در سفر با هواپیما چند کیلوگرم بار مجاز به همراه داشته باشیم؟ وزن غیر مجاز چقدره؟!


قوانین میزان مجاز بار در پروازهای خارجی و داخلی!

چمدان خود را بسته اید و با بلیط در دست به سمت فرودگاه می روید. وقتی کیف خود را چک می کنید، متوجه می شوید که وزن و حجم چمدان شما از حد مجاز خطوط هوایی فراتر رفته است. در اینجا شما جمله “کاش در مورد قوانین کمک هزینه بار بیشتر مطالعه می کردم” را در نظر خواهید گرفت. این داستان بر اساس واقعیت است! اما نگران نباش این حادثه همچنان قابل پیشگیری است. اما چگونه؟
قبل از خرید بلیط هواپیما، باید اطلاعات خود را در مورد یکی از مهم ترین سوالاتی که مسافران اغلب نادیده می گیرند، به روز کنید.

حداکثر بار مجاز برای هر نفر در هواپیما چقدر است؟

در تمامی کلاس های اکونومی به جز کلاس I، هر مسافر مجاز به حمل تا 20 کیلوگرم چمدان است. Rate class I یکی دیگر از کلاس های پروازی است که حداکثر بار مجاز در آن به 25 کیلوگرم می رسد. همچنین در پروازهای فرست کلاس و پروازهای تجاری، وزن مجاز برای هر مسافر 30 کیلوگرم خواهد بود. در تمامی این شرایط میزان بار مجازی که می توانید با خود به داخل کابین هواپیما ببرید 7 کیلوگرم است.


 بار مجاز در هواپیما

چرا حداکثر وزن بار در هواپیما نباید بیشتر از 30 کیلوگرم باشد؟

اگر بخواهیم در مورد حداکثر بار مجاز در اکثر پروازهای داخلی و خارجی توافق کلی داشته باشیم به 30 کیلوگرم می رسیم. اما چرا 30 کیلوگرم؟ طبق قوانین بین المللی، حمل چمدان یا بسته هایی با وزن بیش از 30 کیلوگرم ممنوع است. با توجه به اینکه حمل چمدان یا چمدان بزرگتر از 30 کیلوگرم برای سلامت کارکنان فرودگاه مضر است و بسیاری از ایرلاین ها مجاز به پذیرش بیش از این مقدار نیستند. اندازه چمدان یا کیف دستی شما در کابین باید حدود 50 تا 70 سانتی متر باشد. اگر بار با ما بیش از 30 کیلوگرم باشد چه؟

اگر چمدان دستی شما بیش از مقدار تعیین شده توسط شرکت هواپیمایی باشد، مشمول قوانین اضافه بار خواهید بود. در این صورت بر اساس معیارهایی مانند مبدا، مقصد و نوع کلاس پروازی باید مبلغ را به عنوان هزینه مازاد پرداخت کنید. برای پرداخت این هزینه می توانید قبل از پرواز و هنگام خرید بلیط هواپیما میزان بار اضافی را به دفاتر بلیط فروشی و آژانس های هواپیمایی اعلام کنید و یا در فرودگاه و هنگام پذیرش بار این گزارش را پرداخت کنید.
توصیه ما این است که از روش اول یعنی هنگام خرید بلیط هواپیما استفاده کنید زیرا هزینه آن بسیار کمتر است. به طور متوسط ​​نرخ اضافه بار برای هر کیلوگرم معادل یک درصد از کل کرایه در همان مسیر است.

بیشتر بخوانید  جاذبه های کمتر شناخته شده استانبول


قوانین بارگیری

مقدار مجاز بار در پروازهای بین المللی و داخلی بسته به مسیر هوایی انتخابی، ایرلاین و کلاس پروازی متفاوت است. وزن محموله مجاز در هواپیما با توجه به موارد ذکر شده از 23 کیلوگرم به 50 کیلوگرم تغییر می کند. میزان بار مجاز در پرکاربردترین پروازهای خارجی که از فرودگاه امام خمینی به مقصد کشورهای اروپایی و آسیایی در ایرلاین های معروف ایرانی مانند ایران ایر، ماهان، هواپیمایی امارات، قطر ایرویز، ترکیش ایرلاینز، اتحاد ایرویز و سایر خطوط هوایی بین المللی انجام می شود. به شرح زیر شناخته می شود:

پروازهای خارجی با بلیط کلاس اکونومی تا 30 کیلوگرم (یک بار)
پروازهای خارجی با بلیط بیزینس کلاس تا 40 کیلوگرم (دو بار چمدان)
پروازهای خارجی با بلیط فرست کلاس تا 50 کیلوگرم (دو بار چمدان)

این میزان بار در پروازهای قاره آمریکا کمی بیشتر از این مقدار است و در اکثر خطوط هوایی تا 46 کیلوگرم می باشد. البته این مقدار برای پروازهای اکونومی است و در پروازهای تجاری و فرست کلاس به 64 کیلوگرم افزایش می یابد.
برخی از خطوط هوایی معروف اروپایی نیز حداکثر وزن کمتری را برای مسافران در نظر می گیرند و این میزان در تمامی کلاس های پروازی تا 23 کیلوگرم می باشد.

اقلام مجاز به ورود به کابین هواپیما هستند

اما اجازه دهید به یکی از مهمترین موضوعات در هر پروازی بپردازیم، یعنی چه چیزهایی را می توان در هواپیما برد؟ یا به عبارتی بارهای مجاز هواپیما چقدر است؟ از جمله بارهای مجاز در هواپیما می توان موارد زیر را مشخص کرد:

مدارک مورد نیاز سفر مانند پاسپورت
کیف پول، کارت اعتباری، چک، پول نقد، شناسه
داروهایی که مسافر با تایید پزشک نیاز دارد
عینک آفتابی یا عینک طبی
لوازم آرایشی
وسایل الکترونیکی از تلفن همراه، لپ تاپ، تبلت، دوربین
غذای کودک و محصولات بهداشتی لازم

بیشتر بخوانید  مناطق گردشگری و طبیعی عباس آباد


اقلام ممنوعه در هواپیما

اقلام ممنوعه در هواپیما

اقلامی که در کابین هواپیما مجاز نیستند، اقلام تیز یا لبه دار مانند ناخن گیر، قیچی، چاقو، سوهان ناخن و ابزار مغناطیسی هستند. ضمناً آوردن هرگونه مایعات از قبیل آب معدنی، نوشیدنی، ژل مو، خمیر دندان، کرم، مخلوط مایعات و جامدات، عطر و هر نوع اسپری به داخل کابین هواپیما اکیداً ممنوع است. آیا آوردن عطر به داخل کابین مجاز است؟ آره. اگر عطر خود را در بسته بندی از فری شاپ فرودگاه خریداری کرده اید، هیچ مانعی برای ورود آن وجود ندارد.

قوانین مربوط به چمدان گم شده در هواپیما

خوشبختانه اگر بار مسافری گم شود دیگر نیازی به پرداخت هزینه برای مسافر نیست! در صورت مفقود شدن، شرکت هواپیمایی مسئولیت دارد. در قوانین بین المللی این هزینه برای پروازهای داخلی در کشورهای آمریکا 2500 دلار است و برای پروازهای بین المللی بستگی به وزن و سیاست های خطوط هوایی مختلف دارد.
در چنین مواقعی بیمه های مسافرتی مختلفی وجود دارد که به راحتی می توانید با مراجعه به سایت شرکت هواپیمایی از آنها مطلع شوید. اکنون که با مهم ترین قوانین مجاز چمدان هواپیمایی آشنا شدید، با برجسته کردن برخی از ایرلاین های معروف ایرانی، این قوانین را با جزئیات بیشتری بررسی می کنیم.


قوانین چمدان مسافر در ایران ایر

در پروازهای ایران ایر، وزن بار هر مسافر بستگی به کلاس پروازی او دارد. در کلاس های مختلف این میزان از 20 تا 50 کیلوگرم متغیر است و هر مسافر نسبت به کلاس پروازی خود مجاز به حمل 5 تا 7 کیلوگرم بار در کابین است و در صورت افزایش وزن بار باید هزینه آن باشد. پرداخت هزینه اضافی برای تحویل.
میزان بار مجاز هواپیمایی ماهان چقدر است؟

شرکت هواپیمایی ماهان گفت: حداکثر بار تحویلی در انبار هر مسافر 30 کیلوگرم است و علاوه بر این، هر مسافر مجاز است یک کیف دستی را به صورت رایگان حمل کند که در پروازهای عادی داخلی و خارجی 5 کیلوگرم است. در پروازهای بیزینس کلاس 7 کیلوگرم است


قوانین حمل و نقل هوایی ایران

بیشتر بخوانید  جاذبه‌های گردشگری و دیدنی استان مازندران


قوانین حمل و نقل هوایی خطوط هوایی اسکی

شرکت هواپیمایی آسمان، وسایل شخصی، پول، جواهرات، اشیاء قیمتی و اسناد را در دسته اقلامی که مجاز به حمل در کیف دستی مسافر در کابین هواپیما هستند فهرست می کند و به افرادی که اشیاء شکننده، تیز و تیز حمل می کنند اجازه ورود می دهد. داخل کابین هواپیما
مسافران هواپیمای این شرکت فقط مجاز به حمل کیف های دستی در داخل کابین به ابعاد تا 56 سانتی متر طول، 45 سانتی متر عرض و 25 سانتی متر ارتفاع و وزن تا پنج کیلوگرم هستند و هر مسافر مجاز به حمل تنها یک دست است. کیف در هواپیما
در صورتی که مسافر قصد حمل بار بیشتر از مقدار تعیین شده در هواپیما را داشته باشد، تنها می تواند با پرداخت هزینه یک صندلی اضافی خریداری کند و تا 75 کیلوگرم آن را به گونه ای حمل کند که چمدان از پشتی صندلی بیشتر نشود. آن را با خود در هواپیما ببرید.

باید بخوانید:

نکات و قوانین مهم برای حمل و نقل مسافر با هواپیما

اگر چیزهای با ارزش و گران قیمتی مانند پول، لپ تاپ، جواهرات، اسناد و … همراه خود دارید، بهتر است آن ها را به عنوان چمدان دستی در کابین ببرید و از تحویل در قسمت بار خودداری کنید.
هنگامی که محموله خود را به منطقه تحویل بار تحویل می دهید، برچسبی با اطلاعات شما به آن چسبانده می شود. این تگ هویت چمدان شماست پس تا پایان سفر آن را بردارید.


بارگیری مسافران در هواپیما

بر اساس مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، ورود هرگونه حیوان زنده به کابین هواپیما ممنوع است، حمل و نقل حیوانات زنده باید از طریق قسمت بار هواپیما و بر اساس مقررات یاتا انجام شود و در علاوه بر این، قوانین کشورهای مقصد و ترانزیت باید در نظر گرفته شود. همچنین حمل و نقل حیوانات زنده مستلزم پرداخت هزینه است.
مواد خطرناک اشیا و چیزهایی هستند که سلامت و ایمنی مسافران یا هواپیما را تهدید می کنند. حمل این اقلام مطابق با دستورالعمل های سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) و انجمن هواپیمایی (یاتا) بوده و حمل این اقلام در لباس یا کیف دستی مسافران اکیدا ممنوع است.


دیدگاهتان را بنویسید