پوشک بچه گران شد/ مردم به روش های سنتی روی می آورند



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، قیمت پوشک نوزاد در دو ماه گذشته به طور متوسط ​​حدود 33 درصد رشد کرده است. به نظر می رسد افزایش هزینه های تولید از جمله افزایش قیمت جهانی خمیر فلافل (پوشک خام) تاثیر بسزایی در این رویداد داشته است.

تحقیقات نشان می دهد که پوشک بچه 6 عددی 24 تایی با میانگین قیمت 128 هزار تومان در پایان بهمن ماه، هم اکنون در محدوده 172 هزار تومان به فروش می رسد. این یعنی رشد حدود 33 درصدی قیمت پوشک در حدود دو ماه.

در این میان برخی فعالان بازار از احتمال تداوم افزایش قیمت پوشک در بازار صحبت می کنند.

آیا قیمت پوشک دوباره تغییر می کند؟

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی خمیر و صنعت سلامت ایران گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا قیمت پوشک در رنج های قبلی حفظ شده است. تا به امروز قیمت این محصول تغییر چندانی نکرده است اما احتمالا به زودی قیمت ها متفاوت خواهد بود.

نیما بصیری تهرانی در گفت و گو با تجارت نیوز گفت: تعداد پوشک در هر بسته با قیمت آن ارتباط مستقیم دارد. در صورت تجاوز از هزینه ها، سازمان حفاظت و سایر ارگان های دولتی ذیربط باید پاسخگو باشند.

وی افزود: در تمام بازارهای جهانی یک نکته وجود دارد که قیمت گذاری دستوری بی معنی است. اگر تولید کالایی صرفه اقتصادی نداشته باشد، تولیدکننده باید یا تولید را متوقف کند یا قیمت کالا را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت پوشک یا هر کالای دیگری با افزایش حقوق کارگران ارتباط مستقیم دارد. افزایش 57 درصدی دستمزدها نباید به عنوان لطف دولت برای کارگران تلقی شود. زیرا در نهایت سازندگان چاره ای جز تنظیم قدرت ندارند. موضوعی که منجر به افزایش بیکاری در کشور می شود.

بیشتر بخوانید  لیست مهمترین شرکای تجاری ایران/ اولین شریک ایران این کشور است

روی آوردن به روش های سنتی

بصیری تهرانی به نکته مهمی اشاره و خاطرنشان کرد: با این شرایط افراد می توانند به روش های سنتی و قدیمی روی بیاورند. اما از آنجایی که آموزش کافی وجود ندارد، می‌توان پیش‌بینی کرد که بیماری‌های ناشی از کمبود سلامت جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.

وی افزود: به عنوان مثال مردم در حال حاضر به ازای هر 10 پوشک که در گذشته پوشیده اند، هشت پوشک می پوشند. این نیز منجر به از دست دادن بازار برای تولید کننده می شود.

او از دلیل این افزایش می گوید قیمت پوشک اعلام شد: قیمت جهانی دوغ فلافل اخیرا افزایش یافته است. از سوی دیگر بازار ایران فاقد ثبات ارزی است. ما همچنین باید افزایش هزینه های حمل و نقل و حقوق را در نظر بگیریم. در چنین شرایطی قیمت کدام محصول در بازار حفظ می شود؟

بصیری تهرانی در پایان یادآور شد: تولیدکننده خواهان ثبات اقتصادی است. سرمایه تولیدکنندگان و صاحبان کارخانه در واقع روی زمین مانده بود. البته سازنده علاقه ای به افزایش قیمت محصول ندارد. زیرا در وهله اول در حال از دست دادن سهم بازار است. الان هم دیگر سرمایه ای برای قرار دادن و تبلیغ ندارند

دیدگاهتان را بنویسید