پرداخت یارانه نقدی تیرماه



به گزارش سلام نو، تقریبا همه کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ارز ترجیحی 4200 تومانی زمینه مساعدی برای رانت و فساد بود و نمی توانست ادامه پیدا کند. به نظر می رسد دولت قبل به دلایلی از جمله ترس از شوکی که حذف ارز ترجیحی در بازار ایجاد می کند اقدام به حذف ارز نکرد.

واقعیت این است که ارز ترجیحی 4200 تومانی منجر به قاچاق معکوس کالا از کشور، افزایش واردات کالاهای اساسی و تحت تاثیر قرار دادن تولید ملی، جولانگاه رانت و فساد، افزایش استفاده از کالاهای اساسی، افزایش ارز شد. منابع کشور را مصرف کرد و این گونه مشکلات را برای کشور به وجود آورد.

علیرغم اینکه همگان بر ضرورت حذف ارز ترجیحی واقف هستند، اما برخی کارشناسان، فعالان اقتصادی و مردم نگرانند که از مزایای حذف ارز ترجیحی دوباره در بودجه کاسته شود و مزایای آن در دسترس نباشد. مردم. از سوی دیگر کارشناسان بر لزوم مدیریت بازار دولتی تاکید دارند تا در آینده نزدیک شاهد نتایج مثبتی باشیم.

در سال 97 دولت به اشتباه 30 تا 40 میلیارد دلار برای منابع ارزی کشور صرف واردات کالاهایی کرد که برای کشور ضروری نبود.

سیاست ارز ترجیحی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد

آرش علوی یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید کاستی های ارز ترجیحی گفت: من با نام ارز ترجیحی موافق نیستم و آن را سالانه می دانم. در هیچ کجای دنیا چیزی مانند دادن پول برای خرید کالا یا خدمات خارجی به یک واردکننده با قیمت کمتر، با فرض اینکه کالا در نهایت با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد، وجود ندارد.

بیشتر بخوانید  جنجال بزرگ یوونتوسی‌ها به سبک آل‌کثیر!/عکس

او گفت: “این عجیب ترین کاری است که می توانیم انجام دهیم.” اگر مسئله ارزش افزوده به این سادگی بود، اقتصاددانان می گفتند به آن ارزش بدهید و بس. اما از آنجایی که هزاران رویداد در طول زنجیره تامین اتفاق می‌افتد، هر فعال اقتصادی ارزش بیشتری می‌پردازد و مابه‌التفاوتی را در طول زنجیره دریافت می‌کند.

ارز مورد نظر جز ایجاد رانت کاری انجام نداد

این فعال اقتصادی ادامه داد: ارز 4200 تومانی مورد نظر اشتباه بزرگی بود و متأسفانه این اولین بار نیست که آن را در کشور تجربه می کنیم. این حداقل چهارمین بار از زمان انقلاب است که این سیاست اشتباه را در پیش گرفته ایم. ارز مورد نظر جز ایجاد رانت کاری انجام نداد.

بر اساس این ماده از اتاق بازرگانی تهران، هر کالا یا خدماتی که دارای دو قیمت باشد موجب فساد و رانت می شود. زیرا برای کسانی که دسترسی دارند امتیاز ایجاد می کند. زمانی که قیمت سفارش و بازار واقعی متفاوت باشد، نتیجه ای جز رانت و فساد نخواهد داشت. این تفاوت منجر به امضای طلایی و سالیانه می شود.

علوی گفت: با دو دوره تخصیص به نحو مطلوب اتفاق نمی افتد. یعنی در سال 97 دولت به اشتباه 30 تا 40 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور را صرف واردات کالاهایی کرد که برای کشور ضروری نبود. نکته دیگر اینکه ارز ترجیحی باعث به هم خوردن تعادل قیمت بازار داخلی با قیمت کالا در کشورهای همسایه و ایجاد انگیزه برای قاچاق می شود.

ارز ترجیحی مشکل دولت قبل بود و آگاهانه یا ناآگاهانه آن را به دولت سیزدهم منتقل کرد. اما دولت قبل اراده ای برای حذف ارز ترجیحی نداشت، در سال 97 با وجود ارز ترجیحی، گوشت با کارت ملی خریداری شد.

بیشتر بخوانید  کشف آثار مصرف کوکائین در پارلمان بریتانیا پلیس را نگران کرده است

وی افزود: در مجموع ارز ترجیحی نتوانست مشکل مردم و جامعه را حل کند. به عنوان مثال در سال 97 با وجود اینکه ارز را ترجیح می دادیم، مردم باید با کارت ملی گوشت می خریدند. این نشان می دهد که در سیاست پولی ترجیحی تخصیص بهینه منابع نداریم.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم باید بگوییم ارز ترجیحی مشکل دولت قبل بود و آگاهانه یا ناآگاهانه به دولت سیزدهم منتقل شد. اما دولت قبل اراده ای برای حذف ارز ترجیحی نداشت. افزایش تحریم ها قیمت دلار را بالا برد و با افزایش فاصله بین دولت و ارز آزاد، مشکلات تشدید شد. بنابراین دولت سیزدهم چاره ای جز حذف ارز ممتاز نداشت.

همه دهک ها به طور مساوی از توزیع عادلانه یارانه ها بهره مند می شوند

علوی افزود: سیاست جدید هدفمندی یارانه ها و انتقال یارانه ها به انتهای زنجیره روش معقول تری نسبت به ارز ترجیحی است. در روش ارز ترجیحی، عملاً همه افراد یارانه می پردازند اما از آن بهره نمی برند و افراد خاصی از آن بهره مند می شوند. اما در روش جدید هدفمندی یارانه ها همه دهک ها به یک اندازه بهره مند می شوند و میزان پرداخت یارانه های تحت تاثیر به جامعه هدف بسیار بالاست.

وی خاطرنشان کرد: وقتی می گوییم ارز ترجیحی مفسده است، منظورمان این است که یارانه در نهایت به دست مردم نمی رسد و چند نرخی داریم. کالابر دقیقا همین مشکل را دارد. در سیستم قبلی چندین دوره وجود داشت و الان می خواهیم در چند دوره کالا را تحویل دهیم. این روش مفسده و مؤثر نخواهد بود. به احتمال زیاد امضاهای طلا و اجاره در طول زنجیره توزیع کالابارگا تولید می شود که می تواند مشکل ساز باشد.

بیشتر بخوانید  استانبول کجا بریم؟ مکانهای تفریحی و جذاب با قیمتی مناسب

این فعال اقتصادی ادامه داد: از سوی دیگر خانواده هایی که تحت فشار هستند از فروش برگه ها هراسی نخواهند داشت. در این شرایط امکان بازار سیاه وجود دارد. شاید بتوانیم بسترهای لازم را برای کاربرگ های الکترونیکی فراهم کنیم، اما اصل این روش دارای اشکالاتی است. یارانه باید مستقیم به اقشار مختلف پرداخت شود و به مردم این آزادی را بدهیم که یارانه های دریافتی خود را هر طور که می خواهند خرج کنند. / ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید