به گزارش شمانیوز، در مطلبی که یونس مظلومی، مدیرعامل این شرکت در سایت مدیران و روسا منتشر کرده، آمده است:
ماجرای بیمه تجاری و تعاونی من به سال 1395 برمی گردد که پس از هفت سال کار از بیمه رازی جدا شدم. در آن زمان مدیرکل بیمه تعاونی نداشت و در هیات مدیره اختلافات جدی وجود داشت. تا جایی که بیمه مرکزی برای حل این اختلافات مهلت تعیین کرده است. اما در حال حاضر بیمه تعاون پایدارترین و پرحاشیه ترین بیمه کشور است و نه تنها با هیأت مدیره اختلافی نداریم، بلکه در این گروه فردی مانند دکتر سهامیان نیز حضور دارند که سوابق وی هشت سال مدیریت بیمه ایران را نشان می دهد. . برای حل مشکلات هیئت مدیره تیمی تشکیل دادیم که وظیفه آن شناسایی دو موضوع کلی بیمه تعاون بود. اول اینکه نقاط قوت و ضعف درون سازمانی چیست و دوم اینکه فرصت ها و تهدیدهای ما در خارج از سازمان و در صنعت بیمه در کشور چیست؟ در این راستا راهکارهایی اندیشیده و به اجرا درآورده ایم که در یک کلام می توان گفت مهمترین چیز برای شنیدن است! این به معنای گوش دادن به خواسته های ذینفعان و برنامه ریزی آنهاست. گزارش ها، اسناد مالی و صورتجلسات هیئت مدیره گواه موفقیت این استراتژی در هر دو شرکت بیمه ای است که تاکنون مدیریت کرده ام، یعنی رازی بیمه و زادروگا بیمه. ما همچنان معتقدیم که بیمه تعاون تا اینجا رشد کرده و از این به بعد باید به سمت رشد و توسعه حرکت کنیم.
ویژگی های خاص مدیران صنعت بیمه
به نظر من یک مدیر بیمه باید دو ویژگی داشته باشد تا سطح مدیریت سازمانی مناسبی داشته باشد. اول آگاهی از مهارت های عمومی مدیریت مانند منابع انسانی، تدوین استراتژی، مسائل مالی و… و دوم آگاهی از مسائل اصلی صنعت بیمه و به اصطلاح در این صنعت بودن. قادر به انتخاب تیم مناسب به عنوان مثال اگر مدیری با موضوع بیمه اتکایی آشنایی نداشته باشد دچار اشتباه می شود و این امر در مورد سایر حوزه ها و قوانین صنعت بیمه نیز صدق می کند. علاوه بر این، دانش زبان های بین المللی برای آگاهی از دانش روز در مورد صنعت بیمه ضروری است. به نظر می رسد این نگرش در بین مسئولان ما نیز وجود دارد که مسائل اقتصادی کشورهای دیگر را جز در عرصه سیاسی دنبال می کنند تا دلایل موفقیت خود را روشن کنند. به عبارت دیگر، هر کشوری در خارج از ایران با نام یک یا چند برند شناخته می شود، اما اگر کسی در کشور دیگری از خود بپرسد که نام ایران کدام برند است؟ این سوال پاسخ داده نخواهد شد. این شکست به دلیل موقعیت اجتماعی ماست زیرا در کشورهای دیگر اگر مدیری موفق باشد، دیگران دست به دست هم می دهند تا او را موفق نگه دارند. به عنوان مثال، اگر فردی مانند ایلان ماسک در تسلا موفق باشد، کل جامعه آمریکا برای ادامه موفقیت او دست به دست هم می دهند زیرا موفقیت یک فرد به کل کشور بستگی دارد. اما در ایران اگر فردی به عنوان یک فعال اقتصادی یا مدیر موفق شود، همه متحد می شوند تا او را پایین بیاورند. این حیف است برای کل جامعه ما که به نوعی در همه عرصه ها نخبه هستند، مگر اینکه فردی از ایران برود و در کشور دیگری بزرگ شود که در این صورت به نام او می شود! از طرفی مدیران باید به این باور برسند که همه چیز 100 درصد نیست و مدیر باید ذینفعان مختلف یعنی سهامداران، بیمه گذاران و بیمه مرکزی را برای ثبات آنها راضی کند.
در حال حاضر چندین مجروح در میان رهبران صنعت بیمه وجود دارد. اولاً، بحث مدیریت و ارتقاء در پست های مدیریتی نباید بر اساس نیازهای فردی باشد بلکه بر اساس الزامات ذینفعان باشد. انسان باید در هر سمتی که می خواهد کار خود را به بهترین نحو انجام دهد و در این صورت فعالیت او به بهترین شکل دیده می شود. دوم اینکه نباید از ریسک کردن بترسید. زمانی که کارمند بیمه روز، یعنی مقام رسمی دولت بودم، به من پیشنهاد شد که رازی بیمه را با تیم تاسیس کنم. خیلی ها می گفتند نباید از کارمند شرکت دولتی با قرارداد شش ماهه یا یک ساله به بیمه خصوصی رسید. اما من معتقدم که هر کسی که به توانایی خود ایمان دارد می تواند به کارفرما دستور دهد که آن را ایمن نگه دارد.
استراتژی توسعه سودآوری در بیمه تعاون
در سال 1400، یک استراتژی برای توسعه بازار مبتنی بر سود پدیدار شد. گزارش عملکرد سال قبل که اخیرا منتشر شده نیز نشان می دهد که بیمه تعاون در بین 35 شرکت بیمه کشور در رتبه دوم قرار دارد و علاوه بر این ما اولین شرکتی بودیم که از سال 1399 تاکنون سود حفظ کردیم. ریشه چنین موفقیتی در این است که به سراغ کدام بیمه برویم و از کدام بیمه دوری کنیم. مثلاً از بیمه سلامت ضرر نمی کنیم. همانطور که گفته شد، علاوه بر مهارت های مدیریتی، تسلط بر شرایطی که صنعت بیمه را تنظیم می کند، ضروری است و این ویژگی در چنین شرایطی نشان داده خواهد شد. به عنوان مثال، با وجود اینکه بیمه سلامت انفرادی در بیمه تعاون مطرح شد، 90 درصد درخواست ها تایید نشد. یعنی به حدی از شناخت رسیده ایم که کاندیداهای به اصطلاح دقیقه نود را رد می کنیم. بر این اساس بیمه سلامت فردی در شرکت ما سودآورترین حوزه است. ما در یک دوره محدود کار کردیم و به خوبی خدمت کردیم.
قبل از تصدی اینجانب، تعاونی بیمه بیمه نامه منعقد می کرد و به صورت خودجوش با چند مؤسسه بزرگ قرارداد می بست، اما آن قراردادها رو به اتمام بود و برنامه ریزی شبکه فروش و ادامه کار وجود نداشت. اما در حال حاضر شبکه فروش قوی وجود دارد و قراردادهایی با بیمه گذاران داریم که در سال 1401 افزایش می یابد و فکر می کنم امسال درخشان ترین سال بیمه تعاون از بدو تاسیس تا کنون باشد. سال گذشته از مرز 1000 میلیارد تومان عبور کردیم و امسال به مرز 2000 میلیارد تومان می رسم. سرعت، دقت و کیفیت در آن نقش دارد. اگر کسی بپرسد مهمترین عامل موفقیت یک شرکت بیمه چیست، بدون شک می گویم که سرعت جبران خسارت همان کاری است که ما در بیمه تعاون انجام دادیم. مشاهده می شود که شرکت ها برای ایجاد سپرده نقدی و استفاده از آن به شعب خود توصیه می کنند در پرداخت ها تاخیر داشته باشند. اما این فقط خیانت بیمه گر نیست، بلکه مشتریان بیمه بلندمدت از دست خواهند رفت.
از فعالیت های سرمایه گذاری تا مسئولیت اجتماعی
می توان گفت در حوزه فعالیت های کمتر سرمایه ای نام بیمه تعاون به گوش می رسد. در این زمینه باید گفت رویکرد مردم متفاوت است و معتقدم سرمایه گذاری در شرکت های بیمه فرمول مشخص و ثابتی ندارد زیرا بازارهای ما شفاف و باثبات نیستند و پر از ابهام و بلاتکلیفی هستند. برای چنین مواقعی، مدیریت اقتضایی وجود دارد، به این معنا که به جای تعریف استراتژی خاص در یک حوزه، باید بر اساس یک دوره تصمیم گیری مناسب برای خرید و سرمایه گذاری باشد.
ما در حوزه مسئولیت اجتماعی معتقدیم باید بر اساس شرایط عمل کنیم تا هم خیر زمینی و هم اخروی داشته باشیم. بعد از شیوع ویروس کرونا و بحث تعطیلی مشاغل به خصوص مشاغل کوچک متوجه شدیم که بیمه نامه ای در دنیا به نام Stop Business وجود دارد که با حمایت دولت ها و شرکت های بیمه ارائه می شود. در آن زمان این طرح را ارائه و به بیمه مرکزی اجرا کردیم و این بیمه حدود 5 هزار واحد صنفی را تحت پوشش قرار داد که بیش از 3 هزار واحد آن آسیب دیدند و پذیرفتیم. اگرچه این طرح از نظر اقتصادی زیان آور بود اما ما از آن راضی هستیم و سرمان را بالا می گیریم زیرا به نظر من این بهترین کاری است که در هشتاد سال صنعت بیمه ایران انجام شده است. آن 3000 واحد یا تعداد زیادی خانواده با این بیمه نامه نجات یافتند و تعداد پرداختی ها کمتر از حق بیمه آتش سوزی بود. در اوایل دهه هشتاد با تأسیس بیمه رازی که بیمه خودرو بود، همین اتفاق افتاد. این بیمه تا پایان دهه هشتاد مورد توجه سایر بیمه گذاران قرار نگرفت و سعی کردیم از این طریق بیمه رازی را ارتقا دهیم.
لزوم تغییر نگاه و حرکت به سمت تولید دانش بنیان
در نهایت باید توجه داشت که تولید تنها به معنای کالا نیست بلکه خدمات شامل تولید نیز می شود و در صنعت بیمه نیز حق بیمه تولید محسوب می شود. تجلی تولید دانش بنیان در صنعت بیمه تولیدی از طریق میانبرهای بیمه ای و همچنین استفاده از فناوری برای ارائه خدمات بیمه ای است. به نظر من خدمات مالی در صنعت بیمه یکی از پیچیده ترین خدمات است. تولید دانش بنیان به معنای تولید با وابستگی زیاد به سطح دانش، اطلاعات و مهارت خاص است که در صنعت بیمه در استفاده گسترده و متمایز از فناوری اطلاعات نمود پیدا می کند. توسعه فناوری در صنعت بیمه را می توان با سرمایه گذاری و فضا دادن به این شورت ها که متاسفانه معادل فارسی مناسبی ندارند، توسعه داد. امیدواریم در سال 1401 شاهد فعالیت های بیشتری از Inshortek باشیم، فعالیت هایی که در حال حاضر منحصراً بر فروش و مقایسه قیمت تمرکز دارند. در واقع کل فرآیند بیمه باید به سمتی پیش برود که مشتری کمترین حضور را در شرکت های بیمه داشته باشد و بیشتر آنها را از طریق تلفن همراه خود دریافت کند. این شکل از تولید می تواند نحوه به کارگیری نیروی انسانی شرکت های بیمه را تغییر دهد و ممکن است در ابتدا تهدیدی وجود داشته باشد اما به تدریج فضای جدیدی ایجاد می کند و به هر حال نظام سنتی تغییر کرده و نظم جدیدی ایجاد می کند.
روابط عمومی تعاونی بیمه