با گیاه حشره خوار نپنتس و نگهداری از آن آشنا شوید


پرورش گیاه نپنتس و شرایط نگهداری این گیاه گوشتخوار

نپنتس عمدتاً یک گیاه گوشتخوار استوایی است که منشأ آن از جنوب شرقی آسیا، هند، استرالیا و ماداگاسکار است. بسیاری از دوستداران گل و گیاه به دلیل شکل خاص خود و همچنین گلدان های سیاه، سبز، قرمز و بنفش، مدت هاست که به نپنت ها توجه داشته اند.
بد نیست بدانید که نپنتس در واقع یک گیاه گلدانی شکاک و گوشتخوار است که اغلب با نام پنانگ شناخته می شود و امروزه در سراسر جهان با نام Nepenthes albomarginata شناخته می شود. این گیاه را می توان بومی سوماترا و بورنئو و همچنین منطقه پنانگ در شبه جزیره مالزی دانست که به سرما بسیار حساس است و می توان آن را گیاهی چند ساله دانست.

نحوه رشد گیاه نپنتس

بیشتر برگ های این گیاه آویزان است و به راحتی می توانند حشرات انگلی را در قسمت گلدانی خود بگیرند. معمولاً یک گیاه گلدانی می تواند تا 15 سانتی متر رشد کند. همچنین دهانه آن شبیه بافت مخملی است که با کرک های سفید پوشیده شده است.
Nepenthes بیش از 150 گونه مختلف دارد که در نقاط مختلف جهان پراکنده شده اند. برخی از این گونه ها بومی مناطق گرم، مرطوب و پایین تر هستند، اما بیشتر آنها بومی فلات هایی با روزهای گرم و شب های سرد و مرطوب خواهند بود.


گیاه حشره خوار

به خاطر داشته باشید که نپنتس یکی از گیاهان گوشتخوار کمیاب است که اندازه آن بزرگ و گاهی تا 15 متر طول دارد. این گیاه دارای برگ هایی شمشیری شکل است که گلدان های آن در انتهای برگ به شکل غده ای کوچک ظاهر می شود و به تدریج تبدیل به اندامی گلدانی یا فنجانی می شود.
معمولاً این کوزه ها غلظت بالایی از مایع ترشح می کنند که از فرار حشره اسیر شده جلوگیری می کند و به هضم طعمه کمک می کند. در واقع کوزه ها دارای دهانه های لغزنده و رنگی هستند که باعث لیز خوردن و بیرون آمدن حشرات می شود. در ته کوزه غده ای وجود دارد که طعمه را هضم می کند.

بیشتر بخوانید  ریشه، فراوانی و نام های مشابه به نام علیرضا

دستورالعمل کاشت و تکثیر نپنتس

در نظر داشته باشید که نپنتس امروزه با کاشت بذر تکثیر می شود که در مراحل زیر به طور کامل توضیح داده ایم.
توصیه می شود ابتدا گلدان یا سینی نهال را با اسفنکس خرد شده یا حفار و خاک مرطوب پر کنید و سپس بذرها را روی سطح اسفنج قرار دهید. نیازی به پوشاندن بذر با خاک نیست، اما برای جلوگیری از آلوده شدن بذر به قارچ، می توانید قارچ کش را روی بذرهای تازه کاشته شده اسپری کنید.
سپس پلاستیک را روی سطح بستر قرار دهید تا رطوبت محیط کشت حفظ شود و در نهایت ظرف با دانه ها را در دمای 32 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.
توصیه می شود گلدان را در مکانی با سایه جزئی قرار دهید یا یک چراغ مخصوص برای رشد تهیه کنید. فرآیند جوانه زنی بذر می تواند چهار هفته تا یک سال طول بکشد. پس از مشاهده اولین جوانه باید پلاستیک روی بستر را جدا کنید تا ریشه گیاه پوسیده نشود.

باید بخوانید:

آشنایی با زهره حشره خوار

آشنایی با زهره حشره خوار

شناخت زهره حشره خوار راسته: Cariophillales خانواده: Droseraceae جنس: Dionaea گونه: D. گیاه muscipula Dioanea muscipula به نام حشره ناهید…

شرایط لازم برای نگهداری از نپنت ها

همانطور که می دانید همه گیاهان به شرایطی نیاز دارند که شما باید برای رشد خوب آنها را فراهم کنید. به همین دلیل در زیر شرایط لازم برای کاشت و پرورش گیاه نپنتس را برای شما آورده ایم که می توانید از آن برای پرورش گیاه خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  لیست کامل از اسامی پسرانه که با (خ) شروع میشوند


گیاه نپنتس

زمین و کود:

کاشت این گیاه گوشتخوار در اسفاگنوم خرد شده یا پیت ماس ​​سفید توصیه می شود. همچنین می توانید از کوکوپیت برای باغ سبزی خود استفاده کنید و البته زمین برای گیاهان گوشتخوار انتخاب بسیار خوبی خواهد بود.
این گیاه معمولاً در رویشگاه طبیعی خود در خاک‌های مرطوب با زهکشی مناسب رشد می‌کند و توصیه می‌شود برای شبیه‌سازی رویشگاه طبیعی برای گیاه و رشد مناسب، سطح محصول را همیشه مرطوب نگه دارید. گیاه گوشتخوار نپتون نیازی به استفاده ندارد زیرا حشرات را شکار می کند، به خصوص زمانی که در فضای باز رشد می کند.

نور و دما:

روزهای کوتاه و دمای پایین معمولا برای این گیاه خطرناک است، بنابراین بهتر است گیاه را در جای گرم نگهداری کنید. در مورد دمای مورد نیاز گیاه می توان گفت که دمای 32 درجه سانتی گراد برای رشد نپنتس ایده آل خواهد بود.

سیستم های راهنمایی:

توصیه می شود برای رشد گیاه خود از آب مقطر استفاده کنید تا از رسوب مواد معدنی جلوگیری کنید، زیرا رسوب مواد معدنی می تواند به ریشه گیاهان گوشتخوار آسیب برساند. به خاطر داشته باشید که آبیاری زیاد و مرطوب کردن خاک برای گیاه مضر است.

نکات مهم در پرورش گیاه نپنتس

بهتر است بدانید در مراحل پرورش این گیاه گوشتخوار باید به نکاتی توجه کرد که در زیر به طور کامل مهمترین نکات را بیان کرده ایم.
توصیه می شود در طول فرآیند کشت نپنتس از آب لوله کشی یا آب جوشیده برای آبیاری استفاده نکنید.
در نظر داشته باشید که در فرآیند رشد گیاه، هیچ گونه کود و کودی به خاک بستر گیاه اضافه نکنید.
اگرچه گیاهان گوشتخوار به رطوبت زیادی نیاز دارند، اما برخی از گونه ها به رطوبت زیادی نیاز نخواهند داشت و می توان آنها را مانند سایر گیاهان در آپارتمان نگهداری کرد.
به طور کلی بهتر است هر دو هفته دو بار به گیاهان خود غذا دهید زیرا به این ترتیب گیاهان دو برابر رشد می کنند. ظرف یک ماه تا 40 روز اول، گیاه دو تا سه برابر اندازه اصلی خود رشد می کند و در نهایت جوانه های زیادی تولید می کند.

بیشتر بخوانید  لئونوتیس


دیدگاهتان را بنویسید