گزارش مهم آب و هوای کشور/احتمال سیل در این 6 استان



به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، بر اساس تحلیل نقشه های سینوپتیک و آینده نگر. هواشناسی طی 2 روز آینده در استان های ساحلی دریای خزر، اردبیل، شمال شرق آذربایجان و آذربایجان غربی بارندگی شدید. رعد و برق من باد در حال وزیدن است در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، برخی از مناطق هرمزگان و جنوب شرق فارس در برخی ساعات به ویژه در بعدازظهر و اوایل شب رگبار پراکنده، گاهی رگبار، وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. .

روز سه‌شنبه در مناطق کوهستانی البرز مرکزی و در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، جنوب شرق فارس، تنگه هرمز، دریای عمان، خراسان جنوبی، خراسان جنوبی و خراسان جنوبی بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. غرب و جنوب یزد. ، رگبار شدید همراه با رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می شود.

بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی روز چهارشنبه در استان های گیلان، مازندران، قزوین، البرز، تهران، قم، غرب و جنوب اصفهان و جنوب یزد بارش باران، رعد و برق و وزش باد شدید گذرا و در استان های کرمان، هرمزگان، شمال سیستان و بلوچستان و نیمی در شرق فارو رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید گذرا پیش بینی می شود.

روز پنجشنبه در حالی که بارندگی در استان های جنوبی کشور افزایش می یابد، بارش به استان های بوشهر، چهارمحال، بختیاری، کوگیلو و بویراحمد سرایت می کند.

شرح سامانه اول: نفوذ سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار و رعد و برق.

زمان شروع: دوشنبه 1401/05/03

بیشتر بخوانید  معرفی آیفون 14، جدیدترین گوشی/فیلم اپل

زمان پایان: پنجشنبه 1401/06/05

نوع خطر: رگبار و رعد و برق، گاهی وزش باد شدید گذرا

حوزه اثر:

دوشنبه 03/05/1401: استان های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

سه شنبه 1401/04/05: خراسان جنوبی، یزد.

چهارشنبه 05/05/1401: نیمه شرقی گیلان، مازندران، فلات تهران، قزوین، البرز و استان مرکزی.

پنج شنبه 5/6/1401: گیلان شرقی، مازندران، ارتفاعات تهران، البرز، قزوین و مرکزی.

اثر خطر: احتمال رعد و برق، احتمال آبگرفتگی معابر و روان آب به صورت محلی و محدود، احتمال افزایش ناگهانی سطح آب مناطق فصلی، احتمال شکستگی درختان کهنسال، احتمال … سقوط اجسام از ارتفاع و احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: هنگام بالا رفتن از ارتفاعات مراقب باشید، خودروی خود را در اطراف درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره پارک نکنید، از ایستادن در بستر رودخانه ها خودداری کنید و در عبور از حاشیه جاده ها مراقب باشید.

شرح سیستم دوم: باد و گرد و غبار

نوع خطر: افزایش و نفوذ گرد و غبار و باد شدید

حوزه اثر:

یکشنبه 5/02/1401: تهران، البرز، مرکزی، قم، قزوین.

دوشنبه 03/05/1401: تهران، البرز، مرکزی، قم، قزوین، کرمانشاه، خوزستان، ایلام، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان جنوبی، اصفهان شرقی، یزد شرقی.

اثر خطر: کاهش کیفیت هوا، کاهش دید، احتمال سقوط اجسام از ارتفاع، احتمال آسیب به سازه های موقت و احتمال شکستن درختان کهنسال، امکان اختلال در پارک حمل و نقل و احتمال آسیب به اجسام حساس به گرد و غبار.

توصیه: ممنوعیت حضور افراد در فضاهای باز به ویژه در معرض خطر، نظارت بر شاخص آلایندگی توسط مراجع ذیصلاح و تصمیم گیری بر اساس مقررات، ممنوعیت توقف و توقف خودروها در اطراف درختان فرسوده و نیمه کاره. ساختمان ها و همچنین استحکام ساختمان های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه.

بیشتر بخوانید  صدور مجوز روزانه طرح ترافیک تهران ممنوع شد

توضیحات سیستم: رگبار همراه با رعد و برق و وزش باد شدید گذرا

زمان پایان: چهارشنبه اواخر 1401/05/05

نوع خطر: باران شدید همراه با رعد و برق و عبور باد شدید

حوزه اثر:

یکشنبه 05/02/1401: شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب شرق فارس.

دوشنبه 03/05/1401: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب شرق فارس.

سه شنبه 1401/04/05: سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، جنوب و مرکز فارس.

چهارشنبه 1401/05/05: سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، جنوب و مرکز فارس، جنوب یزد.

اثر خطر: آسیب به محصولات کشاورزی

توصیه: باز کردن خروجی از مزارع زراعی در مرحله رسیدگی برای جلوگیری از سیل مزارع، تسریع در برداشت مزارع بالغ (تعداد زودرس) قبل از شروع بارندگی، کاهش تغذیه استخر به نصف نرمال به دلیل پوشش ابری و بارندگی، عدم آبیاری سویا و کشتزارهای پنبه به دلیل بارندگی، زهکشی و پاکسازی مسیر آبیاری باغات و مزارع بر اثر بارندگی، عدم آبیاری، محلول پاشی و محلول پاشی به دلیل وقوع بارندگی به ویژه در مزارع غلات استان اردبیل و مرکبات استان های شمالی آبیاری در خاک های شور پس از وقوع بارندگی برای شستشوی نمک از محیط ریشه، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مناطق سرپوشیده، کنترل دما و رطوبت انبارها به دلیل افزایش رطوبت، به منظور جلوگیری از آسیب های ناشی از بیماری های قارچی، عدم استفاده از آب باران برای دام، جلوگیری از ورود آب کدر به استخرها با توجه به وقوع بارندگی.

بیشتر بخوانید  از فعالیت مدارس کشور در هفته جاری خبر داد

دیدگاهتان را بنویسید