پیش بینی بورس در هفته آینده / زیان سهامداران بورس جبران نشد!



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، تبادل هفته گذشته روند نسبتا متعادلی داشت و از کانال 1.6 میلیونی خارج شد. کارشناسان معتقدند بازار سهام در بلندمدت سودآور است.

پالایشگاه اول دومین صندوق سرمایه گذاری دولتی بود که در ETF پذیرفته شد. این صندوق که شامل باقیمانده سهام دولتی است، در چهار پالایشگاه تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس در شهریور 1395. تبادل منتشر شد. اما از ابتدا پر از حاشیه بود. در حالی که وزارت اقتصاد وعده ارائه سه صندوق به مردم در اوج بورس را داده بود، یک قدم برای تامین پالایشگاه اول به عنوان صندوق دوم باقی ماند و پس از عرضه ضعیف، وزیر نفت مخالفت کرد و تصاحب شد. این صندوق با حاشیه هایی همراه شد.

سقف خرید سهام این صندوق گویا پنج میلیون تومان است، اما سرمایه گذارانی که تا دو میلیون تومان از «دارا یک» خریده بودند، تنها توانستند سه میلیون تومان از واحدهای «پالایشگاه یک» خریداری کنند.

خروج نقدینگی از بازار افزایش یافته است

پیام الیاسکوردی کارشناس بازار سهام در گفت و گو با تجارت نیوز گفت: تبادل این هفته جریان اصلاحات را گرفت و به مقاومت 1.6 میلیون واحدی واکنش نشان داد. خروج نقدینگی زیادی هم داشتیم و تقریبا آخرین روند روز چهارشنبه با معاملات روز شنبه مشخص می شود.

وی توضیح می دهد: معاملات در روز چهارشنبه مثبت بسته شد و احتمالاً در روز شنبه پالس مثبتی در بازار خواهیم داشت.

الیاسکوردی ادامه می دهد: صندوق فرآوری اول تقریباً چهار هزار تومان کمتر از NAV (ارزش ذاتی) آن است. البته صندوق های واسطه گری مالی اول یا موجود نیز با ارزش ذاتی خود حدود پنج هزار تومان تفاوت قیمت دارند. قرار بود با خرید این صندوق ها مردم سود ببرند که 20 درصد تخفیف هم داشت. اما پس از چند ماه، دو سرمایه از بین رفت.

بیشتر بخوانید  واکسن ترکیبی آنفلوآنزا - کووید تا پایان سال آینده میلادی تولید می‌شود

این کارشناس بازار سرمایه توضیح می دهد: برخی از صندوق ها افزایش یافته و برخی نیز متوقف شده اند. اگرچه بازار شرایط بهتری دارد اما این صندوق تغییری نکرده و به نوعی جایگاهی در روند ندارد. تحلیلگران فنی نیز اعلام کردند که امکان افزایش قیمت این صندوق ها وجود دارد اما افزایش قیمتی نداشته است.

زیان سهامداران بورس جبران نشد!

الیاسکوردی با اشاره به وعده های اخیر می گوید: رئیس سازمان بورس بارها قول جبران زیان ها و برنامه ریزی برای بازگرداندن وجوه به قیمت ذاتی خود را داده است. به عنوان مثال رئیس سازمان در یک برنامه تلویزیونی گفت که از قرمزی بازار کاسته می شود و در مورد اولین آویزها و اولین فینیش تا پایان سال 1400 اقداماتی انجام می شود تا به NAV برسند. اما هنوز خبری نیست.

وی گفت: اگر قرار است کاری انجام دهیم باید روی مدل اطلاعات تمرکز کنیم. مردم روی حرف هر مسئولی حساب می‌کنند و می‌گویند وقتی یک مقام دولتی می‌گوید می‌خواهم بخشی به او برگردد، مردم انتظار دارند که خیلی زود این اتفاق بیفتد و این روند طولانی نشود. اما بر اساس آنچه در تصاویر می بینم فعلا خبری نیست.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می دهد: به نظر من سازمان بورس به همراه دولت باید برای جبران خسارت سهامداران و رساندن قیمت این سهم به ارزش ذاتی تدابیری بیندیشند. در نهایت برای افزایش اعتماد مردم به بورس و صندوق ها این موضوع را منتشر کنند.

الیاسکوردی می‌گوید: «نتیجه ادامه درمان حرفه‌ای برای تغییر وضعیت چیزی جز بی‌اعتمادی نیست و بیش از آن چیزی است که بودجه باید به قیمت‌های NAV برسد».

بیشتر بخوانید  جفت‌گیری شبانه این موجودات روی صوری انسان

دیدگاهتان را بنویسید