حکایتی از ضرب المثل الاغ می داند قیمت شیرینی چقدر است


معنی ضرب المثل “خر قیمت شیرینی را می داند”


ضرب المثل الاغ قیمت شیرینی را چه می داند: یعنی انسانی که آگاه نیست ارزش محبت دیگران را درک نمی کند و حتی نمی داند چه چیزی ارزشمند است و چه چیزی بی ارزش است.

الاغ در این ضرب المثل کنایه از کسانی است که انسانیت خود را فراموش کرده اند و لیاقت استفاده از چیزهای ارزشمند را ندارند.

و شیرینی کنایه از چیزهای با ارزش و گران است که افراد نادان گرانی آن را نمی فهمند پس فرق طلا و ضایعات را نمی فهمند. (یعنی قدرت شناخت خوب و بد را ندارد).

این ضرب المثل به کسانی گفته می شود که وقتی با آنها مهربانی می کنی و از آنها قدردانی می کنی، به جای قدردانی، رفتاری خلاف انسانیت می کنند و دیگران را از لطفی که کرده اند پشیمان می کنند! مثلا:

یک هدیه گران قیمت از یکی از آشنایان بخرید (یا گران نیست اما ارزشمند است) و با بی حوصلگی هدیه خود را به او بدهید و منتظر واکنش او باشید.

حالا اگر به جای تشکر از او به هدیه شما اعتراض کرد و آن را به گوشه ای انداخت، مطمئناً این ضرب المثل را در اینجا به خاطر خواهید آورد! و با خودت می گویی: چه الاغی قیمت نبات را می داند!

داستان ضرب المثل «الاغ قیمت شیرینی را می داند

می گویند در قدیم ملانصرالدین الاغی داشت که برایش بسیار عزیز بود و آن را دوست داشت و الاغ را در قو می خواباند و بار را با آن جابه جا نمی کرد.

بیشتر بخوانید  عکس های دیدنی و زیبای چکامه چمن ماه / تیر 93

روزی رهگذری از کنار ملانصرالدین و الاغ می گذرد و رفتار ملانصرالدین را با الاغ می بیند و از آنچه می بیند بسیار تعجب می کند.

ملانصرالدین به جای کاه و یونجه، جلوی الاغ آب نبات ریخت و خر با اکراه پوزه اش را به کیسه شیرینی مالید و شوخی کرد و یک دلار به سمت ملانصرالدین پرتاب کرد.

رهگذری با دیدن این صحنه ها رو به ملانصرالدین کرد و به او گفت: مرد خوب از قیمت شیرینی چه می داند…؟!

از آن زمان این اصطلاح ضرب المثل و رایج شد و هر وقت می خواستند بگویند فلانی قدر محبت شما را نمی داند، می گفتند: الاغ قیمت شیرینی را می داند


جداکننده خط

ضرب المثل آتار هفت شهر عشق شد یعنی چه؟

خر ما دم نداشت یعنی چی؟

این که ضرب المثل همه را متمایز نمی کند یعنی چه؟

ضرب المثل در بقالی کجا رفت؟


دیدگاهتان را بنویسید