زارا (به انگلیسی: Zara) یک فروشگاه زنجیره ای پوشاک و جواهرات است که فعالیت خود را در شهرهای آرتیزو و گالیسیا در اسپانیا آغاز کرد.
زارا، فروشگاه های زنجیره ای لباس و جواهرات
این شرکت در سال 1975 توسط Rosalia Mera Guintia و Amancio Ortega تاسیس شد. زارا گروه پیشرو در فروشگاه های ایندیتک است، شرکت ایندیتک یک گروه بزرگ منسوجات و طراحی اسپانیایی و بزرگترین گروه مد جهان است که علاوه بر زارا صاحب برندهای دیگری مانند Massimo Dutti، Paul & Burr، Oishov، Outreque، Stradivarius و برشکا
خاستگاه و تاریخچه
آمانسیو اورتگا، بنیانگذار زارا، اولین فروشگاه خود را در سال 1975 در خیابانی در مرکز شهر لاکرونیا، گالیسیا، اسپانیا افتتاح کرد.
او اولین فروشگاه خود را به نام زوربا به نام یک فیلم کلاسیک از سینمای یونان نامگذاری کرد، اما متأسفانه دو خیابان آنطرفتر جایی به همین نام وجود داشت، صاحب آن مکان به اورتگا آمد و گفت: وجود دو فروشگاه به نام زربا خواهد بود. برای مردم اطراف گیج کننده بود، به علاوه آنها قالب حروف را برای تابلوی جلوی بار سفارش دادند، بنابراین اورتگا به دنبال یک نام جدید برای مغازه خود شد و نام زارا را انتخاب کرد. ارزان و مدرن که پس از موفقیت اولین فروشگاه بسیار محبوب بود، شعبه های دیگری را در سراسر اسپانیا افتتاح کرد.
او در اوایل دهه 1980، به منظور کاهش تاخیر در تحویل و پاسخگویی به روندهای جدید مردم، با روشی که آن را مد فوری (به انگلیسی: instant fashion) نامید، روند طراحی و تولید و توزیع محصولات خود را تغییر داد. نتیجه این استراتژی جدید شرکت، اساس توسعه آن استفاده از فناوری اطلاعات و استفاده از گروهی از طراحان به جای افراد بود.
در دهه 1980، زارا گسترش بین المللی خود را آغاز کرد، ابتدا شعبه ای در پورتو، پرتغال در سال 1980 افتتاح کرد، سپس در سال 1989 وارد ایالات متحده و سپس در سال 1990 فرانسه شد. همچنین، با اضافه شدن مکزیک (1992)، یونان (1994)، بلژیک و سوئد در همان سال به توسعه خود ادامه دادند تا اینکه به رقم فعلی یعنی بیش از 73 کشور رسید.
استراتژی
این شرکت ادعا می کند که «توسعه و عرضه یک محصول جدید تنها دو هفته طول می کشد.
در مقایسه با میانگین صنعت مد فصلی، زارا با معرفی حدود 10000 طرح جدید در هر سال، در مقایسه با گسترش جهانی صنعت مد و لباس، به سمت “مد متقاطع” حرکت می کند و آن را به کشورهای ارزان قیمت صادر می کند. سیاست فروش، در کشورهایی که هزینه های پایینی دارند، هیچ هزینه ای برای تبلیغ محصول وجود ندارد، شاید این رویکرد زارا که هیچ گونه تبلیغاتی ندارد، استراتژی غیرعادی به نظر می رسد، اما این شرکت ترجیح داد یک درصد از سود سهام خود را در آن سرمایه گذاری کند. باز کردن فروشگاههای جدید، و این سیاست باعث تشویق رشد ایدههای زارا به عنوان شرکتهای حذفی با محصولات ارزان شد.
سیاست غیر تبلیغاتی در تضاد با رقبای اصلی زارا، مانند Uniqlo و Benton است. دانیل پیت، مدیر مد لویی ویتون، گفت: «زارا این پتانسیل را دارد که یکی از خلاقانه ترین و مخرب ترین زنجیره های خرده فروشی در جهان باشد. CNN همچنین زارا را یک داستان موفقیت اسپانیایی توصیف می کند.
محصولات
از سال 2007، زارا به تولید پوشاک برای زنان و مردان پرداخته است، هر یک از بخش های لباس زنانه و مردانه این برند به قسمت های بالاتنه، پایین تنه، کیف، کلاه و کمر، جواهرات، کفش، لوازم آرایشی، لباس شب، لباس خواب، کودکان تقسیم می شوند. و لباس و لوازم کودک مانند دستکش، چتر، کیف پول، عطر و ادکلن و غیره.
در حال حاضر استاندارد سایز بدن برای لباس های زنانه زارا نزدیک به سایز 12 در ایالات متحده و 14 در انگلستان یا سایز بسیار بزرگ است.
تولید و توزیع
یک فروشگاه زارا بر خلاف سایر فروشگاه های پوشاک، به طور مستقیم مراحل مختلف زنجیره تامین، طراحی، تولید و توزیع محصولات خود را کنترل می کند.
در سال 1980، زارا کارخانه خود را در لاکونیا، شهری که به صنعت نساجی خود معروف است، تأسیس کرد و در سال 1990، تأسیسات تولید و توزیع خود را نوآوری کرد، رویکردی که توسط تویوتا طراحی شد، این سیستم به موقع در تویوتا نامیده می شود و به اختصار JIT نامیده می شود. . این روش به شرکت اجازه داد تا یک مدل تجاری جدید ایجاد کند که امکان کنترل و مهار مراحل تولید از مواد تا تولید، تکمیل محصول و توزیع به فروشگاههای سراسر جهان را تنها در چند روز فراهم میکند.
در رابطه با استراتژی طراحی شرکت، مقاله ای که در مجله Businessworld منتشر شده است، زارا را اینگونه توصیف می کند: “زارا یک مقلد مد بود، که تمرکز کار شرکت است.” تمرکز آن بر درک تقاضای مشتری برای اقلام مد و سپس تحویل سریع آن اقلام بود. به جای ترویج پیشبینی روندهای فصلی از طریق «نمایشهای مد» (به انگلیسی: fashion show) و تأثیر کانالهای مشابهی که در صنعت مد وجود دارد. آنها به طور سنتی مورد استفاده قرار می گرفتند».
50 درصد محصولاتی که زارا به فروش می رساند در اسپانیا، 26 درصد آن در سایر نقاط اروپا و 24 درصد باقی مانده در کشورهای آسیایی و آفریقایی و سایر نقاط جهان تولید می شود. بنابراین، در حالی که برخی از رقبا تمام تولیدات خود را به آسیا منتقل کرده اند. زارا شیک ترین اقلام خود – نیمی از کل کالا – را در حدود 12 کارخانه متعلق به شرکت در اسپانیا و پرتغال، به ویژه در گالیسیا و شمال پرتغال، که تا حدودی ارزان تر از بسیاری از مناطق اروپای غربی هستند، تولید می کند. در نتیجه این لباس ها عمر طولانی تری با هزینه تولید کمتر دارند، در عوض تولید پوشاک ساده مانند تی شرت به تولیدکنندگان ارزان قیمت مانند ترکیه و چین واگذار می شود.
در مقایسه با شرکتهای مشابه، زارا میتواند سالانه محصولات بیشتری تولید کند و حدود 11000 قلم کالا در سال تولید میکند که در مقایسه با 2000 تا 4000 کالای تولید شده در سال توسط رقبای اصلی خود، رقم قابل توجهی است. پروسه طراحی و ساخت یک محصول جدید حدود چهار تا پنج هفته طول می کشد تا محصول در فروشگاه های زارا به اتمام برسد و این شرکت می تواند در کمتر از دو هفته اقلام موجود را به طور کامل تغییر داده و با محصولات جدید جایگزین کند. چرخه عمر کوتاهتر محصول به معنای موفقیت بیشتر در «تعیین اولویتهای مصرفکننده» است، اگر طرحی در عرض یک هفته فروش خوبی نداشته باشد، از فروشگاهها خارج شود، سفارشهای بیشتری لغو شود و طرح جدیدی دنبال شود.
زارا بر فناوری اطلاعات پیچیده مانند رایانههای جیبی با قابلیت بیسیم تکیه میکند که در دست مدیران فروشگاهها برای نظارت بر مشتریان برای تغییرات مد فعلی قرار میگیرد. این شرکت طیف وسیعی از طرحهای اصلی را دارد که سالهاست وجود داشته است، اما برخی از طرحهای جدید آن میتوانند تا چهار هفته در قفسههای فروشگاهها باقی بمانند و طرفداران زارا را ترغیب میکنند تا بارها و بارها از آن بازدید کنند.
با توجه به میانگین تعداد فروشگاهها در مراکز شهرهای اسپانیا، انتظار میرود میانگین بازدید سالانه افراد از فروشگاههای لباس حدود سه برابر باشد، در حالی که برای زارا این رقم بیش از 17 بار در سال است.[۱۴][۱۵]
در 6 سپتامبر 2010، فایننشال تایمز گزارش داد که ایندیتک اولین بوتیک آنلاین خود را برای برند پرفروش Zara راه اندازی کرده است که در اسپانیا، انگلیس، پرتغال، ایتالیا، آلمان و فرانسه راه اندازی شد. کشورهای مهم برای 76 بازار این شرکت در اروپا.
وقتی از مدیرعامل پابلو ایسلا در مورد ورود دیرهنگام شرکت به فروش آنلاین سؤال شد، اعتراف کرد که آنها قبل از راه اندازی آنلاین منتظر تقاضای تولید بودند.
