آشنایی با هنر گلدوزی و نقش های مختلف آن


گلدوزی چیست؟

هنر گلدوزی قدیمی است و یکی از مهم ترین سوغات کرمان است. آجیده دوزی با نام های دیگری مانند لایه دوزی، پنبه دوزی نیز شناخته می شود. از دو لایه پارچه برای گلدوزی استفاده می کنند که وسط آن یک لایه فوم است.
یکی از سوغات مهم کرمان آجیده دوزی یا پنبه دوزی است. آجیده دوزی ظریف و ظریف بر روی پارچه دولایه با لایه نازک پنبه دوخته می شود. گلدوزی یکی از هنرهای قدیمی و سنتی است. طبق شواهد، این هنر مربوط به دوره هخامنشیان است. در ادامه با این هنر بسیار زیبا از دلگرم بیشتر آشنا خواهید شد.

از تاریخچه گلدوزی اطلاعات زیادی در دست نیست، اما طبق شواهد، گلدوزی مربوط به دوره هخامنشیان است. از آن پس نمونه های متعددی در مجسمه های اشکانی و ساسانی دیده شده است.
همچنین در دوره اسلامی تا صفویه گیج دوزی رواج نسبی داشت و در این دوره نیز مانند زمان افشاریه، زندیه و قاجار، هنرمندان آجید دوز نقش کوچکی را برای قلم انتخاب می کردند و آن را با آجیده دوزی می کردند.
از هنر گلدوزی برای تزیین بالش، قالیچه، پتو، لحاف، پتو، لباس و … استفاده می شود.


موفق باشید

روش های گلدوزی


یک روش ساده بدون لایه میانی

ابتدا طرح مورد نظر را روی کاغذ بکشید و طرح را روی پارچه قرار دهید و با چرخ خیاطی پارچه را بدون کشیدن سوزن سوراخ کنید سپس پارچه رویه را روی سطح صاف کنید و پارچه آستر را به پارچه رویه و سپس کاغذ بچسبانید. به پیش. سپس با نخ و سوزن نخی بی رنگ و درزهای کوتاه الگوها را روی آستر و سطح آن بدوزید.

بیشتر بخوانید  عشــق بعد از ازدواج بوجــود می آید یا قبــل از آن ؟


گلدوزی لایه ای

ابتدا پارچه روکش را روی سطح صاف پهن کنید و یک لایه نخی روی آن قرار دهید و بدوزید و پارچه آستری را روی یک لایه نخی پهن کنید و سه لایه بدوزید. سپس لایه ها را با فاصله می دوزیم و الگو می زنیم و شروع به دوخت می کنیم.


هنر گلدوزی


تکه دوزی شده

نقش ها در این نوع روابط در طول زمان تکامل یافته است. در ابتدا قطعات بدون فرم و طرح خاصی طراحی می شدند، اما بعدها با برش قطعات به شکل و نظم خاصی این هنر را طراحی و خلق کردند.


برجسته برجسته به صورت برجسته

در این نوع هنر گلدوزی از دو لایه پارچه استفاده می شود. این روش به دو صورت دوخته می شود، یک روش این است که خطوط طرح را دوخته و سپس با پنبه پر کنید تا برجسته شود. روش دیگر این است که خطوط طرح را در دو خط بدوزید و سپس آنها را از رشته ها یا نخ پشمی ضخیم بگذرانید تا خطوط برجسته شوند.


دیدگاهتان را بنویسید