چرا سیاست کنترل بازار اجاره دولت شکست خورده است؟



ظاهراسلام نقل قول های جدید فرارو، محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح جزئیات طرح ویژه دولت برای حمایت از مستاجران، گفت: بسته مدیریت اجاره مسکن شامل سه بخش است. بخش اول کمک یا تشدید عرضه خانه های خالی برای بازار املاک یا سیستم املاک است. وی برای اولین بار در آذرماه سال گذشته موفق به شناسایی بیش از 560 هزار واحد رایگان شد.

به گزارش فراار، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بخش دوم به افزایش تولید تسهیلات مسکن اشاره دارد، افزود: در قالب طرح های حمایتی مسکن بیش از 567 هزار واحد در مسکن شهری در حال ساخت است. 158 هزار واحد مسکونی روستایی و 193 هزار واحد در حوزه ملکی در دست ساخت است. در این بین 53000 واحد در فضای مصرف شده ساخته خواهد شد که در مجموع 918000 واحد خواهد بود.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما بر این است که این تعداد تسهیلات مسکن را به 2 میلیون واحد برسانیم، افزود: گام سوم کنترل بازار است که در آن دو قسمت داریم که یک قسمت با موافقت دولت و پیشنهادات انجام می شود. کمیسیون های فنی.” تنظیم بازار روز یکشنبه در دولت تصویب و بحث شد، از سوی دیگر بخشی از کنترل بازار نیازمند قانون است که باید از مجاری آن اجرا شود.

سیاست کنترل بازار اجاره شکست خورده است
محمود اولاد، کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با خبرنگار فراار گفت: اخذ مالیات از خانه های خالی عملا شکست خورده است و شهرسازی تنها 560 هزار خانه خالی در سراسر کشور شناسایی شده است.

وی افزود: اساساً سازوکار شناسایی خانه های خالی نیز اشتباه است، به عنوان مثال شهری با تمام واحدها خالی تلقی می شود که این درست نیست، هرچند این خانه های خالی را یکی یکی خواهید دید. به دلایلی، از سوی دیگر، این بحث ها در مورد استفاده از ابزار مالیاتی برای خانه های خالی در کشورهای دیگر را نباید بدیهی تلقی کرد.

اولاد گفت: «تعجبی ندارد که در کشورهای مختلف در مورد یک موضوع تجربیات متفاوتی کسب کنید. در این مورد هم می توان این سیاست را در یک شهر اجرا کرد، اما لزومی ندارد که در کشور ما همین سیاست باشد. کشورها لزوماً برای کنترل قیمت ها و ایجاد تعادل در بازار اقدام می کنند، در حالی که در ایران مالیات خانه های خالی صرفاً بر این اساس است. هدف محقق شده است.

بیشتر بخوانید  نورپردازی فیلم / آسمان با سیصد پهپاد

این استاد دانشگاه افزود: بررسی های من نشان می دهد که در برخی شهرها از خانه های خالی مالیات می گیرند تا بتوانند در مخارج عمومی شهر کمک کنند، خالی بودن خانه ملاک نیست، مالک در مخارج عمومی سهیم است. صاحبان خانه های قدیمی به دلیل هزینه های موجود به ویژه در زمینه تخریب و نوسازی از ملک خارج می شوند، زیرا بازسازی آن ملک به صرفه نیست و فروش قیمت آن ملک زیاد نیست، به طوری که مالک مجبور است تکالیف خود را تنظیم کند و دیگر آن را ترک نکند.

اولاد همچنین درباره سیاست افزایش ساخت و ساز مسکن به منظور افزایش عرضه در بازار گفت: افزایش ساخت و ساز یک سیاست بلندمدت است که باعث افزایش عرضه در این دوره می شود اما این موضوع نیز شرایط خود را دارد که در هر زمانی و یا . در وسط بیابان خانه بسازید و انتظار داشته باشید با افزایش عرضه، قیمت اجاره کنترل شود، اینطور نخواهد بود.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: زمانی که فردی می خواهد در چنین محیط هایی زندگی کند، اجاره بها را با هزینه هایی که باید در آن مکان بپردازد مقایسه می کند. نبود امکانات خدماتی، بهداشتی و آموزشی و همچنین کمبود وسایل حمل و نقل، هزینه ها را در این گونه محیط ها افزایش می دهد و فرد تصمیم می گیرد در مرکز شهر زندگی کند و اجاره بهای بیشتری بپردازد، اما در اطراف امکانات وجود داشت، بنابراین ساخت و ساز مسکن تنها ملاک نیست. . ، اما باید امکانات زیرساختی برای زندگی روزمره در آن مکان را نیز فراهم کند، زیرا بدون این امکانات عملاً زندگی غیرممکن خواهد بود.

این استاد دانشگاه همچنین درباره راهبرد اساسی کنترل بازار اجاره گفت: از آنجایی که ساخت و ساز در شهرها از نظر معماری اشباع شده است، با افزایش قیمت و افزایش تورم همراه بوده است. از سوی دیگر درآمد خانوارها به شدت افزایش یافته است، وی ادامه داد: کاهش شدیدی داشته است و این موضوع مشکلات زیادی را برای مردم در بحث مسکن ایجاد کرده است، بنابراین تا زمانی که دولت دلایل اصلی این موضوع را در دستور کار قرار ندهد. بهترین. گزینه ها کنترل بازار است، نتیجه نمی دهد و بازار خوب نمی شود، بنابراین دولت باید وضعیت کلان اقتصادی را برای کنترل بازار مسکن بهبود بخشد و تا زمانی که این امر محقق نشود، راهکارهای به کار گرفته شده برای مدیریت و تعادل در بازار خواهد بود. مورد استفاده قرار گیرد. به هیچ وجه پاسخگو نخواهد بود.

بیشتر بخوانید  گزارشگر اکسپدیشن توکیو فارس پایان کار حصارکشی های ایرانی در انزوا / جیلگی دو مقام ایرانی را از بین برد

4 راهکار برای ساماندهی بازار مسکن
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس نیز خطاب به فراار گفت: بحث مسکن اکنون یک موضوع چندگانه است باید از شرایط بهره برداری کرد تا مسکن از کالای سرمایه ای گران به کالای مصرفی در اختیار مردم قرار گیرد. می گیرد، می شود.

وی افزود: دو راه حل اصلی و دو راه حل مکمل در این زمینه وجود دارد. در وهله اول باید ساخت مسکن در کشور تسریع شود تا عرضه در بخش مسکن چه در بازار خرید و چه در بازار اجاره افزایش یابد. دولت برای ساخت 4 میلیون واحد در نظر گرفته است.«4 سال آمادگی بسیار مهم است و اگر با موفقیت انجام شود، شکی نیست که بازار مسکن وضعیت بهتری خواهد داشت.

این عضو کمیسیون عمران مایلس با تاکید بر اینکه وزیر راه و شهرسازی نگفته است که فقط در این دولت دو میلیون خانه می سازیم، گفت: رستم قاسمی در جلسه کمیسیون عمران اعلام کرد نوسازی و تکمیل می شود. تا دو سال دیگر دو میلیون واحد آینده که سرعت ساخت را افزایش می دهد و اگر این کار انجام شود گامی بسیار اساسی در حوزه مسکن خواهد بود.

شاکری افزود: در جاهای دیگر ساخت واحدهای ویژه اجاره ای باید در دستور کار دولت ها، شهرداری ها و شرکت های حرفه ای مسکن قرار گیرد که حدود 15 سال است که این راهکار مغفول مانده است اما اکنون باید به آن فکر کرد، این سوال در دنیا جواب می دهد. “در کشور ما می توان شرکت هایی ایجاد کرد که به طور انبوه ساختمان های مسکونی را فقط برای اجاره می سازند.

بیشتر بخوانید  زلزله خسارتی نداشته است - آژانس مهر نیوز | اخبار ایران و جهان

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: این دو راهکار مهم ترین عواملی است که باید در بازار مسکن انجام شود. راه حل های دیگری که در این زمینه وجود دارد، فرعی هستند و از طرف دیگر نمی توانند در درازمدت موثر باشند. این امر نیز باید با دو موضوع مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه ناشی از معاملات مکرر در بخش زمین و ساختمان همراه باشد تا بازار مسکن به طور کامل کنترل شود.

وی خاطرنشان کرد: البته در خصوص اخذ خانه های خالی مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شود تا این موضوع موثر واقع شود. در مورد مالیات بر عایدی سرمایه نیز این موضوع همچنان در مجلس مطرح است و به قانون تبدیل نشده است، اما این طرح در تصویب نهایی می تواند تاثیر زیادی در کاهش سفته بازی در بازار مسکن داشته باشد.

یکی از اعضای کمیسیون عمران مایلز همچنین درباره مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص سقف 25 درصدی اجاره بها در تهران و اجرا نشدن آن گفت: چون با تصرف و توسل به زور نمی توان بازار را کنترل کرد. بازار اجاره کنترل شده است، همچنین جنبه هایی از کار روی پشت بام وجود دارد، بنابراین باید مالکان را تشویق کرد که واحد را در بازار عرضه کنند، زیرا هیچ تهدیدی وجود نخواهد داشت.

شاکری افزود: در این طرح مشوق هایی برای مالکانی که سقف اجاره بها را رعایت می کنند در نظر گرفته می شود تا این افراد ترغیب به اجاره واحد خود شوند و افرادی که سقف را رعایت نکنند از دریافت این مشوق ها محروم می شوند زیرا مانند سقف اجاره بها هر ساله متناسب با تورم عمومی اعلامی از سوی بانک مرکزی محاسبه می‌شود تا صاحبخانه‌ها از این بابت متضرر نشوند، بنابراین موجران را تشویق به عرضه آن به بازار و انجام کلیه اقدامات تنبیهی در این زمینه کنند. .

دیدگاهتان را بنویسید