جزئیات طرح کاربرگ الکترونیک / با کاربرگ کالا، یارانه محصول در زمان خرید محاسبه می شود.



به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، میرکاظمی گفت: وقتی دولت به تجار، واردکنندگان و کارخانجات نفتی ارز نیم نرخی می دهد به معنای جمع آوری ریال از بازار است تا بخشی از پایه پولی بهبود یابد.

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

طراحی کاربرگ الکترونیکی چیست؟

میرکاظمی: دو ماه یارانه پرداخت شد. این یارانه نان و دارو نیست. پرداخت یارانه با کارت بانکی و محدود به خرید کالاهای اساسی خواهد بود.

خرید کارت فقط در کارتخوان های مخصوص نصب شده در فروشگاه ها امکان پذیر است و در هنگام خرید، نوع کالای خریداری شده در دستگاه برای محاسبه یارانه آن انتخاب می شود.

در حال حاضر قیمت نان تغییری نکرده است. برای دارو و نان همه بچه ها برابرند مبلغی که به عنوان یارانه پرداخت می شود ربطی به نان و دارو ندارد. نانوایی ها مانند گذشته به فعالیت خود ادامه می دهند.

باید به مردم اطمینان داده شود که دولت به فکر حمایت است و برنامه های حمایتی دارد بنابراین باید زیرساخت های لازم فراهم شود که به سرعت در حال انجام است.

ممکن است تولید کننده علاقه ای نداشته باشد که کالای خود را با قیمت قدیم عرضه کند که تفاوت قیمت وجود دارد. در این صورت تقاضا برای محصول افزایش می یابد.

وقتی دولت با همین نصف ارز را به تجار، واردکنندگان، کارخانه‌های نفت می‌دهد، یعنی ریال را در بازار جمع می‌کند، بخشی از پایه پولی بهبود می‌یابد.

اگر با سیستم قبلی می رفتیم باید 4200 تومان می دادیم و اگر بانک مرکزی ارز نداشت باید در بازار خرید می کرد. به همین دلیل می توان پایه پولی را اصلاح کرد. بخشی از پایه پولی را می توان با ارائه نیمی از ارز انجام داد، اما قاعدتاً نحوه یارانه دادن به افراد در انتهای زنجیره کارآمدتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید  استان اصفهان روزانه نیازمند ۶۰۰ تن گوشت مرغ است

پیگیری دولت و سازمان حمایت در بحران غذایی ضروری است که قطعا در روزهای آینده به طور کامل اطلاع رسانی خواهد شد اما باید دانست که تولیدکننده حمایت می شود تا محصولاتش قطع نشود. اگر سیستم های موجودی الکترونیکی وارد عمل شوند، یارانه ها به محصول ضربه می زند. حمایت های مردمی تحت هیچ شرایطی قطع نمی شود.

آیا دولت می خواهد درآمد خود را ایجاد کند؟

میرکاظمی: هدف دولت درآمدزایی نیست، هدف حمایت و عبور از بحران غذایی برای افزایش تولید است چرا که با ارز 4200 تومانی هیچ تولیدکننده ای توان رقابت را نخواهد داشت.

این طرح برکات زیادی خواهد داشت. دولت نسبت به بودجه های سالانه قبلی بودجه بیشتری اختصاص داده است. دو برابر سال‌ها پیش، دولت از دهک‌های مختلف حمایت کرد.

اجرای این طرح چه تاثیری بر ضریب جینی دارد؟

میرکاظمی: دهک های بالا 2 تا 3 برابر بیشتر از دهک های پایین سود می برند. سرانه مصرف گوشت، روغن و تخم مرغ در دهک های بالا دو تا سه برابر بیشتر از دهک های پایین است، بنابراین هر چه بیشتر خرید کنند، یارانه بیشتری دریافت کرده اند. در تمامی اقلام دهک های بالا مصرف بیشتری دارند.

طی هشت سال گذشته ارز ترجیحی داده ایم و یارانه ها مستقیماً به برخی بخش ها پرداخت شده است و نتیجه این بوده که ضریب جینی افزایش یافته است، یعنی فاصله طبقاتی در پایان دوره قبل به بیش از 4 دهم افزایش یافته است. دولت.

تحلیلی که انجام شد این است که با همان رفتاری که در دهک ها انجام شد و پرداخت هایی که انجام می شود، پیش بینی می شود 4 دهم به زیر 35 درصد برسد.

بیشتر بخوانید  تبریک سرلشکر باقری به معاون اول دولت سیزدهم - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

این اقدام باعث اصلاح ضریب جینی می شود یعنی فاصله کم می شود، امیدواریم با اقدامات بعدی که در سال های آینده انجام می شود، بتوانیم به طور کامل بگوییم کشور فقیری نخواهیم داشت.

بچه ها دوباره ردیابی شدند؟

میرکاظمی: وزارت رفاه اجتماعی موظف است این تعدیل را انجام دهد، مشخص است قیمت شامل چه کالاهایی می شود، برخی شامل مرغ، تخم مرغ و مواد پروتئینی است که بیشترین یارانه را برای نهاده های دامی دارد و گوشت قرمز کمتر.

<див ид = "видео-дисплаи-ембед-цоде_1255842"> <сцрипт типе = "тект / ЈаваСцрипт" срц = "хттпс://ввв.ентекхаб.ир/фа/невс/плаи/ембед/675636/1255842?видтх= 400 & висина = 300 ">

لینک کوتاه لینک را کپی کنید

دیدگاهتان را بنویسید