در صدمین سالگرد غرق شدن کشتی معروف تایتانیک، به نکاتی از این تراژدی غم انگیز از آغاز قرن بیستم نگاه می کنیم.
آنچه در مورد تایتانیک نمی دانستید
در اوج صنعتی شدن و رقابت کشورهای صنعتی آن زمان برای پیشی گرفتن در ساخت بزرگترین، بهترین و غول پیکرترین کشتی تایتانیک، در سال 1908 شرکت کشتی سازی وایت استار لاین ساخت بزرگترین کشتی مسافربری آن زمان را آغاز کرد. . . در آن زمان هواپیماها در مراحل اولیه خود بودند و استفاده از هواپیما به عنوان وسیله حمل و نقل نیازمند چندین دهه انتظار بود.
اما رونق اقتصاد آمریکا و تمایل اروپایی ها به مهاجرت به آمریکا حمل و نقل بین قاره ای را به اوج خود رساند. تایتانیک قرار بود بهترین، مجللترین، سریعترین و مطمئنترین کشتی مسافربری این قاره باشد، اما در اولین سفر خود از بندر ساوتهمپتون به نیویورک، تنها پس از 3 روز، توسط یک کوه یخ به دو نیم شد و غرق شد.
بیایید نگاهی بیندازیم به عمر کوتاه این کشتی تاریخی غول پیکر از زمان ساخت تا کشف بقایای آن در ۷۰ سال بعد؛
31 مارس 1909: ساخت بدنه کشتی در بلفاست، ایرلند آغاز شد.
31 مه 1911: کشتی برای مقاوم سازی و تکمیل ساخت و ساز به آب انداخته شد.
2 آوریل 1912: تایتانیک آزمایشات مربوط به سرعت، چرخش و توقف سریع را با موفقیت به پایان رساند و برای سوار کردن مسافران به بندر ساوتهمپتون حرکت کرد.
10 آوریل 1912: خدمه کشتی مستقر شدند، کشتی بارگیری شد و آماده پذیرایی از مسافران شد.
10 آوریل 1912: در صبح از ساعت 9.30 تا 11.30، کشتی مسافران را می پذیرد. 2224 مسافر سوار کشتی می شوند.
10 آوریل 1912: در ظهر کشتی عازم بندر شربورگ فرانسه می شود و پس از توقفی کوتاه به بندر کوئینزلند ایرلند می رود.
11 آوریل 1912: در ساعت 13:00 کشتی به سمت نیویورک حرکت می کند.
12-13. آوریل 1912: مسافران از سوار شدن در بزرگترین، لوکس ترین و سریع ترین وسیله نقلیه ای که تاکنون ساخته شده است لذت می برند.
14 آوریل 1912 در ساعت 9:40 صبح: آخرین هشدارها در مورد کوه های یخ در جاده به بخش ارتباطات می رسد، اما گزارش به کاپیتان داده نمی شود.
14 آوریل 1912 در ساعت 11:40: کشتی به سرعت و مستقیماً به سمت کوه یخ حرکت می کند، کاپیتان مرداک به سرعت مسیر خود را به بندر تغییر می دهد، اما کوه یخ باعث آسیب جدی به سمت راست کشتی می شود. کاپیتان مرداک تنها 37 ثانیه فرصت داشت تا کشنی را نجات دهد.
15 آوریل 1912 12.05: به خدمه دستور داده شد که کشتی را تخلیه کنند، تعداد کمی قایق نجات در حال آماده سازی هستند.
15 آوریل 1912 در ساعت 12:45 بعد از ظهر: اولین قایق نجات به آب انداخته شد.
15 آوریل 1912 در ساعت 2:18 بامداد: کشتی به دو نیم شد.
15 آوریل 1912 در ساعت 2:20 بامداد: کشتی تایتانیک غرق می شود.
در 15 آوریل 1912، در ساعت 4:10 صبح، کشتی کارپاتیا برای کمک به غرق شدگان رسید.
15 آوریل 1912، ساعت 12:45 بعد از ظهر: کارپاتیا با 705 بازمانده به بندر نیویورک می رسد.
1 سپتامبر 1985: تیم تحقیقاتی بالارد بقایای کشتی را در عمق 3500 متری زیر سطح دریا پیدا کردند.
وقتی کشتی شروع به ارسال پیامهای اضطراری و شلیک آتشسوزی میکند، کاپیتان یک قایق ماهیگیری دیگر در کالیفرنیا در نزدیکی محل سقوط به پیامها پاسخ نمیدهد و فکر میکند تایتانیک هرگز غرق نخواهد شد و ممکن است همه اینها یک شوخی نامناسب باشد. و به سمت تایتانیک نمی رود. این کشتی 2 ساعت با کشتی تایتانیک فاصله داشت.
همچنین تبلیغات زیاد قبل از سفر و اعتماد بیش از حد کاپیتان و صاحب تایتانیک باعث شد که تنها چند قایق نجات و تعداد کمی جلیقه نجات حمل کنند.
قیمت بلیت قطعه فرست کلاس کشتی به پول امروز حدود 50 هزار دلار آمریکا (صد میلیون تومان) بود، در حالی که قیمت کابین درجه سه 40 دلار آمریکا (به قیمت امروز هشتاد هزار تومان) بود.
هزینه این فیلم که در سال 1997 با بازی لئوناردو دی کاپریو و کیت وینسلت ساخته شد، حدود 200،000،000 دلار تخمین زده شده است. با این میزان بودجه می توان کشتی اصلی تایتانیک را بازسازی کرد. فروش جهانی این فیلم حدود 2 میلیارد دلار بود.
کشتی تایتانیک همچنین 3234 کیسه پستی را حمل کرد که در مجموع حاوی 7 میلیون بسته و نامه بود که هیچ کدام به دست صاحبانشان نرسید.