تمامی محصولات زارا به صورت آنلاین با قیمتی مشابه در فروشگاه به فروش می رسد و مشتریان می توانند روشی را که ترجیح می دهند بین گزینه های معمول پرداخت آنلاین و تحویل پستی انتخاب کنند. سیاست مرجوعی و مبادله آنلاین نیز مانند سیستم داخل فروشگاه است و به مشتریان 30 روز فرصت داده می شود تا در صورت تغییر نظر، کالای خریداری شده را برگردانند. ایندیتکس با بیان اینکه پیشنهادات، انتقادات و سوالات مشتری نیز توسط اپراتور خدمات از طریق ایمیل یا پیامک رسیدگی خواهد شد، گفت: به زودی مجوز خرید از طریق اپلیکیشن های آیفون و آیپد نیز ارائه خواهد شد.
در 4 نوامبر 2010، زارا خدمات آنلاین خود را به 5 کشور دیگر گسترش داد، کشورهای اضافه شده شامل اتریش، ایرلند، هلند، بلژیک و لوکزامبورگ و در سال 2011 فروشگاه آنلاین این شرکت در ایالات متحده و کره جنوبی نیز راه اندازی شد. . .
فروشگاه اینترنتی به سادگی به مشتریان این امکان را می دهد تا با استفاده از فیلترهای جستجو لباس مورد نظر خود را از نظر نوع، رنگ، سایز، قیمت، شماره مرجع و … انتخاب کنند و مشتریان نیز می توانند با زوم کردن، محصولات را مشاهده کنند. جزئیات دقیق را از زوایای مختلف ببینید.
زارا در سال 2011 با افتتاح سه شعبه جدید در سیدنی، ملبورن و آدلاید وارد بازار استرالیا شد، در نوامبر همان سال شرکت با افتتاح یک شعبه وارد بازار آفریقای جنوبی شد و در مارس 2012 شعبه دوم و کمی بعد شعبه سوم وارد بازار استرالیا شد. شعبه در این کشور افتتاح شد.
چالش های حقوق بشر
تولیدات
در 16 آگوست 2011، یک برنامه تلویزیونی برزیلی زارا را به سوء استفاده از کارگرانی که در بخش تولید خارج از کشور این شرکت مشغول به کار بودند، متهم کرد.[۱۹] یک روز بعد، در 17 آگوست همان سال، سازمان منطقه ای نظارت بر کار و اشتغال در سائوپائولو تولید لباس زارا را به دلیل شرایط بد کاری کارگران آنجا تعطیل کرد، زیرا بولیویایی که به طور غیرقانونی به برزیل آمده بودند. و توسط قاچاقچیان انسان 12 محبوس در یک آپارتمان کوچک، آنها را مجبور به دوختن لباس می کردند و بدون اجازه ناظر آپارتمان اجازه نداشتند بیرون بروند، به آنها آب گرم برای حمام و غذا برای ناهار نمی دادند و به آنها اجازه نمی دادند. برای هر لباس حقوقی معادل یک دلار آمریکا پرداخت کرد. در حالی که قیمت همان لباس ها در فروشگاه های برزیل حدود 70 دلار بود، بسیاری از این کارگران مجبور بودند همان دستمزد ناچیز را به قاچاقچیان بپردازند که آنها را به طور غیرقانونی به برزیل آورده بودند.
پس از این اقدام برزیلی، نمایندگان زارا در بیانیه ای اعلام کردند که این اتهامات برده داری ساختگی است و اساساً علیه آژانس های خارج از کشور این شرکت مطرح و پرداخت می شود، در حالی که این اقدام برزیل نشان دهنده نقض جدی آئین نامه رفتاری با تولیدکنندگان و سازندگان خارجی است. کارگاه های آموزشی ایندیتک. . آنها همچنین اعتراف کردند که تمامی کارخانه های زارا مسئول استخدام غیرمجاز همکاران خارجی هستند و خواستار رسیدگی فوری و تنظیم وضعیت کارکنان درگیر شدند.
گروه ایندیتک با همکاری وزارت کار برزیل نظارت بر سیستم تولید تمامی کارگران و تولیدکنندگان این کشور را تقویت و تقویت کرده است تا دیگر چنین حادثه ای تکرار نشود.
سوء استفاده از کارکنان فروشگاه
در 21 مارس 2012، یک برنامه تلویزیونی روزنامه نگاری تحقیقی که مسئول انتقادات در سوئد بود، گزارشی را منتشر کرد که در آن شاهد 25 مورد سوء استفاده شدید از کارکنان زارا در سوئد و اروپا، از جمله کارمندان عادی و مدیران فروشگاه بود. آژانس زارا به تحقیقات پاسخ داد و حل کرد. این مشکلات در سازمانش
در پاسخ، اتحادیه کارگران مغازه (صنفی) گفت که زارا در گذشته وعده بهبودی را داده بود، برخلاف توافقات قانونی خود، و اتحادیه متشکل از کارگران مانند مدیران فروشگاه، سبک مدیریت زارا را “مدیریت با ترس” نامید.