به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، بانک مرکزی در بخشنامه ای «دستورالعمل تسهیلات زایمان» برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ شد. بر اساس این دستورالعمل، شرایط وام تربیت فرزندان تغییر کرده است. اقساط وام با مهلت شش ماهه شروع می شود.
بر این اساس بانک ها موظفند ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این بخشنامه مراتب را به واحدهای اجرایی ذیصلاح در سراسر کشور اعلام کنند.
بر اساس اعلام بانک مرکزی، برای فرزندان متولد شده بعد از سال 1400، مؤسسه ولادت کرز الحسنه، فرزند اول 20 میلیون تومان، فرزند دوم 40 میلیون تومان، فرزند سوم 60 میلیون تومان و فرزند چهارم 80 میلیون تومان. فرزند و 100 میلیون تومان برای فرزند پنجم، در صورت تولد فرزندان دوقلو و بیشتر، برای هر فرزند یک وام تصویب و ترتیب تولد در نظر گرفته می شود.
بانک مرکزی موظف است با همکاری سازمان ثبت احوال کشور نسبت به ایجاد سامانه ثبت و مدیریت فرآیندهای پرداخت در مؤسسات ولادت کرز الحسنه اقدام کند.
متقاضیان می توانند جهت ثبت نام در سامانه تسهیلات مذکور به آدرس https://ve.cbi.ir/VC/DefaultVC.aspk اقدام نمایند.
دستورالعمل زایشگاه کرزت الحسنه به شرح زیر است:
تعاریف:
آ. بانک عملیاتی: بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی است که در مرحله ثبت نام توسط متقاضی برای دریافت وام انتخاب می شود.
ب – متقاضی: پدر متولد 1400 (01.01.1400) به بعد.
ج- سامانه: سامانه کرزت الحسنه مؤسسات کودک
د- قانون: قانون حمایت از خانواده و جوانان
امکانات الکترونیکی: تسهیلات کرزت الحسنه برای کودکان
2- شرایط عمومی متقاضی موسسات کودک
1-2- تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد
2-2 پرداخت مزایا طبق قانون به پدر فرزندانی که تاریخ تولد آنها از 1400/01/01 می باشد. سال و متولدین ایران به شرح زیر آورده شده است. در سال 1401 مبلغ بنا به شرح زیر است:
فرزند اول 20 میلیون تومانی با مهلت بازپرداخت 3 ساله (36 ماهه)
فرزند دوم به مبلغ 40 میلیون تومان با مهلت بازپرداخت 4 ساله (48 ماهه)
فرزند سوم به مبلغ 60 میلیون تومان با بازپرداخت 5 ساله (60 ماهه)
فرزند چهارم به مبلغ 80 میلیون تومان با بازپرداخت 6 ساله (72 ماهه)
فرزند پنجم پس از مبلغ 100 میلیون تومان با مهلت بازپرداخت 7 ساله (84 ماهه)
تبصره: (سقف انفرادی ساختمان متناسب با سقف فردی مندرج در حسابهای بودجه سالانه می باشد.)
تغییر جدید در اعتبار کودکان
2-3- کمک هزینه فرزند بدون تعهد واریز و با شش ماه تاخیر در بازپرداخت اقساط پرداخت می شود.
2-4- متقاضیان واجد شرایط متولدین 1400/01/01 و حداکثر تا 2 سال پس از تولد فرزند می توانند درخواست خود را در سامانه مربوطه ثبت کنند.
2-5- ارائه اصل شناسنامه فرزند و پدر در هنگام مراجعه به بانک الزامی است.
6-2- به ازای هر فرزند متولد شده، کمک هزینه اولاد فقط یک بار به پدر تعلق می گیرد.
2-7- چنانچه در مدت بازپرداخت مؤسسه زايمان فرزند ديگري از متقاضي متولد شده باشد، غرامت مذكور طبق ضوابط اين دستورالعمل به فرزند بعدي قابل پرداخت است.
2-8- در صورت تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به ازای هر فرزند یک وام مصوب می شود.
2-9- بر اساس تبصره (د) تبصره (4) ماده (1) قانون، به افرادی که نرخ باروری آنها در شهرستان محل تولد پدر یا فرزند از 2.5 تجاوز نکند، مزایای زایمان تعلق می گیرد. (نرخ باروری شهرستان مربوطه در سامانه الف بر اساس داده های مرکز آمار قابل مشاهده است).
2-10- تسهیلات مصوب شورای پول ـ اعتبار با حداکثر کارمزد سالانه 4 درصد.
3- حداقل مدارک مورد نیاز در زمان ثبت نام و مراجعه به بانک عامل:
3-1- اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه پدر و فرزند
3-2- اصل و کپی نقشه ملی پدر
کد پستی 3-3 ده رقمی و آدرس کامل مسکونی
3-4- کد رهگیری ده رقمی پس از مرحله ثبت نام از سایت دریافت می شود
4- شرایط ضمانت
بر اساس بند (الف) تبصره (16) قانون بودجه سال 1401، ردیف اعتباری برای تولد فرزند براساس اعتبارنامه متقاضی با اخذ برات از متقاضی یا ضامن معتبر و با مهلت شش ماهه
5- نحوه ثبت نام و مراحل دریافت اشیا
5-1- کلیه متقاضیان وام فرزند که واجد شرایط فوق می باشند باید ابتدا در سامانه ثبت نام و فرم مربوطه را تکمیل نمایند. در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل ثبت نام، کد رهگیری ده رقمی که کاملاً محرمانه و متعلق به متقاضی می باشد به شماره تلفن همراه ثبت شده در فرم ثبت نام از طریق پیامک ارسال می شود.
2.5- متقاضیان موظفند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و همچنین مشخصات شعبه تعیین شده از سوی بانک عملیاتی به قسمت «نمایش وضعیت» در سامانه کودکان با ذکر کد ملی و کد رهگیری مراجعه و نسبت به رصد اقدام کنند. روند پذیرش تسهیلات ذکر شده است.
3-5- چنانچه شعبه ای از بانک وام دهنده برای متقاضی تعیین شود، از طریق پیامک به وی اطلاع داده می شود و متقاضی باید حداکثر ظرف مدت 12 روز کاری با در دست داشتن مدارک لازم با شعبه مربوطه تماس گرفته و پرونده را ارائه دهد. بدیهی است در صورت عدم مراجعه متقاضیان در مهلت تعیین شده، ثبت نام آنان ناقص تلقی شده و از سامانه حذف شده و باید مجدداً ثبت نام نمایند.
4-5- پس از تعیین شعبه توسط بانک و اعزام متقاضی به شعبه تعیین شده، بانک متقاضی را می پذیرد. متقاضیان 45 روز کاری برای تکمیل مدارک و ارائه ضمانت نامه مورد قبول بانک فرصت دارند. در صورت انقضای زمان تعیین شده و مدارک ناقص توسط متقاضی، متقاضی از سامانه حذف می شود و باید در مهلت مقرر در قانون مجدداً در سامانه ثبت نام شود.
5-5- متقاضیان می توانند قبل از تعیین شعبه، اطلاعات خود را در سامانه از طریق گزینه «تغییر ثبت نام قبلی» تغییر دهند.
5-6- متقاضیان می توانند قبل از تعیین شعبه بانک عامل را تغییر دهند. با حذف ثبت نام قبلی از گزینه «حذف ثبت نام» و با استفاده از گزینه «ثبت جدید» و تکمیل مراحل ثبت نام، می توانند تغییر کرده و بانک دیگری را انتخاب کنند.
7-5- رعایت سایر شرایط، ضوابط و مقررات بانک در هنگام تصویب وام فرزندان برای این تسهیلات ضروری است.