نظریه انفجار بزرگ در جهان 14 میلیارد سال پیش چیست؟ + آیات قرآنی / فیلم



به گزارش سلام نو، در دو تلاش عمده ای که تا به امروز برای تهیه نقشه جهان انجام شده است، دانشمندان به چیزهایی دست یافته اند که به شدت از نظریه انفجار بزرگ حمایت می کند. نتایج این تحقیق در کنفرانس زمستانی انجمن نجوم آمریکا ارائه شد.

میزان زیاد پراکندگی کهکشان ها توسط ستاره شناسان محاسبه شد که مهمترین کشف دانشمندان در این زمینه به شمار می رود. بنابراین، با وجود این، اطلاعات مربوط به مکان کهکشان ها می تواند به عنوان “پنجره ای به تاریخ جهان” مورد استفاده قرار گیرد.

در این تحقیق که چندین سال به طول انجامید، دو گروه مختلف شامل دانشمندانی از انگلستان، استرالیا و آمریکا نقشه سه بعدی از 266000 کهکشان را تهیه کردند. دانشمندان اطلاعات جمع آوری شده در مورد توزیع کهکشان ها را با اطلاعات مربوط به تشعشعات پس زمینه کیهانی پراکنده در سراسر جهان مقایسه کردند و اکتشافات جدیدی در مورد شکل گیری کهکشان ها انجام دادند. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده، محققان به این نتیجه رسیدند که کهکشان‌ها در جایی شکل گرفته‌اند که ماده ۳۵۰ هزار سال پس از انفجار بزرگ و توده‌هایی از ماده که به دلیل گرانش به هم چسبیده‌اند، شکل گرفته‌اند.

این یافته‌ها از نظریه انفجار بزرگ حمایت می‌کنند که بیان می‌کند جهان با انفجار از نقطه‌ای کوچک بدون حجم و جرم بی‌نهایت ۱۴ میلیارد سال پیش آغاز شد. این نظریه توسط بسیاری از مشاهدات نجومی طی چندین دهه تأیید شده است و به طور منحصر به فردی با بسیاری از یافته ها سازگار است. انفجار بزرگ توسط بسیاری از اخترفیزیکدانان تأیید شده است و این واقعیت را تأیید می کند که خداوند جهان را از هیچ آفریده است.

رصدخانه بریتانیا-استرالیا، واقع در ایالت نیو ساوت ولز استرالیا، طی یک بررسی ده ساله، موقعیت 221000 کهکشان را با استفاده از نقشه برداری سه بعدی در فضا تعیین کرد. این بررسی که با تلسکوپ 3.9 متری انجام شد، تقریباً ده برابر بزرگتر از هر بررسی قبلی بود. نسبت به یکدیگر و فاصله آنها از یکدیگر ایجاد شده است

آنها سپس توزیع کهکشانها را مدلسازی کردند و سپس تغییرات مدل را به دقت بررسی کردند. آنها یافته های خود را در ماهنامه انجمن سلطنتی نجوم منتشر کردند.

بیشتر بخوانید  واکنش جی دی ونس، معاون ترامپ به سوءقصد دوم به جان ترامپ: با او صحبت کردم؛ روحیه‌اش به طرز شگفت‌انگیزی خوب بود

در مطالعه مشابهی که توسط رصدخانه Apache Point در نیومکزیکو، ایالات متحده انجام شد، آنها نقشه فضایی از 46000 کهکشان در بخشی دیگر از جهان را تهیه کردند و توزیع آن را بررسی کردند. این مطالعه از تلسکوپ 2.5 متری اسلون زیر نظر دانیل آیزنشتاین از دانشگاه آریزونا استفاده کرد و در مجله Astrophysical منتشر خواهد شد.(2) نتایج بدست آمده توسط دو گروه در نشست زمستانی انجمن نجوم آمریکا. دیگو، کالیفرنیا 11 ژانویه 2005

تاییدیه مهم

داده های به دست آمده از طریق کار طولانی و دقیق، نتایجی که به دهه ها قبل در زمینه نجوم در مورد منشاء باز می گردد کهکشان مورد تایید است. در دهه 1960، نظریه پردازان حدس زدند که کهکشان ها ممکن است پس از انفجار بزرگ در مکان هایی که ماده چگال تر از جاهای دیگر بوده، شکل گرفته باشند. اگر این تخمین درست باشد، می‌توان هسته‌های کهکشان‌ها را به شکل نوسان‌های کوچک گرمای باقی‌مانده از انفجار بزرگ، که کاوشگر تابش پس‌زمینه کیهانی نامیده می‌شود، مشاهده کرد.

داده های بدست آمده از ماهواره COBE در سال 1992 که نوسانات تابش پس زمینه کیهانی را نشان می دهد.

تابش زمینه کیهانی تابش کیهانی است که 350000 سال پس از انفجار بزرگ آغاز شد. این تشعشع که در فضا پخش می شود، تصویری از جهان 350 هزار ساله است و می توان آن را فسیل دانست. این تشعشع که برای اولین بار در سال 1965 شناسایی شد، تأیید خوبی برای نظریه انفجار بزرگ بود و بسیار دقیق مورد مطالعه قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده از ماهواره COBE (کاوشگر پس زمینه کیهانی) در سال 1992 تخمین های مربوط به دهه شصت را تأیید کرد که در تابش پس زمینه کیهان بی نظمی وجود دارد. کهکشان ها به دست آمدند، اما این ارتباط تا به امروز قابل اثبات نبود.

