آیت الله آملی لاریجانی با گرامیداشت روز قدس، مسئله فلسطین و قدس شریف را اولین مسئله جهان اسلام دانست و تصریح کرد: روز قدس نماد مقاومت جهان اسلام است و امروز بیش از هر زمان دیگری بینش عمیق، درایت، تدبیر است. و حکمت حضرت امام رضی الله عنه در نامگذاری این روز بزرگ و تشویق به جشن آن.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اهمیت تجلیل از مقاومت ملت مظلوم فلسطین و زنده نگه داشتن آن خاطرنشان کرد: این بیداری و مقاومت امروز در سراسر جهان اسلام مشهود است.
آیت الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: امیدواریم مراسم قدس امسال با راهپیمایی حداکثری مردمی در حمایت از مظلومیت ملت فلسطین و نهضت مقاومت و ثمره این تلاش بزرگ مسلمانان با شکوه و شکوه بیشتری برگزار شود. مردم فلسطین از رژیم غاصب صهیونیستی هستند.
آیت الله آملی لاریجانی در پایان گفت: ان شاء الله با مقاومت و بیداری ملت های مسلمان به ویژه مردم مظلوم فلسطین به زودی ظلم و ستم رژیم غاصب صهیونیستی پایان خواهد یافت و جهان شاهد آزادی مقدسه خواهد بود. قدس.” “
در ادامه این جلسه اعضای شورای تشخیص مصلحت به ارائه نظرات موافق و مخالف طرح ساماندهی صنعت خودرو پرداختند.
حجت الاسلام محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه در موافقت با نظر مجلس در خصوص شرایط و مهلت ها گفت: هیات عالی نظارت مصوبه مجلس را مغایر با سیاست کلی و اقتصاد مقاومتی دانست. امروز خودروسازان مشکلاتی دارند که با مجوز واردات یا مخالفت با واردات حل نمی شود. امروزه خودروها گران هستند و مدیریت این دو کارخانه خودروسازی و حتی توزیع خودرو نیز با مشکل مواجه شده است.
وی با اشاره به جلسه مهرماه گذشته و قول وزیر صنعت مبنی بر افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت آن، ادامه داد: نه تنها پس از شش ماه کاهش قیمت نداشت، بلکه تولید نسبت به سال 99 افزایش و کاهش نداشت. و سال های گذشته.
رئیس کل دادگستری خاطرنشان کرد: به نظر من اجازه واردات بر اساس ماده 4 به هر شخص حقیقی یا حقوقی منجر به فساد می شود تا فردا حتی این دو خودروساز به عنوان اشخاص حقوقی برای پرکردن خلأ تولید خود اقدام کنند. در مورد واردات که مغایر با روحیه حمایت از تولید داخلی است.
محمد باکر کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به مشکلات حاکمیتی در سیستم انرژی، پول، سیاست مالی، آب و… اشاره کرد. در روش ها، فنون و سیاست ها و دلایل تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو. صنعت در مجلس
آیتالله آملی لاریانی در جمعبندی این اظهارنظرها، اظهارات را بسیار مفید توصیف کرد و گفت: مخالفان این طرح نه تنها موضوع واردات خودروهای لوکس را برجسته کردهاند، بلکه معتقدند ارز کشور محدود و اولویتدار است. در مصرف باید مورد توجه قرار گیرد.» برخی مخالفان دیگر هم بحث رانت و حمایت از تولید خودرو داخلی را مطرح کرده اند که قطعا همه این مسائل مهم است و نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت؛ موضوع ویژه حمایت از تولید داخل که باید انجام شود. در هر صورت به گونه ای که تولید داخلی همچنان مورد حمایت قرار گیرد.
آیت الله آملی لاریانی ادامه داد: اما از سوی دیگر باید به این نکته حقوقی توجه کرد که 40 سال است که بر موضوع تولید خودرو و رفع نیاز مردمی که عمدتاً خودرو می خرند، روی دو خودروساز داخلی تمرکز کرده ایم. 40 سال. ما محدودیتهایی برای مردم ایجاد کردهایم.» این منجر به نقض حقوق بشر و مشکلات در رفع نیازهای فوری آنها میشود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این پرسش که آیا امروز مردم از تولیدات دو خودروساز داخلی راضی هستند؟ آیا مردم نمی توانند با قیمت خودروهای داخلی امروز از خودروی بهتری استفاده کنند مگر اینکه عوارض واردات بالا باشد؟ آیا در این صورت ظلم به مردم نیست؟ آیا اجبار مردم به خرید فقط محصولات بی کیفیت از این دو خودروساز عامل رقابت است؟ به گفته کارشناسان خودروهای اقتصادی با قیمتی در حدود پنج تا هفت هزار تومان قابل واردات است.
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه کشور امروز بر اساس منابع به حدود 700 هزار خودرو بیشتر از تولید خودروسازان داخلی نیاز دارد و در حالی که هفت میلیون خودرو در مرحله اسقاط است، تصریح کرد: معتقدم با این فرض واردات خودرو انجام می شود. با شرایطی که در مجلس معین شده تولید نخواهد شد و یا به تشخیص مصلحت در مجلس تصویب خواهد شد.
این خلاصه ای از سخنان مخالفان و موافقان است و به نظر می رسد که می توان آنها را به نحوی جمع بندی کرد، اما برای خروج از بن بست لازم است شرایط و ضوابط در نظر گرفته شود و تشخیص آن به عهده دولت گذاشته شود. دولت اجرایی به این ترتیب دولت موظف به تعیین اولویت های توزیع ارز خواهد بود و در مواردی که دولت قصد دارد نیمی از ارز را برای واردات دارو و اقلام اساسی اختصاص دهد، ارز صرف این واردات می شود و در صورت اولویت تغییر، محدودیت ها
با توجه به اظهارات رئیس هیئت اعزامی مبنی بر ارسال این پیشنهاد به کمیسیون تلفیق، به بررسی بیشتر آن و شرایط مورد بحث رأی داده شد و پیشنهاد با اکثریت آرا به کمیسیون ارسال شد. اعضا.