آیا به قلعه دختر بسروجا سفر کرده اید؟


به گزارش سلام نو، قلعه دختر بشریه در نزدیکی روستای رککه قرار دارد. ساختمان‌های قلعه شامل مخازن آب، مخازن غذا، برج‌ها، اتاق‌های استراحت گارد سلطنتی بوده و بیشتر آنها بر اثر عوامل جوی و محیطی تخریب شده‌اند. این قلعه در دوره ساسانی ساخته شده و در دوره های بعدی مورد استفاده قرار گرفته است.

آیا به قلعه دختر بسروجا سفر کرده اید؟

قلعه دختر بشرویه یکی از قلعه های تاریخی ایران در نزدیکی بسرویه است که در استان خراسان جنوبی قرار دارد. این دژ در میان دژهای کوهستانی ایران سالم تر و بلندتر از سایر قلعه هاست. از آنجایی که این قلعه تنها شش کیلومتر با روستای رککه فاصله دارد، به قلعه دختر رکه نیز معروف است. وقتی از بالا به این قلعه باشکوه نگاه کنید، به عظمت سازندگان آن پی خواهید برد. تصور اینکه ساکنان قلعه از چه راه های سختی برای رسیدن به این مکان استفاده می کردند بسیار دشوار است. موقعیت این استحکامات بر روی ارتفاعات نشان از اهمیت نظامی و دفاعی برای این منطقه دارد. یکی دیگر از شواهدی که این موضوع را ثابت می کند، ساختار استراتژیک قلعه است. ساختار این قلعه به گونه ای است که افراد می توانند با کمترین نیرو از این قلعه محافظت کنند. این قلعه بر روی یک قله مخروطی شکل ساخته شده است که به طور کامل به چهار طرف آن مشرف است. به این ترتیب نگهبانان می توانند حتی کوچکترین حرکات را در این ناحیه مشاهده و پیش بینی کنند. جالب است که برخی می گویند در گذشته از آب جمع آوری شده در این قلعه برای کشاورزی استفاده می شد، اما بعدها جهت جریان آب را تغییر دادند تا زمین های فعلی بصرویه را آبیاری کنند.

بیشتر بخوانید  اذان مغرب به افق تهران چهارشنبه 17 فروردین

آیا به قلعه دختر بسروجا سفر کرده اید؟

از تاریخ و قدمت این قلعه اطلاعات دقیق و موثقی در دست نیست. بنابراین، چندین نظریه در مورد آن وجود دارد. برخی از باستان شناسان این قلعه را یکی از سلسله قلعه های ساسانی می دانند که به نام های مختلف در شهرهای مختلف ساخته شده اند. مانند قلعه بجستان، قلعه دخترانه فیروزآباد، قلعه دخترانه شوشتر و قلعه دخترانه تربت حیدریه. جالب است که بسیاری از قلعه های کوهستانی دیگر مانند این قلعه در هند، آذربایجان و لبنان دیده می شود. همه این قلعه ها در مکان های مرتفع و صعب العبور ساخته شده اند. معماری همه آنها به دوران پیش از اسلام و معماری ساسانی برمی گردد. بنابراین این گروه از باستان شناسان معتقدند که این قلعه متعلق به همین دوره است. برخی نیز معتقدند که گبریس در گذشته های دور در این قلعه زندگی می کرده است. آنها برای اثبات نظر خود به سنگ قبرهایی اشاره می کنند که نحوه دفن ادیان پیش از اسلام را نشان می دهد. برخی نیز بر این باورند که این بارو یکی از استحکامات فرقه اسماعیلیه بوده است. اسماعیلیان به ساختن استحکامات مستحکم در صعب العبورترین مناطق شهرت دارند. اما واقعیت این است که معماری و سبک این بنا با قلعه های اسماعیلیه بسیار متفاوت است. البته ممکن است زمانی اسماعیلیان نیز از این قلعه استفاده کرده باشند. موقعیت مناسب و اهمیت دفاع از این قلعه حکایت از آن دارد. اما بعید به نظر می رسد که خود اسماعیلیان این قلعه را ساخته باشند.

