کاهش سن جراحی بینی در ایران / افزایش تقاضای مردان برای جراحی زیبایی



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، دکتر ابراهیم رزموپا، متخصص گوش، حلق و بینی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره تکنیک های جراحی بینی در گذشته گفت: در مراحل اولیه این جراحی ها فقط بافت های اضافی انجام می شد. مانند برداشتن قوز بینی.» در مراحل بعدی و تکنیک های جدید، علاوه بر برداشتن استخوان اضافی و غضروف بینی، غضروف تیغه بینی یا نواحی دیگر مانند لاله گوش یا دنده ها در صورت نیاز برای اصلاح عیوب اضافه شد.

این متخصص به تغییرات و پیشرفت‌های تکنیک‌های جراحی بینی در دهه‌های اخیر اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تکنیک جدید جراحی زیبایی بینی «فنکشنال رینوپلاستی» است.

وی این روش را جدیدترین، کارآمدترین و بهترین روش رینوپلاستی در دنیا دانست و افزود: این روش کمترین برداشت بافت بینی را شامل می شود و در واقع حالت تغییر و تبدیل بافت های موجود به حالت مطلوب را داریم. ” “

رزمپا با اشاره به اهمیت تجربه و مهارت جراح در این روش گفت: بهترین راه رفع نواقص بینی مانند کجی بینی، پهن، کج یا شل و … است. هنگام رفع این مشکلات نباید به بافت های طبیعی بینی آسیب وارد کرد و بافت بینی را تا حد امکان کاهش داد و با تغییر شکل و فرم آن بافت، اکثر مشکلات بافت بینی را اصلاح کرد. .

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن راینولوژی ایران با اشاره به تکنیک های رایج جراحی بینی با توجه به تجربه و مهارت جراحان در ایران افزود: اکثر جراحان در ایران تمایل دارند از روش هایی استفاده کنند که کمترین آسیب را به بافت بینی وارد کرده و عملکرد بینی را حفظ کنند.

وی توجه به اهمیت بینی به عنوان یک «ارگان تنفسی» را قبل از توجه به ظاهر آن ضروری دانست و توضیح داد: هوایی که وارد بینی می شود دارای ناخالصی ها، آلودگی ها و ذرات هوا است که مانع از ورود سلول های بینی به ریه می شود. . هوایی که از طریق بینی وارد ریه ها می شود تمیز و تهویه شده است، دما گرم است و توسط دما و رطوبت بدن تنظیم می شود. اگر هر یک از این عملکردهای بینی در حین عمل آسیب ببیند، فیزیولوژی بینی دچار اختلال می شود.

رزمپا به دو تقسیم بندی کلی روش های جراحی بینی و استفاده از این دو روش توسط جراحان اشاره کرد و گفت: جراحی بینی معمولا به دو روش باز و بسته انجام می شود. جراحی باز رایج تر است و جراحان با تجربه تر معمولاً از روش بسته استفاده می کنند.

این متخصص روش جراحی بینی بسته را تشریح کرد و گفت: با این روش کل عمل از طریق سوراخ بینی انجام می شود. اما با روش باز با ایجاد برش روی ستون بینی (کلوملا) پوست بینی بالا کشیده شده و پس از تغییرات لازم، پوست برگردانده و دوخته می شود.

بیشتر بخوانید  صفحهٔ درخواستی شما یافت نشد.

وی افزود: هر یک از این روش ها دارای مزایایی هستند و انتخاب هر روش به مهارت و تجربه جراح بستگی دارد. اکثر جراحان در حال حاضر از روش باز استفاده می کنند، زیرا یادگیری آن آسان تر و آشنایی بهتر با محیط جراحی است.

رزموپا جراحی خوبی را تعریف کرد و گفت: عمل خوب این است که با رفع عیوب بینی، فیزیولوژی و عملکرد بینی را مختل نکند و آن را حفظ کند. با توجه به عادت و تجربه شخصی که دارم روش بسته را ترجیح می دهم اما در صورت نیاز از روش جراحی باز در مواردی که لازم است نیز استفاده می کنم.

این متخصص با توجه به اهمیت عملکرد بینی و تنفس طبیعی بعد از جراحی بینی، توضیح داد: هدف اصلی از جراحی بینی تلاش برای برقراری تنفس بهتر و ایجاد ظاهری زیبا است.

وی به بیماری اساسی برخی افراد مانند آلرژی اشاره کرد و گفت: برخی از عوارض بعد از جراحی بینی ممکن است ناشی از تجربه قبلی فرد باشد که بعد از عمل بهتر نخواهد شد.

وی افزود: در عمل مجاری بینی باز می شود، عیوب آن برطرف می شود، دندان های بینی ترمیم می شود و تنفس بهبود می یابد اما این امر تاثیری در بهبود آلرژی در انسان نخواهد داشت. افرادی که بینی پهن و بزرگتری دارند در جراحی با تنگ شدن بینی فضا تا حدودی باریکتر می شود و با آلرژی طبیعتاً بعد از عمل امکان تنفس طولانی مدت وجود دارد که به مرور زمان بهبود می یابد.

رزمپا در ادامه تاکید کرد: اگر جراحی بینی به خوبی انجام شود، مشکلات و عوارض اولیه مانند مشکل انحراف تیغه بینی، بزرگی شاخک های بینی و زائده های داخل بینی از بین می رود، دلیلی برای گرفتگی بینی وجود ندارد. و مشکل در تنفس

وی گفت: مقداری گرفتگی بینی در هفته های اول به دلیل تورم طبیعی است. اما به مرور زمان اگر تکنیک خوب باشد و مشکلات بینی برطرف شود طبیعتا روز به روز بهتر می شود.

نایب رئیس انجمن راینولوژی ایران در ادامه سخنان خود خواستار افزایش اعمال جراحی بینی در ایران به دلیل نوعی تماس چشمی و رقابت بین افراد شد. اگر جراحی بینی برای افرادی که مشکلاتی مانند انحراف تیغه بینی، شکستگی بینی، مشکلات عملکردی و تنفسی دارند مناسب باشد، علاوه بر رفع این اختلالات، مشکلات آشکار بینی نیز اصلاح می شود.

این کارشناس به دو گروه از افراد که احتمال نارضایتی بعد از عمل بیشتر است، اشاره کرد و گفت: افرادی که مشکلات بینی بسیار کم و جزئی دارند و افراد مسن معمولا بعد از عمل نارضایتی بیشتری نسبت به سایر افراد دارند.

وی افزود: افراد مسن معمولا خیلی دیرتر از نتیجه عمل راضی می شوند. باید نتیجه عمل و عوارض آن به طور کامل برای این دو گروه توضیح داده شود و در نهایت با توجیه و درک بیمار، عمل گزارش شود.

بیشتر بخوانید  شناسایی ۴۸۰ بیمار جدید کرونایی در یزد -

رزمپا در خصوص افرادی که مشکلات جزئی بینی دارند، گفت: این افراد باید در مورد جراحی بینی دقت زیادی داشته باشند و قبل از عمل جراحی بینی خود را کاملا توجیه کنند، زیرا بیشتر مشکلاتی که به وجود می آید به نارضایتی پزشکان و بیماران و مجوزهای قانونی مربوط می شود. بنابراین دستور داده شده است.

وی افزود: افرادی که مشکلات بسیار واضحی دارند و واقعا نیاز به جراحی دارند، بعد از جراحی کمتر ناراضی هستند.

این متخصص شایع ترین عارضه رینوپلاستی بعد از عمل را «نیاز به ترمیم» خواند و توضیح داد: در بهترین مراکز جراحی دنیا ممکن است حدود 10 درصد از بیماران نیاز به جراحی بینی بعد از عمل داشته باشند که این درصد افرادی است که نیاز به ترمیم دارند. تغییرات در تجربه و مهارت جراح

یکی از اعضای هیأت مدیره و نایب رئیس انجمن راینولوژی ایران به ارائه آمارهای مربوط به جراحی بینی در ایران نسبت به دنیا پرداخت و گفت: آمار دقیقی نداریم. ایران یکی از کشورهای جهان است که در آن جراحی بینی بیشتر انجام می شود.

وی درباره موفقیت زنان و مردان در این عمل توضیح داد: در حدود 40 سال پیش میزان جراحی بینی در زنان بسیار بیشتر از مردان بود. اما امروزه تغییری که رخ داده این است که جراحی بینی در آقایان نیز بیشتر و تفاوت آن کمتر است.

رزمپا همچنین به سن درخواست جراحی اشاره کرد و گفت: سن درخواست جراحی کمتر است و متقاضی در جوانی نیز بالاست. قبلاً حداقل 18 سال بود و اکنون بعد از بلوغ در دختران 14 ساله و پسران 16 ساله دیده می شود.

وی در خصوص امکان انجام جراحی بینی در جوانی گفت: انجام این عمل بسیار آسان است و مشکلی ایجاد نمی کند. البته علاوه بر بحث سن، رشد و وضعیت جسمانی بیمار نیز باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا گاهی اوقات یک نوجوان 14 ساله رشد بدنی خوبی دارد اما یک نوجوان 18 ساله رشد بدنی کافی ندارد.

این متخصص در ادامه درباره علت «دریافت هزینه های متفاوت از پزشک» به ایسنا توضیح داد: مهم ترین دلیل این تفاوت، تجربه، مهارت، تجربه و تخصص جراح است. البته قیمت بالا لزوما دلیل کیفیت بالا نیست. قیمت عمل بستگی به درمان جراح با بیمار و هزینه ای که برای کارش می گذارد دارد. تفاوت در قیمت قابل قبول است، اما نه خیلی زیاد.

وی همچنین با اشاره به تعداد زیاد افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام می دهند و بعضاً مجوزی برای این کار ندارند، گفت: در گذشته جراحی بینی تنها به افرادی محدود می شد که ضمن گذراندن دوره آموزشی، تجربه و تخصص. متاسفانه برخی از افراد تخصص، صلاحیت، تجربه لازم را ندارند و اجازه دخالت در این کار را ندارند. این افراد که تعدادشان زیاد است هزینه کمتری نسبت به جراحان واجد شرایط دریافت می کنند. سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت نیز در تلاش برای مقابله و برخورد با افراد فاقد صلاحیت در این حوزه هستند.

بیشتر بخوانید  یک جوان شیرازی به طرز دلخراشی در چاه 30 متری سقوط کرد

این کارشناس در خصوص تعرفه های زیبایی برای جراحی بینی گفت: جراحی های زیبایی در دنیا تعرفه ثابت و یکسانی ندارند؛ بلکه در دنیا تعرفه ثابت و یکسانی وجود دارد. زیرا جراحی زیبایی توافقی است و به رضایت و توافق بیمار و پزشک بستگی دارد.

نایب رئیس و عضو هیئت مدیره انجمن راینولوژی ایران درباره اهمیت مشاوره قبل از عمل برای بیمار گفت: آنها را نیز به مراجع قانونی ارجاع می دهیم.

وی به کار تحقیقاتی خود در خصوص پرونده بیماران ناراضی از عمل اشاره کرد و افزود: بیشترین نارضایتی و اختلاف نظر جراح و بیمار که در نهایت منجر به ارجاع به مراجع قانونی می شود به دلیل «عدم مشاوره کافی» است. هم بیمار و هم پزشک باید قبل از عمل توجیه شوند. پزشک توانایی انجام عمل را ارزیابی می کند و بیمار عملی بودن خواسته های خود را در این عمل درک می کند.

رزمپا در ادامه به برخی خواسته های غیرمنطقی برخی بیماران اشاره کرد و توضیح داد: بیمار باید توجیه شود که مثلاً توانایی جراح در فرم دادن به بینی گوشتی و پوست ضخیم کمتر از بینی استخوانی و پوست نازک است و باید بفهمد که چقدر عملی است. انتظار اوست؟ در صورت عدم مشورت ممکن است نتیجه عمل بعد از عمل مناسب باشد اما از آنجایی که انتظارات فرد برآورده نمی شود طبیعتاً نارضایتی خود را اعلام می کند.

رزمپا به اهمیت مشاوره برای افرادی که مشکلات جزئی بینی دارند و به دنبال جراحی ترمیمی هستند اشاره کرد و گفت: مشاوره برای این افراد باید دقیقتر باشد. زیرا وقتی انسان از عمل اول ناراضی باشد، احتمال نارضایتی از عمل دوم بیشتر است.

این کارشناس به «بدریختگی جسمانی» در برخی بیماران اشاره کرد و گفت: «برخی از بیماران نیاز به مشاوره روانشناسی دارند». در این حالت بیمار عیوب بسیار کوچکی را در بدن خود بسیار بزرگ می بیند. مثلا نوک بینی که تا حدی مشکل دارد و کار نمی کند را ببینید، خیلی بزرگ است.

وی افزود: در برخی موارد ثابت شده است که یکی از علائم اسکیزوفرنی اختلال در درک ناهنجاری های بدن است. در این موارد با مراجعه به روانپزشک، بیمار پس از مشاوره و کنترل اختلال، با تفکر عادی، گاهی فکر عمل را ترک می کند.

نائب رئیس انجمن راینولوژی ایران در پایان مهم ترین مرحله در جراحی بینی را مشاوره قبل از جراحی و انتخاب مورد جراحی مناسب خواند و گفت: اگر همه موارد به درستی انجام شود، کنترل نتیجه عمل راحت تر و راحت تر خواهد بود. رضایت بیمار پس از جراحی.”

دیدگاهتان را بنویسید