گروه آیزنشتاین و کولز همبستگی بین بی نظمی های مشاهده شده در تابش پس زمینه کیهان و فاصله بین کهکشان ها به دست آوردند. سپس مشخص شد که هسته کهکشان ها در مکانی تشکیل شده است که غلظت ماده 350000 سال پس از انفجار بزرگ بیشتر از جاهای دیگر بوده است. دکتر آیزنشتاین در کنفرانسی در این زمینه گفت که پراکندگی کهکشان هایی که امروزه می بینیم متناسب با امواج صوتی است که باعث این پراکندگی شده است. محققان بر این باورند که گرانش بر امواج تأثیر می گذارد و به کهکشان ها شکل می دهد. آیزنشتاین جملات زیر را بیان کرد:

بیشتر بخوانید  از مومیجی گاری تا فستیوال فانوس؛ همه دلایل مهم برای رزرو تور ژاپن پاییز

ما این پدیده را شواهدی می‌دانیم که گرانش نقش عمده‌ای در رشد هسته‌های اولیه در پس‌زمینه مایکروویو (به جا مانده از انفجار بزرگ) و کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی که امروزه می‌بینیم، ایفا کرده است.(4)

در بیانیه ای به دفتر AAP، راسل کانن، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، گفت که یافته ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند و اهمیت این تحقیق را به صورت زیر خلاصه کرد:

“آنچه ما انجام داده ایم الگوی کهکشان ها را نشان می دهد، آنچه اکنون می بینیم کاملاً با الگوهای دیگری که در پی انفجار بزرگ هستند مطابقت دارد …” (5)

آنها همچنین با مطالعه سطوح ماده و انرژی و شکل هندسی تشکیل دهنده جهان به نتایجی دست یافتند. به گفته آنها، کیهان دارای 4 درصد ماده معمولی، 25 درصد ماده تاریک (ماده ای که دیده نمی شود، اما وجود آن محاسبه شده است) و بقیه انرژی تاریک است (انرژی مرموز که باعث می شود جهان سریعتر از حد انتظار منبسط شود).

پشتیبانی از نظریه انفجار بزرگ

سر مارتین ریس

یافته های این مطالعات نظریه انفجار بزرگ دکتر کانن تقویت کرد و گفت که این تحقیق به نظریه بیگ بنگ ارزش افزوده و اظهارات زیر را تأیید کرد:

ما از دیرباز می دانیم که بهترین نظریه برای جهان، نظریه انفجار بزرگ است که می گوید جهان با یک انفجار بزرگ در یک فضای محدود آغاز شد و هنوز در حال انبساط است.(6)

در بیانیه ای بر اساس مطالعات سر مارتین ریس، ستاره شناس دانشگاه کمبریج، وی اظهار داشت که با وجود استفاده از روش های آماری و

بیشتر بخوانید  ۲۲ مدل طراحی ناخن بلند برای روزهای سرد زمستانی

با مشاهدات مختلف، گروه ها به نتایج یکسانی دست یافتند و این امر را می توان تاییدی بر صحت نتایج دانست.

Physicsweb.org که یکی از مهمترین پایگاه های علوم فیزیکی در اینترنت است می گوید

که مطالعات شواهد بیشتری را برای انفجار بزرگ همراه با مدل کیهانی در حال گسترش نشان می دهد (8)

دانشمندان متوجه شدند که جهان یک آغاز (بیگ بنگ) داشته و در حال انبساط است و با تجزیه و تحلیل تشعشعات و اجرام آسمانی در فضا به این نتیجه رسیدند و این کار با کمک امکانات علم امروزی به دست آمد. این اطلاعات برای بشر تازگی ندارد. انسان این دو حقیقت را دارد که دانشمندان با مطالعه اعماق کیهان در قرن بیست و یکم به آن دست یافته اند. قرن، در قرآن و 1400 سال پیش.

در مورد الگوی استاندارد کیهانی در قرآن کریم دو موضوع مهم وجود دارد.

خداوند در قرآن کریم و در تورات و انجیل (دو کتاب تورات و انجیل که پس از نزول تحریف شده اند) فرموده است که جهان و تمام مواد موجود در آن از هیچ آفریده شده است; در قرآن که تنها کتاب آسمانی است که تحریف نشده حقیقت دیگری را بیان می کند و می گوید جهان در حال گسترش است. چگونه جهان از هیچ به آنچه هست در قرآن چنین بیان شده است:[لأنعام: ۱۰۱]

«او پدیدآورنده آسمان و زمین است»

انبساط جهان که امروزه یکی از حوزه های مهم تحقیقات علمی است، در این آیه آمده است:[لذاریات: ۴۷]

«و ما آسمان را با قدرت آفریدیم و ما آن را به تدریج گسترش می دهیم».

همانطور که دیدیم، مدل استاندارد کیهان شناسی دو بخش دارد که شامل انفجار بزرگ و انبساط جهان است. قرآن و این در زمانی بیان شد که وسایل مشاهده بسیار محدود بود. این دلیل محکمی بر نازل شدن قرآن از سوی خداوند است. یافته های علم امروز با آنچه در قرآن آمده است مطابقت کامل دارد و این مطالعات اخیر بار دیگر توجه ما را به سازگاری کامل قرآن با علم واقعی جلب می کند.

دیدگاهتان را بنویسید