دلیل خانه‌نشینی علی دایی | چرا علی دایی از سایپا اخراج شد؟


نتایج ضعیف؛ به همین دلیل مربیان فوتبال اخراج خواهند شد. با این حال گهگاه دیده می شود که مربی حتی پس از برنده شدن نیز شغل خود را از دست می دهد. علی دایی، چهره سرشناس فوتبال ایران، در 12 اردیبهشت ماه سال 1388 چنین اتفاقی را تجربه کرد. مدیران سایپا دو روز پس از برتری 2 بر صفر تیم فوتبال این تیم ذوب آهن، از اخراج علی دایی خبر دادند. اخراج به دلایل غیرورزشی!

چرا دایی از سایپا اخراج شد؟

اخراج دایی از تیمی که تمریناتش را شروع کرده بود سر و صدای زیادی به پا کرد. ریشه این برکناری را باید در مصاحبه های تند دایی علیه مدیر سایپا دانست. بازیکن دهم سابق تیم ملی در آن روزها اختلافات شدیدی با مدیران باشگاه داشت، اختلافاتی که گفته می شد ریشه در مسائل مالی دارد. این اختلافات منجر به مصاحبه با عمویم شد. سرمربی سایپه در نشست خبری پس از پیروزی مقابل ذوب آهن حرف عجیبی زد: «امسال آنقدر فشار روحی را تحمل کردم که فقط می خواهم لیگ تمام شود و استراحت کنم. بازیکنان ما چند قرارداد بسته اند؟ آیا این ارقام اصلا برای کارخانه سایپا پول است؟ پراید 8 میلیون و 50 میلیون تومان و چیبا 16 میلیون و 75 میلیون تومان اما قرارداد ما افزایش نیافته است! «شاید آنها مرا دوست نداشته باشند و نخواهند در سایپا کار کنم که به نظرم 99 درصد درست است. دو روز پس از این صحبت ها، باشگاه سایپا در اطلاعیه ای این صحبت های دایی را بی احترامی به کارگران کارخانه سایپا اعلام کرد و به کار سرمربی معروفش در این تیم پایان داد. دایی البته بیکار ننشست و فردای شیفتش با ترتیب دادن یک نشست خبری شدیدترین حرف را علیه مصطفی مدبر مدیرعامل وقت سایپه و مدیریت کارخانه زد. صحبت هایی که در محافل سیاسی نیز واکنش نشان داد.

بیشتر بخوانید  دومین سفر خشایار نادی به سیستان و بلوچستان / دفتر ایران قوی در سیستان و بلوچستان افتتاح شد

فاصله طولانی مدت

اما دایی که خیلی ها آن را نماد فوتبال ایران می دانند، از اوایل دهه 70 یکی از مهره های اصلی فوتبال ایران بوده است. او نزدیک به 10 سال به عنوان یکی از مهم ترین بازیکنان ایران کار کرد و برای شروع تمرینات تا پایان دوران بازیگری اش صبر نکرد. دایی در فصل 86-85 سایپو را مربی لیگ ایران کرد و از همان روز به سرمربی مطرح فوتبال ایران تبدیل شد. سایپا، تیم ملی ایران، پرسپولیس، راه آهن، پرسپولیس (مقام دوم)، صبا، نفت تهران و سایپا (مقام دوم) تیم های مهاجم سابق بایرن مونیخ بودند.

دایی در آن سال ها بعد از اخراج از تیم ملی در سال 1388 و اخراج عجیب از پرسپولیس در سال 1393، تنها دو دوره کوتاه خانه نشین شد. انتظار می رفت این بار هم رکورد گلزنی در تیم ملی فوتبال زیاد نباشد، این مدت باورنکردنی بود اما 3 سال بود.

دلیل خانه نشینی دایی من چیست؟

شایعه حضور علی دایی در تیم های مختلف در این 3 سال بارها شنیده شده است. نام برترین گلزن سابق جهان پس از جدایی مارک ویلموتس از تیم ملی ایران در دسامبر 2009 و جدایی گابریل کالدرون همزمان از پرسپولیس، به عنوان سرمربی احتمالی هر دو تیم مطرح شده است. دایی در نهایت اما به عنوان سرمربی دو تیم سابقش انتخاب نشد. در این مدت شایعات زیادی مبنی بر مذاکره تیم های دیگر با دایی به گوش می رسید. فولاد خوزستان، ذوب آهن، تراکتورسازی، صنعت نفت آبادان، گل گهر سیرجان و حتی تیم ملی سوریه. سوالی که در این بین مطرح می شود این است که چرا دایی در این 3 سال با هیچ تیمی به توافق نرسیده است؟

بیشتر بخوانید  دیگه از بیرون خمر هزار لایه نخر خودت تو خونه درست کن! | طرز تهیه خمیر هزار لایه +ویدیو

شایعه محرومیت دایی پس از اخراج از سایپه در این مدت بارها مطرح شد. دایی البته ممنوع الکار بودنش را تکذیب کرد اما بارها گفت که موانعی وجود دارد. او یک بار گفته بود بعد از مذاکرات اولیه با او باشگاه ها از بین می روند و یک بار هم گفته بود: «کسانی هستند که اصلاً حضور علی دایی و آقامهدی (مهدویکی) در زمین فوتبال را دوست ندارند. من این جلسات را نشانه خوبی می دانم. “چون من این فرصت را دارم که در زندگی ام به دستاوردهای بیشتری برسم.

رویکرد علی دایی در انتخاب تیم هایش نشان می دهد که بخشی از این تیم خونه به خونه نیز داوطلبانه است. او در این سال ها بارها گفته است که به دلیل مشکلات شخصی و کاری امکان کار در خارج از تهران وجود ندارد. این مربی ایرانی در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2010 فقط برای تهران و تیم های نزدیک به تهران کار می کرد که تمریناتش در تهران برگزار می شد. این به شدت انتخاب های عمویم را محدود می کند. تیم ملی و پرسپولیس معمولا مقصد مورد علاقه دایی من هستند. تیم های متمول تهرانی بعد از این دو گزینه در اولویت بعدی علی دایی بوده و خواهند بود. بررسی وضعیت تیم های تهرانی نشان می دهد در این 3 سال گزینه خاصی برای دایی وجود نداشته است. او برای بازگشت به نیمکت مربیگری یا باید منتظر پرسپولیس، تیم ملی یا تهران باشد یا کمی رویکردش را تغییر دهد.

دایی تو این 3 سال چیکار کرده؟

نام علی دایی با وجود دوری از فوتبال در این 3 سال بارها بر سر زبان ها افتاد. حتی به بهانه های غیر فوتبالی; از حمله دزد گرفته تا افتتاح ورزشگاه اردبیل که نام اوست. در فوتبال اما تمرکز بیشتر روی دایی در سطح بین المللی بود. رونالدو به رکورد دایی نزدیک شد و در نهایت رکورد 109 گل ملی کاپیتان سابق ایران را شکست و به همین دلیل نام دایی در اکثر رسانه های معتبر بین المللی مطرح می شود. صحبت های رونالدو درباره دایی و رسانه ای شدن اسطوره ایرانی برای چند هفته توجه او را به خود جلب کرد. حضور دایی در قرعه کشی جام جهانی 2022 آخرین حضور بین المللی کاپیتان سابق تیم ملی ایران بود.

بیشتر بخوانید  راه اندازی سیستم 1480 برای حمایت از بیماران و خانواده های متوفیان تاج دار

دیدگاهتان را بنویسید