مسافرخانه بندری با اسکله 100 ساله


به گزارش سلام نو، بندر شرفکن یکی از بنادر مهم دریاچه ارومیه است. این بندر در شهرستان شبستر در استان آذربایجان شرقی واقع شده و دارای آب و هوای معتدل و باغ های سرسبز است. از آثار تاریخی این بندر می توان به بندر تال اشاره کرد. این اسکله با قدمت صد ساله هم اکنون در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. بندر شرفکن دارای امکاناتی چون کمپ ساحلی، کشتیرانی و قایقرانی تفریحی، هتل پنج ستاره و سایر امکانات رایج گردشگری است که در حال حاضر با خشک شدن دریاچه ارومیه رو به زوال بوده و رونق ندارد.

مسافرخانه بندری با اسکله 100 ساله

شرفکن بزرگترین بندر ساحلی دریاچه ارومیه است که در بخش مرکزی شهر شبستر قرار دارد و راه آهن تبریز-جلفا که از صوفیان جدا می شود به شرفکن منتهی می شود. بندر شرفکن در سال 1961 دارای شهرداری بوده و در حال حاضر حدود 25000 نفر سکنه دارد. فاصله آن تا شهر شبستر 20 کیلومتر و از شهر طبربزا حدود 90 کیلومتر است. این بندر در مسیر راه آهن تبریز – دیزج خلیل – شرفخانه – سلماس قرار دارد.

مسافرخانه بندری با اسکله 100 ساله

سالانه صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی برای شنا، تفریح ​​و استراحت در سواحل زیبا و مناظر دلپذیر و هزاران گردشگر پزشکی از سراسر کشور و جهان برای درمان روماتیسم و ​​بیماری های زنان و زایمان و پوست و … به این بندر سفر می کنند. اعصاب و … مهمان اینجا یک شهر بود. این تعداد مسافر نیز به دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه در حال کاهش است. آب ساحل بندر شرفکن دارای خواص درمانی معجزه آسایی است و علاوه بر درمان بیماری های مذکور در تولید لوازم آرایشی نیز کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید  اعتماد : آقای رئیسی ! به جای این همه سختی سفر برای خود و خانواده و این همه سخنرانی ، اگر یک تحریم لغو می‌شد، سودمندتر نبود؟

مسافرخانه بندری با اسکله 100 ساله

بندر شرفکن دارای امکاناتی چون کمپ ساحلی، قایق تفریحی و حرفه ای، هتل پنج ستاره و سایر امکانات رایج گردشگری بود که در زمان طغیان دریاچه ارومیه رونق گرفت. در گذشته قایق های مسافربری نیز برای استفاده مسافران وجود داشت. پس از خشکسالی اخیر دریاچه ارومیه که حدود 80 درصد آن خشک شده است، به جای ساحل، کویر کیلومترها نمک است و عملا آبی وجود ندارد که بتوان از آن برای شنا یا قایق سواری استفاده کرد.
این بندر دارای ایستگاه راه آهن و همچنین بندری برای کشتی های (نه خیلی بزرگ) بود که پس از خشک شدن دریاچه عملاً بی استفاده بودند. پس از خشک شدن دریاچه ارومیه، بندر شرفکن به قبرستانی تبدیل شد که تا چندی پیش باعث رونق این منطقه شد.

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید