جزئیات برخورد با بدحجابی در ادارات/ کارمندان بدحجابی؟



به گزارش سلام نو به نقل از فارس، قانون عفاف و حجاب هم اکنون در ادارات دولتی در حال اجراست که برخی منتقدان از آن انتقاد می کنند; نقدهایی که نشان می دهد متن قانون را نخوانده اند.

وزارت کشور اخیراً از اجرای مرحله اول قانون عفاف و حجاب به نهادها و دستگاه های مختلف خبر داده است.

با گرم شدن هوا در بهار 1401 شاهد پوشش غیرعادی در جامعه بودیم که در رویدادهایی مانند نمایشگاه کتاب بیشتر نمود پیدا کرد.

قانون عفاف و حجاب توسط وزارت کشور به نهادها ارائه شده است و ستاد تشکیل ستاد و اجرای قانون را بر عهده دارد.

بر اساس این قانون که اجرای آن بر عهده ستاد امر به معروف و نهی از منکر گذاشته شده است، در مرحله اول دولت و ادارات و نهادهای دولتی موظف به رعایت موضوع حجاب در ادارات هستند و در این جلسه جلساتی تشکیل می شود. برای توجیه مسئولان برگزار شد. بیش از دو هفته طول می کشد.

اما اعمال این قانون با واکنش های مختلفی روبه رو شد و اخیرا یکی از اعضای انجمن مدرسین الهیات در کومو واکنش تندی نشان داد و اعلام کرد از نظر شرعی هیچکس حق ندارد زن را به دلیل بی حجابی اخراج کند. این واکنش نشان می دهد که یکی از اعضای انجمن مدرسین الهیات در کومو قانون مطالعه نکرده و احتمالاً بر اساس شایعات و داستان های دست دوم نسبت به قانون عفاف و حجاب واکنش نشان داده است.

با نگاهی به متن قانون عفاف و حجاب در می یابیم که چنین ماده ای در قانون وجود ندارد که بر اساس آن کارمندی به دلیل بدحجابی اخراج یا حتی مجازات و توبیخ شود. در متن قانون آمده است در صورت مشاهده و گزارش بدحجابی در دفتر ابتدا به مدیر مافوق و در صورت تکرار به مدیر و در صورت تکرار موضوع بدحجابی در دفتر به مدیر اخطار می شود. از سمت مدیریتی تعلیق شود. به این ترتیب قانون ربطی به کارمند ندارد و تصمیم به تشویق یا تنبیه کارمند با رئیس سازمان مربوطه است.

بیشتر بخوانید  لحظه وقوع زمین لرزه در یکی از فروشگاه‌ های شهرستان کوهرنگ / فیلم -

نکته اینجاست که در هیچ کجای قانون عفاف و حجاب از واژه اخراج استفاده نشده است، بلکه انتقادات زیادی در خصوص اخراج کارکنان کشف نشده مطرح شده که بر اساس شایعات مطرح شده است. البته محاکمه و اظهار نظر بدون تحقیق و مطالعه در سطح جامعه امری اجتناب ناپذیر است، اما از مسئولان انتظار می رود ابتدا قانون یا آیین نامه ای را مطالعه و بررسی کنند و سپس به آن پاسخ دهند.

برای اطلاع بیشتر از جمله قانون عفاف و حجاب و توضیح آن به مسئولان و دست اندرکاران به سراغ حجت الاسلام سیدعلی خان محمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر رفتیم.

خانم محمدی با اشاره به قانون عفاف و حجاب و توجیه مسئولان نهادها گفت: قبل از اجرا برای همه نهادها و مسئولان کشور ارسال شد تا بررسی و نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنند. در این راستا جلساتی با ایشان تشکیل شد و روند اجرای قانون به طور کامل تشریح و مسئولان نهادها توجیه شدند.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه قبل از اعمال قانون را برای علما و بزرگان حوزه توضیح دادیم، گفت: قانون عفاف و حجاب.

نخبگان و مسئولین قبل از اظهار نظر قانون را مطالعه کنند، اظهار داشت: نظر و انتقاد، ابتدا قانون را مطالعه کنید و ندانسته آب به آسیاب دشمن نریزید.

مرحله اول قانون عفاف و حجاب با ابلاغ وزارت کشور در سطح ادارات و نهادهای کشوری اجرا می شود و پس از اجرای صحیح و موفقیت آمیز در ادارات، مرحله دوم این قانون دنبال می شود. در سطح اصناف و مغازه ها.

بیشتر بخوانید  از بازنشستگان عذرخواهی می کنیم/ هنوز مصوبه افزایش حقوق صادر نشده و به ما اطلاعی داده نشده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی چند سال پیش تدوین قانون عفاف و حجاب را به ستاد امر به معروف و نهی از منکر محول کرد.

وزارت کشور اجرای قانون عفاف و حجاب را به ستاد امربه معروف و نهی از منکر و نیز حوزه صلاحیت ستاد آن واگذار کرد و بیش از دو هفته است که مرحله اول آن در سطح ادارات دولتی آغاز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید