اعتراف وزیر صمت به کیفیت پایین خودروهای داخلی و تورم بالای ۳۰ درصد



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوزسیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال خبرنگاران با بیان اینکه اصلاحات ساختاری سخت است، اصلاح ساختاری سخت است زیرا اکنون در وضعیت بی ثباتی هستیم، گفت: برای اولین بار است که اصلاحات ساختاری سخت است. در 5 سال متوالی تورم بالا 30 درصد در کشور شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت صمت 25 درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارد، گفت: در حوزه سرمایه گذاری در حوزه های مختلف از جمله فولاد، برق، خودرو و … با عدم تعادل زنجیره ای مواجه هستیم. این عدم تعادل در استان ها نیز وجود دارد. یعنی در شهر فرصت شغلی وجود دارد اما نیروی کار نه یا برعکس. این عدم تعادل در سود صنایع مختلف نیز وجود دارد. در واقع ما زمان گذاشتیم اما معماری و سازه را درست انجام ندادیم.

وزیر صمت افزود: باید سازوکارهای مدیریتی را تغییر دهیم زیرا با این سازوکار کار کردم که به معنای ادامه وضعیت موجود است. مهمترین ماموریت ما در این دوره حرکت به سمت سازوکارهای جدیدی است که ظرفیت ها را قادر می سازد بهینه شده و بهتر مورد استفاده قرار گیرند.

وی نرخ ارز را یکی از مصادیق عدم تعادل عنوان کرد و ادامه داد: با دست خود قیمت ها را وابسته به نرخ ارز کرده ایم. اولین اثر، تاثیر واردات مواد اولیه، اثر دوم اثر مورد انتظار تورم و سومین اثر این است که برخی کالاها مانند پتروشیمی ها بر اساس قوانین ما به نرخ ارز وابسته هستند. مثلاً بین اوکراین و روسیه جنگ است، قیمت جهانی پتروشیمی در حال افزایش است، در ایران نیز شاهد افزایش قیمت مشابه هستیم.

بیشتر بخوانید  عبادی پور از اسکرابلاتوف جدا می شود؟

فاطمی امین گفت: اصلاح ساختاری سخت است. چون در وضعیت ناپایداری هستیم و می خواهیم ساختار را اصلاح کنیم. 5 سال متوالی تورم بالای 30 درصد داریم. از طرفی درک مکانیسم جدید زمان و انرژی می خواهد و همچنین تغییر مکانیسم ها منافع عده ای را به خطر می اندازد و آن افراد سنگ اندازی می کنند.

وی با تاکید بر تغییر وضعیت مالی، تصریح کرد: 4 هزار میلیارد تومان در زنجیره تامین مالی هزینه شد که امسال 20 درصد تامین مالی انجام می شود.

وزیر صمت با اشاره به خام فروشی ادامه داد: سال گذشته 500 میلیون تن از معادن برداشت کردیم اما 4.5 میلیون تن از این ماده اولیه صادر شد که دستاورد خوبی است. در حوزه تحقیقاتی نیز پروژه شناسایی منابع راه اندازی شده و در گام اول منابع بسیار خوبی در خراسان جنوبی کشف شده است. جزئیات بیشتر در ماه آینده اعلام خواهد شد.

فاطمی امین با اشاره به صنعت خودرو گفت: وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست، اما روند قابل قبولی است. سال گذشته 143 هزار خودرو با کف پارک معیوب وجود داشت که در سه ماهه نخست امسال به 42 هزار دستگاه رسید که 70 درصد افت را نشان می دهد. در این مدت 246 هزار دستگاه و در مدت مشابه پارسال نزدیک به 180 هزار دستگاه تحویل شد. همچنین عبور مستقیم خودروها 95 درصد به 100 درصد شد و تولید روزانه خودروسازان تثبیت شد.

وی به سامانه جامع تجارت اشاره کرد و گفت: در کنار گمرک، سامانه جامع تجارت کامل است.

بیشتر بخوانید  هنرمند دفاع مقدس از یک اشتباه انتقاد می کند / من زنده ام!


دیدگاهتان را بنویسید