز غیردولتی توانبخشی معلولان ذهنی احسان اهواز» در فضای مجازی منتشر شده است.

در این فیلم صحنه هایی از آزار و خشونت و ضرب و شتم یک نفر بر روی زمین توسط کارکنان مرکز نشان داده شده است و در همین صحنه یک معلول دیگر بدون لباس روی زمین نشسته است و در صحنه ای دیگر یک معلول در حال تشنج است. بدون پرستار یا مراقب روی تخت او رها شده بود.

روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان خوزستان در واکنش به انتشار این ویدئو توضیحاتی را به شرح زیر صادر کرد:

در پی انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «در مرکز احسان اهواز چه می‌گذرد»، هیئتی از مسئولان بهزیستی استان خوزستان و شهر اهواز از مرکز غیردولتی توانبخشی معلولان ذهنی احسان اهواز بازدید و بررسی دقیقی انجام دادند. “

مرکز مذکور خصوصی و غیردولتی بوده و دارای سابقه حدود 20 سال فعالیت تخصصی در زمینه نگهداری از پسران کم توان ذهنی بالای 14 سال می باشد.

فیلم مذکور مربوط به چند ماه پیش است که دو نفر از مرکز توانبخشی با استفاده از لباس، یکی از افراد کم توان ذهنی، اوتیسم و ​​اختلالات رفتاری شدید را تحت فشار قرار دادند.

لازم به ذکر است که وی به دلیل نوع معلولیت و اختلالات رفتاری بسیار شدید، علیرغم ارائه خدمات درمانی و توانبخشی، به طور مستمر به خود و دیگران آسیب می رساند و خانواده حاضر به مراقبت از فرد معلول و ناوگان نیستند. معلول در حال حاضر تحت مراقبت است، ممکن است حتی با معاینه فیزیکی تخصصی، هیچ گونه آسیب، کبودی و … مشاهده نشود. و از نظر جسمی سالم است.

بیشتر بخوانید  یک پیرزن تهرانی در منطقه گیشا کشته شد

همچنین در این فیلم می توانید فردی برهنه را ببینید که در راهروی کنار حمام قصد حمام کردن دارد.

همچنین در بخشی از فیلم تعدادی از معلولان با فن های روشن نمایش داده می شود زیرا این فیلم قبل از شروع فصل گرما فیلمبرداری شده است اما مرکز مجهز به سیستم خنک کننده مناسب است.

واکنش دادستان عمومی و انقلاب اهواز به فیلم جنجالی معلولان

لذا با توجه به اهمیت و حساسیت این موضوع، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز به همراه هیئت همراه ضمن بررسی وضعیت معلولان و نحوه نگهداری از آنها در مرکز حضور یافتند و پیگیری های مفصلی را صادر کردند. کاغذ بالا موضوع و برخورد قانونی با سوء استفاده کنندگان احتمالی مراکز غیردولتی مددکاری اجتماعی استان در مرکز و سپس در مرکز مددکاری اجتماعی استان برگزار و اولین تصمیمات به شرح زیر اتخاذ شد.

1- دو مراقب فوق الذکر به دلیل برخورد غیراصولی و نامناسب در مهار نیازمندان توسط صاحب مرکز اخراج و جهت تصمیم گیری به مراجع قانونی معرفی شدند.

۲- مسئول فنی مرکز به دلیل عدم نظارت کافی تعلیق می شود و صاحب امتیاز مرکز تا انتخاب مسئول فنی جدید سمت خود را حفظ کرده و به وظایف خود عمل می کند.

3- صدور اخطار کتبی به کانون توسط کمیسیون نظارت بر مراکز غیردولتی مددکاری اجتماعی خوزستان.

ذکر این نکته ضروری است که نگهداری و کنترل معلولان در مراکز شبانه روزی به دلیل اختلالات رفتاری و روانی تعداد زیادی از معلولان بسیار سخت و طاقت فرسا بوده و نیاز به دقت، فداکاری و تخصص دارد.مراکز نگهداری مربوطه دارای نظارت مستمر و انجام اقدامات قانونی در برابر هرگونه سهل انگاری و تخلف.

بیشتر بخوانید  حجت الاسلام اصلانی کیست | ماجرای درگیری در حرم رضوی امروز ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ – ایران چطور

در نهایت با تشکر از رسانه های محترم به عنوان چشم و زبان جامعه بهزیستی و احترام به احساسات پاک مردم فهیم، بدیهی است که دلسوزان و همکاران محترم این سازمان با دقت و ظرافت به این امور رسیدگی خواهند کرد. و بدون اغماض، شاید برخی از گزارش ها پس از بررسی تخصصی و تخصصی، آن چیزی نباشد که در گزارش های تصویری یا مکتوب آمده است.

عذر بدتر از گناه است

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان بشردوستانه خوزستان در خصوص این حادثه ناگوار بیانیه ای صادر کرد اما به جای عذرخواهی بی قید و شرط و برخورد آموزنده با مرکز متخلف با استناد به سابقه 20 ساله این مرکز و… سلب مسئولیت کرد.

این جمله حتی با جملاتی مانند «علی رغم ارائه خدمات درمانی و توانبخشی، همچنان به خود و دیگران آسیب می زند» و «خانواده حاضر به مراقبت از فرد معلول نیستند»، گویی مسئولیت بر عهده فرد آزار دیده است.

همه اینها در حالی است که با توجه به قسمت های دیگر فیلم مذکور، دیگر معلولان ساکن در این مرکز حال چندانی ندارند.

همچنین بهزیستی خوزستان در این بیانیه، فرد آزار دیده در ویدئو را دارای «ناتوانی ذهنی اوتیسم» می داند، در حالی که مراجع معتبر علمی سال هاست افراد مبتلا به اوتیسم را معلول یا عقب مانده ذهنی نمی دانند.

دیدگاهتان را بنویسید