چگونه والدین باید به درستی از فرزندان خود عذرخواهی کنند؟


گاهی اوقات به دلایلی ممکن است اشتباهی نسبت به کودک مرتکب شوید که در نهایت با عذرخواهی حل آن مشکل است. اما ممکن است در این مورد شک کنید. در این مقاله بیشتر در مورد عذرخواهی از کودک صحبت خواهیم کرد.

دانستن زمان مناسب برای عذرخواهی از کودک

حتما این جمله را شنیده اید که والدین هرگز نباید از فرزندانشان عذرخواهی کنند، اما این درست نیست. عذرخواهی از فرزندتان زمانی که یکی از والدین اشتباهی مرتکب شده است می تواند باعث ایجاد رابطه اعتماد بین شما و فرزندتان شود. مهم نیست چند سال از فرزندتان بزرگتر هستید یا چند سال دارید. با این حال، هر کسی که اشتباه می کند، باید شجاعت عذرخواهی را داشته باشد.

والدین با عذرخواهی از کودک این رفتار پسندیده و قابل قبول را به او آموزش می دهند. اکثر والدین اصرار دارند که فرزندانشان مرتباً از خواهر و برادر، برادر، دوستان یا بزرگترها عذرخواهی کنند، اما وقتی خودشان مرتکب اشتباه می شوند، اغلب در مقابل عذرخواهی از فرزندانشان مقاومت می کنند.
گاهی والدین این موضوع را اینگونه توجیه می کنند که عذرخواهی از کودک باعث کم شدن احترام کودک نسبت به آنها می شود. اما دقیقا برعکس است. آیا زمانی که دیگران مسئولیت اشتباهات خود را بر عهده می گیرند و سعی می کنند همه چیز را درست کنند، احترام بیشتری کسب نمی کنند؟ در زیر زمان مناسب عذرخواهی از کودک و تاثیر آن بر کودک را خواهید آموخت.

زمان عذرخواهی فرا رسیده است

اگر می‌پرسید چه زمانی برای عذرخواهی مناسب است، موارد زیر را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید  آیا میخواهید اعتماد به نفس کودکتان را بالا ببرید؟


از کودک عذرخواهی کنید

من بابت اشتباهات عذرخواهی می کنم

بهتر است همیشه بابت اشتباهات خود از فرزندان خود عذرخواهی کنید. حتی اگر اشتباه کوچکی باشد و به نظر شما مهم نباشد. به عنوان مثال، شما ناگهان حرف او را قطع می کنید و می گویید “ببخشید، من حرف شما را قطع کردم.” هر وقت خواستید فرزندتان با شما رفتاری نداشته باشد که مطابق میل شما نیست، بهتر است در صورت تکرار آن رفتار از او عذرخواهی کنید تا یاد بگیرد و سعی کنید آن را تکرار نکند.
البته ناگفته نماند که نباید برای تعیین حد و مرز مناسب برای کودک عذرخواهی کرد. اما کنترل احساسات و رفتار بر عهده والدین است. فرقی نمی کند کودک بعد از رفتار و حرکت اشتباه چه رفتاری از خود نشان دهد. مهم است که به موقع و به دلیل درست عذرخواهی کنید.
مثلاً به فرزندتان بگویید: «من آنقدر عصبانی شدم که اسباب‌بازی‌ها را برنداشتی، به همین دلیل سرت داد زدم». اما متاسفم، نباید سرت داد می زدم، دیگر تکرار نمی شود، اما دوست دارم اسباب بازی ها را جمع کنی تا مامان خوشحال شود.»

عذرخواهی بابت وعده های شکست خورده

اگر به فرزندتان قولی داده اید و به آن عمل نکرده اید و او عصبی و ناراحت می شود و از شما شکایت می کند، به جای دعوا با کودک، اشتباه خود را بپذیرید و از او عذرخواهی کنید. به عنوان مثال، می توانید بگویید: “متاسفم که فراموش کردم برای شما مداد رنگی بخرم.” من نباید با شما دعوا می کردم. اما من جبران می کنم و حتما برایت مداد رنگی می خرم.»
همانطور که می دانید کودکان به حرف های والدین خود اعتماد دارند و از آنها انتظار حرف بد ندارند. اگر او بی ادب است و کودک مدام درخواست خود را تکرار می کند، بهتر است به جای دعوا، اشتباه خود را بپذیرید. به این ترتیب کودک یاد می گیرد که به وعده های خود عمل کند و یاد می گیرد که از شما عذرخواهی کند.

بیشتر بخوانید  راههای شاد زیستن اثبات شده برای یک زندگی شاد(سری اول)

بهانه نیاورید

لطفا برای فرزندتان بهانه نیاورید. او نیازی به برهم زدن آرامش شما ندارد و نمی فهمد که در دنیای بزرگسالان چقدر مشکل وجود دارد. کودک شما را به عنوان پدر و مادر و بزرگتر خود می بیند و از شما انتظار دارد که مشکلات ساده اش را حل کنید. حالا اگر برای مشکلات و رفتارتان بهانه بیاورید، او فقط قلدری را یاد می گیرد. بنابراین برای آرام کردن فضا بهانه نیاورید و عذرخواهی کنید.


والدین از کودک عذرخواهی می کنند

تاثیر عذرخواهی از کودک

کودکان با دقت رفتار والدین خود را مشاهده می کنند و چیزهای مختلفی از آنها یاد می گیرند. پس به او شجاعت عذرخواهی در مقابل دیگران را بیاموزید. آثار عذرخواهی از کودک شامل موارد زیر است:


مسئولیت

با عذرخواهی از فرزندتان مسئولیت پذیری را به او یاد می دهید. همه می خواهند اخلاق را به فرزندان خود نشان دهند و روابط سالم و محکمی داشته باشند. برای اینکه کودک یاد بگیرد مسئولیت اشتباه خود را بپذیرد و از اشتباهی که انجام داده عذرخواهی کند، باید این رفتار را در خود تقویت کنیم. در واقع، با عذرخواهی پس از اشتباهی که مرتکب شده اید، به فرزند خود می آموزید که با جزئیات عذرخواهی کند و مسئولیت اشتباه خود را بپذیرد.


یادگیری یک رابطه سالم

عذرخواهی به یادگیری یک رابطه سالم کمک می کند. همانطور که در ازدواج، رابطه سالم همیشه تعادل دارد و گاهی همسران از یکدیگر عذرخواهی می کنند، این موضوع در مورد فرزندان نیز باید صادق باشد و کودک با عذرخواهی از شما متوجه می شود که رابطه سالم چگونه است.
او همچنین یاد می گیرد که بدون توجه به اینکه طرف مقابل چه کسی باشد، ببخشد. در واقع با انجام این کار به صورت غیر مستقیم اما کاملا موثر به او یاد می دهید که چگونه یک رابطه سالم داشته باشد.

بیشتر بخوانید  پیغامگیر خوبی باشید

باید بخوانید:


فراگیری فروتنی

با عذرخواهی، فروتنی را به فرزندتان می آموزید. در فرهنگ مدرن امروزی، حیا اهمیت کمتری دارد. بیشتر مردم سعی می کنند همیشه برنده بازی باشند و تواضع کمتری نشان دهند، اما اگر والدین پس از یک اشتباه از فرزندان خود عذرخواهی کنند، به آنها نشان می دهد که چقدر متواضع هستید و فرقی نمی کند که حریف شما چه کسی باشد.
در هر صورت کار درست عذرخواهی از اشتباه است. این امر تواضع فرزندتان را تقویت کرده و به او کمک می کند که مغرور نشود.


دیدگاهتان را بنویسید