یارانه جدید دولتی برای بازنشستگان تامین اجتماعی / بسته حمایتی بازنشستگی چیست؟



به گزارش سلام نوح، حجت الله عبدالملکی پیش از آنکه مجبور به استعفا از سمت ریاست وزارت کار شود، از تعریف بسته حمایتی از مستمری بگیران تامین اجتماعی خبر داد.

اما بالاخره صبح امروز سه شنبه 23 هورداد خبر مورد انتظار اعلام شد؛ عبدالملکی از سمت خود در کابینه استعفا داد. وی دو روز پیش به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: به اطلاع ایشان می رسد که مورد توجه ایشان است. «حمایت از مستمری بگیران به ویژه عزیزترین کسانی که کمترین دریافتی را دارند از اولویت های دولت مردمی است.

بسته حمایتی بازنشستگی چیست؟

اما داستان این بسته چیست؟ آیا بعد از استعفای وزیر رفاه دولت متعهد به تهیه آن می شود؟ اساسا بازنشستگان تامین اجتماعی چه واکنشی به این بسته دارند؟

پاسخ به همه این سوالات یک نقطه شروع مشترک دارد و آن دستور اخیر خود رئیس جمهور برای حل مشکل بازنشستگان است.

دولت با اعلام افزایش 1401 حقوقی بازنشستگان از اقدامی که موجب نارضایتی مستمری بگیران تامین اجتماعی از وضعیت موجود شد، منصرف شد. واقعیت این است که درآمد مستمری بگیران در سطوح دیگر به جای 38 درصد تنها 10 درصد افزایش یافته است.

نتیجه آن جو منفی علیه اقدامات اقتصادی دولت بود که همچنان در بین بازنشستگان تامین اجتماعی وجود دارد. یکی از مظاهر این جو روانی تجمعات اعتراضی گروه های مختلف کارگران بازنشسته در نقاط مختلف بود.

نظر بازنشستگان چیست؟

در بین دولتمردان هنوز کسی جز وزیر مستعفی رفاه اجتماعی درباره بسته حمایتی مستمری بگیران تامین اجتماعی صحبتی نکرده است اما بررسی تجارت نیوز نشان می دهد که بازنشستگان نظر خوبی به این بسته ندارند.

بیشتر بخوانید  بانک صادرات و گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، تفاهم یک میلیارد دلاری کردند

علی دهقانکیا، رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی استان تهران در گفتگو با خبرنگار تجارت نویس گفت: دولت چه این بسته را بدهد و چه ندهد، مطالبه مستمری بگیران برای سایر سطوح افزایش 38 درصدی حقوق 1401 است.

وی در تشریح این موضوع گفت: پس از دستور رئیس جمهور برای رسیدگی به معضل کارگران بازنشسته، معاون اول وی به همراه وزیر مستعفی کار جلسه مشترکی با نمایندگان کارگران بازنشسته داشتند.

دهکانوکیا ادامه داد: دولت در آن جلسه تلویحاً با تامین مطالبات معترضان با افزایش مستمری سایر سطوح موافقت کرد. در این میان دولت نیز موضوع بسته حمایتی از کارگران بازنشسته را مطرح کرد.

تقسیم بسته ربطی به افزایش مستمری ندارد

وی افزود: مشکل این است که توزیع بسته ها ربطی به افزایش مستمری ها ندارد. قانون تامین اجتماعی در این مورد شفاف است. ماده 96 این قانون مبنای افزایش را تامین هزینه های زندگی می داند. این به هیچ وجه با افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان امکان پذیر نیست.

دهقانوکیا تاکید کرد: موافقت مستمری بگیران با دریافت بسته حمایتی نامعلوم به جای دریافت وجهی که به آنها تعلق می گیرد، نه خوشایند است و نه قابل احترام. ما به هیچ وجه حاضر به تغییر در اجرای قانون با این برنامه نیستیم.

در اصل ریشه این نارضایتی به تخلف از مصوبه هیات مدیره مجمع شهرداری بازمی گردد. هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی افزایش مستمری مستمری بگیران خود را برای سال 1401 مصوب حقوق شورای عالی کار تعیین کرد.

بر این اساس حداقل مستمری باید 57 درصد و مستمری بالاتر از سطح 38 درصد افزایش یابد. اما دولت به عنوان اعلام کننده نهایی این مصوبه، افزایش 10 درصدی را برای سایر سطوح مشمولان تعیین کرد.

بیشتر بخوانید  در راه‌اندازی سامانه هوشمند معاملات طلا نقشی نداشتیم

منبع: تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید