با آرد کرم زده چیکار کنیم؟


آرد خامه درست میکنه؟

برای جلوگیری از خراب شدن آرد و خامه گرفتن آن باید در محل و دمای مناسب نگهداری شود. آرد فاسد شده می تواند از نظر بو، طعم و ظاهر متفاوت باشد.
آرد به طور سنتی از گندم تهیه می شود و برای پخت انواع نان، شیرینی، کیک و … امروزه انواع مختلفی از آرد وجود دارد که از آن جمله می توان به آرد بدون گلوتن، آرد بادام، آرد نارگیل، انواع آرد غلات و غیره اشاره کرد. با آرد خامه ای چه کنیم؟ اگر با الک کردن از بین برود باید الک شود وگرنه کاری نمی توان کرد و باید دور ریخت.

برای حفظ آرد و جلوگیری از تشکیل کرم باید به نحوه نگهداری آن دقت شود. در این قسمت در مورد زمان نگهداری آرد، نحوه نگهداری و مضرات مصرف آرد فاسد توضیحاتی داده ایم پس دلگرم باشید.
آرد در هنگام نگهداری می تواند مورد حمله کنه ها، مگس های کرم، مگس پروانه ای و سفیدک پودری قرار گیرد. در نتیجه تولید محصولاتی که حاصل متابولیسم این حشرات و کرم ها است، آرد بوی بسیار نامطبوعی می گیرد و غیرقابل استفاده می شود. نگهداری نامناسب آرد و قرار دادن آن در جای گرم و مرطوب باعث کرمی شدن آرد می شود.


آرد سالم

انواع آرد و ماندگاری آنها

ماندگاری آرد بستگی به نوع و مواد تشکیل دهنده آرد و نحوه نگهداری دارد. بیشتر آرد را می توان به مدت 3 تا 8 ماه در دمای اتاق نگهداری کرد. برخی از عوامل بر ماندگاری آرد تأثیر می گذارد.
آرد بر اساس درجه فرآوری انجام شده بر روی آرد در طول فرآیند تولید طبقه بندی می شود. میزان فرآوری آرد و عنصری که برای تهیه آرد به عنوان منبع استفاده می شود، بر ماندگاری آرد تأثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید  آموزش تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک+تصاویر

آرد سفید

آرد سفید آردی است که فقط از آندوسپرم نشاسته ای تهیه می شود و سبوس و جوانه آن از دانه جدا می شود. این نوع آرد به دلیل روش های فرآوری به کار رفته روی آن نسبت به آرد سبوس دار تازه تر باقی می ماند.

آرد سبوس دار

در تهیه آرد سبوس دار، سبوس از دانه جدا نمی شود. این آرد بسیار مغذی است اما ماندگاری کمتری نسبت به آرد سفید دارد. نرم و جوانه سرشار از روغن است که در اثر نور، رطوبت یا هوا تجزیه می شود و به همین دلیل آرد طعم و بوی نامطبوعی دارد.

آرد بدون گلوتن

برای تهیه آرد بدون گلوتن، چندین نوع آرد غلات یا آرد ریشه با هم ترکیب می شوند. این نوع آردها مانند آرد بادام یا نارگیل سرشار از روغن هستند و به دلیل رطوبت زیاد بیشتر در معرض قارچ ها هستند و خیلی زودتر خراب می شوند.

روش های کنسرو آرد

آرد ماده ای پایدار است و می توان آن را در دمای اتاق نگهداری کرد. برای اینکه آرد دیرتر خراب شود بهتر است:

آرد را در ظرفی درب دار بریزید.
در جای خشک و خنک نگهداری شود. می توانید آرد را به مدت 6 تا 8 ماه در کمد نگه دارید.
آرد را برای مدت طولانی تری در یخچال یا فریزر قرار دهید. آرد را می توان تا 1 سال در یخچال و تا 2 سال در فریزر نگهداری کرد.
رطوبت آرد را خراب می کند، پس اگر آرد را در یخچال قرار دادید، آن را در ظرفی درب دار قرار دهید و از رطوبت یا آب دور نگه دارید.
اگر می خواهید از آرد برای تهیه کیک یا کلوچه استفاده کنید، آرد را قبل از استفاده از یخچال خارج کنید و اجازه دهید آرد سرد به دمای محیط برسد. با این کار کیک یا شیرینی پفکی شما درست می شود.

بیشتر بخوانید  طرز تهیه 6 مدل آب انبه + خواص و مضرات آب انبه


آرد فاسد


نگهداری آرد در انبار:

کیسه ها را روی یک پالت آستردار (چوبی) برای تهویه خوب قرار دهید.
کیسه های آرد را در جای مرطوب و گرم قرار ندهید.
آرد به راحتی در سیلو نگهداری می شود تا به سرعت فاسد نشود و برای مدت طولانی از نیش حشرات و کنه ها در امان باشد.

از کجا بفهمیم آرد فاسد شده؟

اگر در خانه آرد دارید و نمی‌دانید می‌توان از آردتان استفاده کرد یا خیر، بهترین راه برای تشخیص فاسد شدن آرد این است:

آرد را بو کنید

آرد تازه بوی خنثی دارد، اگر بوی آرد و بوی بدی به مشام برسد، آرد شما خراب می شود.

طعم آرد

آرد فاسد شده می تواند بی رنگ باشد. این آرد سمی است و طعم ترش دارد، با چشیدن می توانید متوجه فساد آرد شوید.

ظاهر آرد

داخل آرد پوسیده که نزدیک رطوبت قرار دارد، توده های بزرگ قارچ ظاهر می شود و در صورت مشاهده این توده ها، بلافاصله آرد را دور بریزید.

توجه: اگر از آرد بوی نامطبوع احساس کردید، رنگ آن را تغییر داد یا کپک زد و قارچ زد، حتما آرد را دور بریزید و هرگز از این آرد برای پخت و پز استفاده نکنید.

خرید آرد بسته بندی شده:


خامه آرد

همانطور که در این بخش از شورای خانوار ذکر شد، اگر نمی دانید آرد چه زمانی می تواند استفاده شود و چه زمانی خراب می شود، آرد بسته بندی شده ای را تهیه کنید که مدت زمان ماندگاری روی بسته بندی داشته باشد تا مشخص شود آرد چیست. مدت زمان طولانی.
برای جلوگیری از فساد مواد غذایی، از آرد بیات نزدیک به تاریخ انقضا برای تهیه اقلام غیر خوراکی مانند خمیر بازی یا چسب خانگی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  خواص دارچین

باید بخوانید:

مضرات استفاده از آرد تاریخ مصرف گذشته

پس از اتمام تاریخ انقضای آرد، ساختار مولکولی آرد تغییر می کند و آرد سفت می شود و ترکیبات مضری در آن ایجاد می شود. مصرف آرد سفت یا مصرف غذاهای پخته شده با آرد فاسد به مقدار کم به بدن آسیبی نمی رساند اما طعم این غذاها ناخوشایند است.

مضرات مصرف آرد کپک زده

آرد کپک زده بو و طعم نامطبوعی دارد و مصرف آرد کپک زده و فرآورده های تهیه شده از آن خطرناک است زیرا برخی قارچ ها با تولید مواد شیمیایی خطرناک به نام مایکوتوکسین به بدن آسیب می رسانند و باعث استفراغ و اسهال می شوند.
مایکوتوکسین‌ها با سایر بیماری‌های جدی از جمله سرطان و بیماری‌های کبدی مرتبط هستند، بنابراین آردی را که بوی بد می‌دهد یا علائم قارچ نشان می‌دهد دور بریزید.


دیدگاهتان را بنویسید