عراق نقش مهمی در مذاکرات ایران و عربستان دارد



مصطفی القدیمی، نخست وزیر عراق روز سه شنبه اعلام کرد که بر اساس توافق این کشور با چین، سنگ بنای ساخت 1000 مدرسه را خواهد گذاشت.

خبرگزاری رسمی عراق (VAA) به نقل از القدیمی نوشت: تمام بدهی های گاز عراق به جمهوری اسلامی ایران از دولت های قبلی است و دولت فعلی هیچ بدهی در این زمینه ندارد.

وی با اشاره به اینکه عراق نقش مهمی در نزدیک‌تر کردن جمهوری اسلامی ایران و عربستان داشته است، گفت: مذاکرات ایران و عربستان در بغداد به مرحله پیشرفته‌ای رسیده است.

وی با بیان اینکه بن بست سیاسی بر عملکرد دولت تأثیر می گذارد، گفت: برخی تلاش می کنند دولت را مسئول شکست دیگران بدانند.

در همین راستا فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در اوایل ژوئن گفت که عربستان در جریان مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران پیشرفت هایی داشته است، اما این کافی نیست.

وزیر امور خارجه عربستان در عین حال در راستای تمایل ریاض برای برقراری روابط با تهران گفت که این کشور بازوی بلندی برای دوستی با جمهوری اسلامی ایران دارد.

در همین راستا، وزارت امور خارجه عراق در 22 مه اعلام کرد که فواد حسین وزیر امور خارجه عراق و همتای عربستانی وی در مغرب در مورد مذاکرات تهران و ریاض رایزنی کردند.

در این دیدار، فواد حسین تاکید کرد که بغداد برای استفاده از روابط خود برای ایجاد فرصت مساعد برای توافق میان تهران و ریاض، از هر کاری استفاده خواهد کرد.

ایران و عربستان سعودی به دنبال قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در ژانویه 2015، مذاکرات امنیتی را در فروردین 1400 آغاز کردند که چهار مورد از آن در سال گذشته انجام شد. به گفته فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، گفت وگو بین سرویس های امنیتی دو کشور انجام شده است. دور پنجم مذاکرات در اوایل ماه مه در بغداد برگزار شد.

بیشتر بخوانید  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در 12 اردیبهشت 1401 از برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان سعودی در روز پنجشنبه 10 اردیبهشت 1401 در بغداد در فضایی بسیار مثبت خبر داد و اعلام کرد که دو هیئت دیگر به مسائل منطقه رسیدگی خواهند کرد. و روابط دوجانبه امنیت منطقه خلیج فارس نیز صحبت شد.

وزیر امور خارجه عراق که پیش از این اعلام کرده بود دولتش از همه توان و روابط خود برای ایجاد فرصت مناسب برای تفاهم بین ایران و عربستان سعودی استفاده خواهد کرد، در بیانیه ای در 25 مه گفت که مذاکرات مثبت بوده و مذاکرات جدید آمریکا بین دو طرف در بغداد اعلام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید