ویکی پدیا، دانش دانشنامه


ویکیپدیا

ویکی پدیا چیز خاصی است. چیزی شبیه کتابخانه عمومی یا پارک. ویکی پدیا مانند معبدی برای ذهن است. جایی که همه ما می توانیم برای فکر کردن، یادگیری و به اشتراک گذاشتن دانش خود برویم.»

– جیمی ولز، بنیانگذار ویکی پدیا

ویکی پدیا یک دانشنامه عمومی و آزاد است. یعنی هرکسی می تواند در آن مقاله بنویسد و ویرایش کند. البته این نوشته ها و ویرایش ها باید مطابق با قانون اساسی ویکی پدیا باشد. این بدان معناست که محتوا بی طرفانه و بدون نقض حق چاپ دیگران نوشته شده است. مدیریت بررسی مقالات توسط خود کاربران انجام می شود. کسانی که در تکمیل این پروژه بی پایان مشارکت دارند، به زبان شناسان خود کمک کرده اند تا در تدوین منحصر به فرد ترین دایره المعارف جهان سهیم باشند.

دایره المعارف ویکی پدیا به طور همزمان به چندین زبان نوشته شده است و مشارکت کنندگان آن افرادی از سراسر جهان هستند و همه می توانند در رشد آن سهیم باشند. این دایره المعارف از زمان پیدایش به سرعت رشد کرده است و بزرگترین وب سایت دایره المعارف با بیش از 80 میلیون بازدید کننده ماهانه و بیش از 90000 کاربر فعال است که بر روی بیش از 18000000 مقاله به 270 زبان کار می کنند. 318352 مقاله در ویکی پدیای فارسی وجود دارد و روزانه هزاران کاربر از این دانشنامه بازدید می کنند.

شکل و نحوه همکاری گروهی ایجاد شده در دایره المعارف ویکی پدیا را می توان بی سابقه دانست. اصول هوشمندانه ای که ویکی پدیا بر آن استوار است باعث شده این مجموعه اطلاعات با پویایی دائمی به سوی تکمیل و تکامل پیش برود. ویکی پدیا را می توان مردی بزرگ و خردمند دانست که سلول های بدنش از میلیون ها انسان فعال تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید  بی ادبی عکاسان و خبرنگاران به این بازیگر پیشکسوت در جشنواره آتش!


دیدگاهتان را بنویسید