پیش نویس قطعنامه غربی آژانس بین المللی انرژی اتمی، پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع نمی دهد



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، خبرنگار مجله پلیس خارجی می گوید در پیش نویس قطعنامه کشورهای غربی مذاکرات وین با هیات رئیسه آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره ای به ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل نشده است.

استفانی لیختنشتاین، خبرنگار فارین پالیسی در صفحه توئیتر خود نوشت: چهارشنبه شب یا صبح پنجشنبه متوجه شدم [پیش‌نویس] قطعنامه ای که توسط ایالات متحده و ترویکای اروپایی به شورای حکام ارائه شد[آلمان، فرانسه و انگلیس] رأی گیری خواهد شد.
وی افزود: لحن این پیش نویس ملایم است و هیچ اشاره ای به ارجاع موضوع به شورای امنیت سازمان ملل نشده است.
این خبرنگار تصریح می کند که خبرگزاری فرانسه اخیراً به نقل از دیپلمات هایی گفته است که پیش نویس قطعنامه انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا علیه ایران امروز (سه شنبه) به هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده است.

نشست سه ماهه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در وین آغاز شد و موضوعات اصلی این دور شامل ایران، اوکراین، مسائل حفاظتی، اجرای اقدامات حفاظتی در کره شمالی و همکاری‌های فنی بود.

رویترز هفته گذشته گزارش داد که ایالات متحده و تروئیکای اروپایی پیش نویس قطعنامه ای را برای ارائه در نشست بعدی هیئت رئیسه آژانس بین المللی انرژی اتمی تهیه کرده اند و از ایران می خواهند که فورا به سؤالات مربوط به پادمان های آژانس پاسخ دهد.

به گزارش رویترز، پیش نویس قطعنامه از ایران می خواهد تا سوالات باقی مانده درباره ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت هسته ای را به آژانس توضیح دهد.

بیشتر بخوانید  پیش بینی بورس فردا سه شنبه 24 شهریور 1401 / آیا امیدی به رشد بورس وجود دارد؟

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته درباره قطعنامه احتمالی شورای حکام علیه ایران گفت: ما در مورد نتیجه این نشست پیش داوری نمی کنیم، اما با توجه به آنچه اتفاق می افتد پاسخ خواهیم داد.

حاتب زاده گفت: همانطور که امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت ما نه این گزارش را قبول داریم و نه اقدام این سه کشور اروپایی با آمریکا برای تصویب قطعنامه علیه ایران. ما معتقدیم که این اقدام مغایر با دیپلماسی است، آنها در تلاش برای تصویب قطعنامه هستند، ما این قطعنامه را سازنده نمی دانیم و معتقدیم که این اقدامات بر همکاری کلی ما با آژانس و مذاکرات تاثیر منفی می گذارد و بنیانگذاران این قطعنامه باید بدانید که چگونه این قطعنامه ها در فرم رد می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید