ایجاد شهرهای سینمایی برای ساخت سریال هایی که به موضوعات تاریخی می پردازند ایده خوبی است. زیرا فیلمبرداری از آنها در اماکن تاریخی به این بنا آسیب جدی وارد می کند.
شهرک سینمایی غزالی اولین بار توسط مرحوم علی خاتمی ساخته شد. شهرهای سینمایی دیگری نیز در کشور ساخته شده که یا شهرهای دفاع مقدس برای فیلم های خاص به حساب می آیند یا مانند شهرهای سینمایی نور برای فیلمبرداری و سریال های مذهبی.
معمولاً پس از تهیه و تولید تصاویر سریال ها و فیلم های این شهرها و قرار گرفتن در چنین لوکیشن هایی، مانند شهر غزالی یا دفاع مقدس، به عنوان یک جاذبه گردشگری شناخته می شوند و حضور در چنین لوکیشن هایی حس خوبی دارد. درب به روی بازدیدکنندگان باز است
اما در این بین شهرک سینمایی نور هنوز پذیرای گردشگران نیست. این شهر سینمایی که به شهر انبیا، شهر فیلم محمد رسول الله و شهر نور معروف است در حاشیه روستای الهجار در 35 کیلومتری کوما واقع شده است. در این شهر که با چشم اندازی 30 ساله ساخته شده بود، بخشهایی از شهرهای مکه، مدینه، شعب ابیطالب و کلیسای بحیر در شهر بصره شام به سبک پیامبر(ص) بازسازی شد.
دروازه بزرگ مکه و منظره صحرای وسیع با خانههای کاهگلی کوتاه و منظره شکوه کعبه زیباترین تصویری است که هنگام ورود به شهر پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم به چشم میخورد.
این دروازه از مکه به شهر بصره باز می شود که یکی از مهم ترین شهرهای تجاری در مسیر سوریه بود. کلیسای بحیرا در این شهر قرار دارد. کلیسایی که حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم به همراه عموی خود در 12 سالگی در سفر به شام و بحیره راهب فقید از آن عبور کردند، اولین وعده نبوت پیامبر را به ابوطالب پیامبر اکرم (ص) دادند. عمو یا دایی.
می توانید به خانه ابولهب بروید و دور خانه خدا که در ابعاد واقعی ساخته شده است، طواف نمادین انجام دهید. بت هایی به اشکال مختلف در کنار ساختمان های پوشیده از گرد و غبار در صحرای نزدیک کوم دیده می شود که می توان وارد آنها شد. اما بسیاری از این خانه ها را باید پشت درهای بسته و پنجره های نیمه باز دید. خانه هایی که تمام اثاثیه آن فقط در زمان فیلمبرداری سریال یا فیلم در آن قرار می گیرد.
این شهر سینمایی در دی ماه سال 1372 و در آستانه میلاد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به طور رسمی کشف شد و شهر سینمایی پیامبر اعظم نام گرفت. چرا که در آن زمان فیلم محمد رسول الله به کارگردانی مجید مجیدی در این منطقه فیلمبرداری می شد.
اکنون که سریال سلمان فارسی به کارگردانی دیوید میرباقری در آنجا کلید می خورد، دیگر مخاطبان نمی توانند از قسمت های دیگر آن دیدن کنند. البته در این شهر سینمایی برنامه های متعددی علاوه بر ساخت فیلم یا سریال در حال تدارک است. به عنوان مثال در سال 95 برنامه تواشیح السماء الحسنی تهیه شد.
همچنین دومین دوره آموزش حج و زیارت در شهرک سینمایی نور برگزار شد. خانه عبدالمطلب از خانه های بزرگ مکه، دارالندوه است. وی نام محل اجتماع بزرگان مکه، خانه ابولهب از ثروتمندان مکه را برای راویان توضیح داد. ، خانه عبدالله، زادگاه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و شعب ابی طالب.
قرار بود این مکان پس از اتمام فیلمبرداری محمد رسول الله به کشورهایی مانند ترکیه و اندونزی واگذار شود تا از لوکیشن های او برای فیلمبرداری استفاده کنند. وعده مجیدی هرگز عملی نشد.
پیش از این گفته شده بود برای ساخت لوکیشن فیلم توسط محمد رسول الله بیش از 14 میلیارد تومان هزینه شده است و ماهانه 100 میلیون تومان برای نگهداری و تعمیر این محوطه 220 هکتاری هزینه می شود.
شهرک سینمایی نور متعلق به شرکتی تحت پوشش بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است.
صادقیان عمر این سازه را 30 سال دانست و گفت: فیلمسازان می توانند از دکوراسیون شهر استفاده کنند.
به این ترتیب از آنجایی که ساخت دکوراسیون در شهرک سینمایی در شهریور 1390 مصادف با عید سعید قربان به پایان رسید. می توان گفت تنها در 20 سال می توان از آن بهره برداری کرد و این فضا در حال از هم پاشیدن است به خصوص که بسیاری از این ساخت و سازها در ابعاد واقعی اما از مصالح سبک و غیر واقعی ساخته شده اند و جنبه تزئینی دارند.
طراح اصلی «محمد رسول الله» میلین کارکا کولیاکوویچ هنرمند 63 ساله کروات است. این طراح صحنه در ساخت دکوراسیون این شهر از روشی منحصر به فرد استفاده کرده است. در واقع روش هایی که تاکنون در سینمای جهان به کار رفته اند نادر هستند. پیش از این تمامی ساختمان ها به روش سنتی با داربست و لوله ساخته می شد اما برای اولین بار در طراحی صحنه از سازه های سبک اما مقاوم استفاده شد که سبک جدیدی را در طراحی صحنه فیلم های تاریخی معرفی کرد.
برای این فیلم 7 کارگاه تهیه صحنه نگاری سنتی، صنایع دستی و صنایع دستی، تجهیزات صحنه و لوازم جانبی انجام شد. این کارگاه ها شامل کارگاه های نجاری، کارگاه های تجهیزات عمومی، کارگاه های خیاطی، کارگاه های گلدوزی، نقاشی و پتینه کاری و کارگاه های عتیقه جات، کارگاه های ویژه مصنوعات چوبی و کارگاه های مدل سازی بود.
بیش از 4000 مجموعه تجهیزات صحنه در این کارگاه ها ساخته شد که شامل لوازم خانگی، تجهیزات جاده ای و تجاری، وسایل تزئینی، ابزار جنگی، تجهیزات فروش و بازاریابی می شود. مدیریت این کارگاه ها عمدتاً مردم ایران بودند و تنها یک ایتالیایی در کارگاه رنگ و پتینه و قدمت فعالیت داشت. همه کارکنان این کارگاه زیر نظر فرانک فوماگالی، طراح صحنه ایتالیایی کار می کردند.
مجموعه شهرک سینمایی نور به دلیل اجرای پروژه های سینمایی در حال حاضر برای عموم غیر قابل دسترس است. پیش از این اگرچه قرار شده بود مردم در قالب گروه های گردشگری با هماهنگی قبلی به شهر بروند اما این اتفاق نیفتاد.
مجری و مدیرعامل شهرک سینمایی نور دلیل این مشکل را نامناسب بودن جاده دسترسی عنوان کرد و گفت: به دلیل نبود زیرساخت های مناسب در طول مسیر و محدودیت امکانات ترافیکی در حال حاضر نمی توانیم پذیرای مخاطب در این شهرستان باشیم.