تصمیم جدید دولت در مورد یارانه مادام العمر



به گزارش سلام نو، این مقام آگاه گفت: پیش شرط ثبت نام یارانه عمر، به روز رسانی سامانه مددکاری اجتماعی ایران است.

تعدادی از مخاطبان پویشی را با عنوان «چرا سایت نسبت به دریافت بلامانع یارانه مادام العمر اعتراض دارد؟» و لزوم به روز رسانی سامانه دریافت یارانه مادام العمر برای رسیدگی به این موضوع ثبت کردند.

خبرنگار ما در تماس با یک مقام آگاه در وزارت رفاه اجتماعی گفت: مهمترین پیش شرط ثبت نام افراد و اعتراض به یارانه مادام العمر، به روز رسانی اطلاعات بانک اطلاعاتی حمایت اجتماعی ایران است.

وی همچنین گفت: متأسفانه از سال 1399 تاکنون اطلاعات بانک جامع بهزیستی ایران به روز نشده است، در حالی که در وضعیت معیشتی و اجتماعی بسیاری از خانواده ها تغییراتی ایجاد شده است، به عنوان مثال خانواده های زیادی در این مدت سر از دست داده اند یا در ایام ولیعهد بسیاری از سرپرستان خانوار شغل خود را از دست داده اند، بنابراین وضعیت رفاهی آنها تغییر کرده است، اما اطلاعات پایگاه بهزیستی ایران از سال 1378 به روز نشده است.

این مقام آگاه همچنین با اشاره به تکلیف قانون بودجه برای شناسایی افراد با درآمد بالا و حذف آنها از یارانه، گفت: مهمترین پیش شرط شناسایی افراد نیازمند، به روز رسانی اطلاعات پایگاه اجتماعی ایران است. اگرچه این اطلاعات به روز نشده است، اما برخی از مقامات دولتی می گویند که می خواهند تا دو تا سه ماه آینده برخی از افراد پردرآمد را از یارانه حذف کنند.

وی گفت: طبق تبصره 14 قانون بودجه افراد با درآمد بالا باید از یارانه خارج شوند اما به روز نبودن این امر این امر را غیرممکن کرد.

بیشتر بخوانید  عراقی ها خواستار تشکیل کابینه سریع شده اند

این مقام آگاه گفت: اگر فردی از دریافت یارانه ماهانه محروم شود، دیگر نمی تواند یارانه مادام العمر و سایر یارانه های دولتی را دریافت کند.

وی گفت: زمانی که در سال 92 اعلام شد کسانی که نیاز به یارانه دارند باید ثبت نام کنند، متأسفانه در آن زمان سامانه ها خوب کار نکردند و حدود 2.5 میلیون نفر از یارانه ماهانه باقی ماندند که بیشتر آنها مشمول هستند. یارانه معیشتی دریافت نمی کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در 8 سال گذشته سامانه اعتراضات و درخواست یارانه بسته شده و افرادی که به ناحق حذف شده اند نمی توانند اعتراض یا مطالبات جدیدی داشته باشند، از سوی دیگر قانون می گوید افراد ثروتمند از دریافت یارانه محروم شوند. پایگاه های اجتماعی ایران به روز نشده است.

به گفته این مسئول، 50 منبع داده از سازمان های مختلف در سامانه پایگاه بهزیستی ایران وجود دارد، اما مشکل این است که اطلاعات بیشتر این پایگاه ها به روز نشده است.

برخی از پاسخ دهندگان همچنین خواستار افزایش یارانه نقدی ماهانه شدند، در حالی که یک مقام آگاه گفت که دولت منبعی برای پرداخت یارانه اضافی ندارد. در حال حاضر حدود 3200 میلیارد تومان وجه نقد به مبلغ 455000 ریال برای حدود 76 میلیون ایرانی که تامین منابع آنها مشکل است پرداخت شده است.

مسئولان کارگری بارها اعلام کرده اند که بانک اطلاعاتی بهزیستی ایران ابزار مناسبی برای شناسایی نیازمندان یارانه و حتی بخش های عدالت است، در حالی که ظاهرا اطلاعات آن در دو سال گذشته به روز نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید