نحوه اخذ گواهی انحصار میراث



به گزارش سلام نو؛ وراث قانونی متوفی در رویه انحصار وراثت یا تحدید وراثت تعیین می شوند. در حال حاضر در تهران و برخی استان ها امکان دریافت گواهی فوت به صورت آنلاین از سامانه درخواست گواهی فوت وجود دارد.

گواهی انحصار وراثت گواهی است که به درخواست ورثه توسط مراجع قضایی صادر می شود و حاوی اطلاعات، تعداد وراث، نسبت آنها با متوفی و ​​سهم الارث است. در واقع اولین اقدام وراث برای تعیین و واگذاری دارایی متوفی انحصار وراثت است. مقررات مربوط به تأیید انحصار وراثت در قانون تصدیق انحصار ارث مصوب 1309 و قانون امور عرفی تصریح شده است.

همچنین گواهی انحصار وراثت توسط دادگاه صادر می شود و در آن وراث متوفی و ​​همچنین سهم هر یک از ورثه قید شده است.

چگونه گواهی انحصار وراثت بگیریم؟

کلیه وراث یا یکی از آنها به عنوان نماینده سایرین باید با شورای حل اختلاف تماس گرفته و مدارک درخواست صدور گواهی انحصار وراثت را ارائه دهند. این مدارک عبارتند از: گواهی فوت، استشهادنامه، شناسنامه و کارت ملی متوفی، سند ازدواج یا رونوشت آن، شناسنامه و کارت ملی ورثه و در صورت لزوم وصیت نامه متوفی

در حال حاضر در تهران و برخی استان ها امکان دریافت گواهی فوت به صورت آنلاین از سامانه درخواست گواهی فوت وجود دارد. همچنین لازم به ذکر است که اگر تاریخ فوت متوفی قبل از سال 1394 باشد، باید محاسبه مالیات بر ارث ارائه شود.

به این معنی که وراث باید با مراجعه به اداره مالیات و ضمیمه تسویه حساب به اسناد، مالیات بر ارث دارایی متوفی را پرداخت کنند. البته لازم به ذکر است که این تسویه فقط برای صدور گواهی انحصار وراثت است و در غیر این صورت برای نقل و انتقال دارایی و تقسیم اموال متوفیان بعد از سال 95 تسویه مالیاتی لازم است. / اقتصاد آنلاین – عاطفه حسینی

بیشتر بخوانید  چاقی دوران همه‌گیری کرونا - خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید