آیا از موزه خاتم شیراز دیدن کرده اید؟


به گزارش سلام نو، خاتم کاری یکی از ارزشمندترین صنایع دستی شیراز است. دلیل برتری منبت شیراز تفاوت در فازهای کار است. اوج این هنر به دوران صفویه برمی گردد و بهترین نمونه آن مسجد بزرگ عقیق شیراز است.

خانه سعادت شیراز که از نظر کاشی، آجر و چینی یکی از بناهای شاخص و منحصر به فرد دوره قاجاریه است، در سال 1384 به منظور حفظ و احیای هنرهای سنتی و صنایع دستی به موزه و کارگاه خاتم اختصاص یافت. این خانه که در بافت قدیم شیراز قرار دارد، در تاریخ 2 آبان 1382 به شماره ثبت 10481 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آیا از موزه خاتم شیراز دیدن کرده اید؟

خانه سعادت در سنگ سیاه شیراز خانه ای قدیمی با حیاط مرکزی و اتاق های سه و پنج دری است که در سال 1382 به ثبت ملی رسیده است. اتاق ها با کاشی، آجر، گره چینی، سنگ های تراشیده شده و سقف های چوبی تزئین شده اند. این خانه نیز دارای ستون های گچ بری شده است. نام سعادت از صاحب اصلی آن گرفته شده است. صاحب خانه سعادت حاج میرزا آقا سعادت فرزند سید علی اکبر از تجار قدیمی شیراز اصالتاً سپیدانی بود. همکاری او با میراث فرهنگی باعث ماندگاری این اثر تاریخی شد.

به منظور حفظ این بنای ارزشمند، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در سال 1384 بخش‌های آن را بازسازی و به موزه یا نمایشگاه دائمی هنر خاتم تبدیل کرد. این موزه برای ارائه هنر و صنایع دستی سنتی ایرانی به عموم مردم ساخته شده است. (در حال حاضر کارگاه خیمه سازی و صنایع دستی می باشد).

بیشتر بخوانید  قیمت مرغ در ماه رمضان 1401 افزایش یافت

آیا از موزه خاتم شیراز دیدن کرده اید؟

در این موزه ابزار قدیمی، محصولات حاتم، عکس های قدیمی صنعتگران و هنرمندان و صنایع دستی آنها به نمایش گذاشته شده است.

قلم زنی هنری ظریف است که در آن سطح اشیاء چوبی را با مثلث های کوچک به شکل معرق تزئین می کنند. مواد اولیه خیاطی عبارتند از عاج، استخوان، برنج و طلا. هرچه طراحی دقیق تر و ظریف تر باشد، درج بهتری دارد. یکی دیگر از عوامل موثر بر کیفیت درج، کیفیت مواد اولیه است. بهترین درج ها “پیش وارو” و “سیم” هستند.

قدمت این هنر زیبا و اصیل شیراز به بیش از 10 قرن می رسد و منبر درج شده مسجد جامع آتیکا با بیش از هزار سال قدمت گواه این مدعا است.

با ورود به استان فارس به ویژه در شهر شیراز، اکثر گردشگران خارجی به دلیل اصالت و قدمت این هنرها و همچنین کم حجم بودن آنها، فرش و خیمه شب بازی خریداری می کنند و به عنوان سوغات با خود حمل می کنند.

آیا از موزه خاتم شیراز دیدن کرده اید؟

ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی خاتم

ثبت جغرافیایی خاتم شیراز مراحل پایانی خود را طی می کند و شیراز به عنوان شهر ملی و بعداً جهان خاتم معرفی می شود.

مسیر دسترسی

اگر کمتر از ده متر از مقبره سیبوجا به سمت مسجد مشیر حرکت کنید، سمت چپ در کوچک قدیمی قرار دارد که درب ورودی خانه سعادت یا خانه صنایع دستی شیراز است.

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید