شوک به بازنشستگان | افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان صحت دارد؟



آنچه دیگران می خوانند:

در روزهای پایانی سال تصمیمات و جلسات زیادی افزایش می یابد حقوق بازنشستگان دولت این کار را کرد، اما همه آن جلسات ناموفق بود و تا کنون افزایش یافته است حقوق بازنشستگان کارگر در لیست نیست. حقوق بازنشستگان این همیشه یکی از چالش برانگیزترین نظرات هنگام در نظر گرفتن قوانین بودجه بوده است. حقوق بازنشستگان برای 1001 نیز 10 درصد افزایش 5 میلیون تومانی تعیین شد. با آخرین جزئیات افزایش همراه باشید حقوق بازنشستگان پرداخت خواهیم کرد.

حقوق بازنشستگان

سید مهدی فرسادان، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه بدیهی است توجه جدی به وضعیت اقتصادی مردم باید از اولویت های اصلی دولت باشد، گفت: افزایش 10 درصدی دستمزدها با نرخ تورم 40 درصدی یعنی کاهش قدرت خرید مردم.

نماینده مردم سنندی، دیواندره و کمجاران در مجلس افزود: کارمندان و بازنشستگان هر روز در سال جدید، قیمت اقلام خوراکی، قیمت خدمات حمل و نقل و … را می شنوند. در مورد مواد شوینده بین 20 تا 40 درصد افزایش می یابد و حتی برعکس، حقوق آنها تا پایان سال حدوداً 10 درصد افزایش می یابد که قابل تامل است. این امر به این دلیل است که روند تأمین معیشت برای اکثر خانواده ها دشوار است.

وی تاکید کرد: امیدوارم دولت چاره اندیشی کند زیرا افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان و کارمندان متناسب با نرخ تورم نیست.

فرشادان گفت: متأسفانه موضوع مسکن بسیاری از خانوارها را با مشکلات جدی مواجه کرده است و اکنون بخش قابل توجهی از درآمد خانوارها صرف اجاره بها می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: علاوه بر لزوم تقویت بنیه خانوارهای شاغلین و مستمری بگیران، باید وضعیت معیشتی خانواده های کم درآمد و کم درآمد و کاهش فقر را جدی گرفت. در نظر گرفته شده. مجلس از هر اقدامی که حقوق کارمندان و مستمری بگیران را تقویت کند حمایت می کند.

بیشتر بخوانید  برابری تولید و مصرف آب در اکثر شهرهای کشور

حقوق بازنشستگان

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور خواستار اجرای هرچه سریعتر مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی شد.

متن نامه عباس مقتدایی نماینده اصفهان به مخبر معاون اول رئیس جمهور به شرح زیر است:

«همانطور که می دانید نزدیک به یک ماه از ارسال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به هیئت دولت می گذرد و این مصوبه همچنان در انتظار تصویب و ابلاغ نهایی است.

با توجه به رویکرد دولت در حل و فصل اقشار در معرض خطر به ویژه مستمری بگیران، حق دارد شخصاً به این موضوع رسیدگی کند و در تصویب و ابلاغ مصوبه تسریع لازم را ایجاد کند. از اینکه نتایج اقدامات انجام شده را به من اطلاع دهند بیشتر سپاسگزارم.

“از توجه مهربان شما قدردانی می کنم.”

نزدیک به یک ماه از ارسال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان به هیئت دولت می گذرد. مصوبه ای که به امضای مدیرعامل و هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی رسیده، هفته هاست در راهروهای کابینه منتظر تصویب و ابلاغ نهایی است.

علی اکبر عیوضی (دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران) در این باره می گوید: در آخرین فعالیت هایی که داشتیم، این روزها دولت مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان را تصویب کرد، اما همچنان گزارش هایی مبنی بر مخالفت برخی از مسئولان در سازمان برنامه-بودجه.

وی در خصوص مخالفت برخی از دولتمردان با افزایش حقوق بازنشستگان کارگران گفت: بودجه و اعتبار سازمان تامین اجتماعی ربطی به دولت ندارد و این در حالی است که با توجه به افزایش حقوق بازنشستگان، بودجه و اعتبار سازمان تامین اجتماعی ربطی به دولت ندارد. مدیریت منابع و مصارف در این سازمان مردم نهاد در صلاحیت دولت نیست و دولت نقشی در پرداخت حقوق بازنشستگان این سازمان ندارد. در واقع دولت بابت بازنشستگی به سازمان تامین اجتماعی پولی پرداخت نمی کند و اتفاقاً به سازمان و بیمه شدگان آن بابت تعهدات انجام نشده بدهکار است. بزرگترین بدهکار سازمان امروز دولت است. حال بدهکاری که به تعهدات خود عمل نمی کند، از افزایش حقوق بازنشستگان جلوگیری می کند و برای سازمان تعیین تکلیف می کند، آیا این رویه صحیح است؟

بیشتر بخوانید  ویدیویی از رونمایی خودروی KMC k7 + قیمت

آجوزی گفت: این سنگ اندازی جدید و بی سابقه است و در حیطه کاری دولت و سازمان برنامه و بودجه نیست. مدیریت منابع و هزینه های سازمان به عهده مدیرعامل و هیئت مدیره وی است. در این میان این مسئولان لایحه افزایش مستمری بازنشستگان را امضا و یک ماه پیش برای تصویب به دولت ارسال کردند. من به عنوان نماینده بازنشستگان می گویم؛ بیش از 12 میلیون نفر در کشور مشتاقانه منتظر تصویب این قطعنامه هستند.

دبیر کانون بازنشستگان کارگران تهران به جلسه نمایندگان بازنشستگان در مجلس با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی دعوت می شود و می گوید: در این جلسه نمایندگان مجلس به توجیه خود پرداختند و اذعان داشتند که حق با بازنشستگان است. افزایش حقوق سال نو باید هر چه سریعتر اجرایی شود. میلیون ها نفر از مردم کم درآمد کشور نباید گرفتار بدعت های فراقضایی شوند. از قضا رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه ای به رئیس جمهور و دولت خواستار افزایش مستمری کارگران شد؛ برخی دیگر از نمایندگان نیز در نامه ای به دولت خواستار پاسخ شدند.

وی خاطرنشان می کند: مصوبه هیأت رئیسه مجمع شهرداری کاملا قانونی است; دولت در پرداخت آن سهمی ندارد و اجرای آن هیچ بار مالی بر دوش دولت ندارد. مدیرعامل و هیئت مدیره سازمان و وزیر کار موافقت و خواستار اجرای آن شدند. از دولت تقاضا داریم افزایش حقوق بازنشستگان را در هفته جاری تصویب و ابلاغ کند تا بازنشستگان خیالشان راحت شود و با افزایش قانونی مستمری خردادماه دریافت کنند. ما هفته ها برای این منظور مشورت می کنیم. ما با همه مسئولان و مسئولان از جمله نمایندگان مجلس صحبت کردیم. بازنشستگان چیزی جز قانون نمی خواهند. آنها می گویند ما انتظار داریم دولت مانند هر سال افزایش حقوق بازنشستگان را امضا کند.

بیشتر بخوانید  نشست آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس با محوریت همکاری نظامی در ریاض

این فعال صنفی بازنشستگان تصریح می کند: دولت از یک سو عملیات اقتصادی و آزادسازی قیمت ها را انجام داده و کنترل قیمت ها را به بازار واگذار کرده است و از سوی دیگر بخشی مخالف افزایش مستمری بگیران کم درآمد است. چگونه یک بازنشسته امروز می تواند با حقوق سال گذشته با هزینه های کلان سال گذشته کنار بیاید. بازنشستگان نیروی کار و سرمایه ای برای پر کردن شکاف بزرگ دستمزدها و هزینه های زندگی ندارند. عادلانه نیست که بازنشستگان در این شرایط از حقوق قانونی خود محروم شوند. دستور اجرا در هفته جاری منتشر می شود تا مستمری خردادماه با افزایش سال جدید و علاوه بر آن دو ماه پیش مابه التفاوت پرداخت شود.

وی در پایان تاکید می کند: وقتی مصوبه به امضای هیات مدیره و مدیرعامل سازمان می رسد یعنی اعتبار مالی تامین شده و تمام زیرساخت ها فراهم شده است. تامین اجتماعی شاخه ای از حکومت نیست. پس همین نیمه خودمختاری سازمان باقی بماند.


دیدگاهتان را بنویسید