دختر قلعه Bošruje

نام نام

این بناها و قلعه ها زمانی معبد آناهیتا الهه باران و آب بوده است. سالها تا زمانی که دعای آناهیتا به فراموشی سپرده شد، تنها نام دختر به نام الهه زن بر قلعه باقی ماند.

بیشتر بخوانید  خبری خوش برای فرزندان متولد سال ۱۴۰۲

معماری قلعه دختران Bošruje

این قلعه در دسته قلعه های کوهستانی قرار می گیرد. از آنجایی که این قلعه ها بر روی کوه های بلند ساخته شده اند، نقشه مشخص و از پیش تعیین شده ای نداشته اند. در واقع این قلعه ها، برج ها، اتاق ها، ورودی ها و حصارها با توجه به موقعیت طبیعی صخره ها ساخته شده اند. قلعه دختر بسروجا در چهار سطح مختلف ساخته شده است. هر سطح دارای استحکامات و تجهیزات خاص خود است. از این منظر این قلعه یکی از معماری های منحصر به فرد ایران را دارد. این سازه در شیب بسیار تند ساخته شده است. ورودی قلعه احتمالاً در قسمت غربی بنا بوده که نسبت به اضلاع دیگر شیب کمتری داشته است. قلعه از سه جهت رو به پرتگاه است. تنها راه دسترسی به این قلعه از سمت جنوب است. این باعث می شود این ساختمان غیر قابل دسترس باشد. بر روی دیوار قلعه برج های مدور قرار دارد که به عنوان برج دیده بانی استفاده می شده است. علاوه بر برج های دیده بانی، برج هایی به ارتفاع سه تا چهار متر در چند قسمت از قلعه دیده می شود. این برج ها دارای دیوارهای به هم پیوسته، چندین اتاق و پارتیشن هستند. این برج ها برای جمع آوری آب باران ساخته شده اند. مصالح و گچ های به کار رفته در این بنا بسیار مستحکم بود.

قلعه Bošruje Girls - مجله بلیط استاد

در صورتی که علیرغم تخریب در طول سالیان، برخی از آنها پایدار می مانند. راهروهای عریض و سرپوشیده این قلعه فضاهای مختلف داخل قلعه را به هم متصل می کند. در این مکان می توانید انباشته های مختلفی را مشاهده کنید که از آسیب های نسبتاً زیادی در امان مانده اند. ساختار این مخازن بسیار جالب است. ارتفاع این تانک ها متفاوت است. به نظر می رسد مخازن به گونه ای ساخته شده اند که آب از بالا سرازیر شده و به طور متناوب مخازن را پر می کند. این مخازن آب مورد نیاز مردم کاله را تامین می کردند. تعداد تانک های ساخته شده در قلعه با تعداد افرادی که در قلعه زندگی می کردند مرتبط بود. تالارها و اتاق های بزرگ و وسیع این بنا دست نخورده باقی مانده است. علاوه بر این، قلعه دارای مخازن غذا، آسیاب، اتاق های مخصوص نگهبانان، اقامتگاه سلطنتی و برج های مختلف است.

بیشتر بخوانید  راز و رمز گرفتن تلخی بادمجان | ترفند انتخاب بادمجان شیرین

مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه آهک، ساروج، ساروج، سنگ و ماسه است. قسمت هایی از دیوارهای قلعه نیز بخشی از کوه است که کنده کاری شده و به شکل دیوار در آمده است. این قلعه کوهستانی نسبتاً دست نخورده باقی مانده است. اما قسمت های زیادی از قلعه نیز ویران شد. در حفاری های انجام شده سفال هایی در این بنا پیدا شد. باستان شناسان تخمین می زنند که این سفال متعلق به قرن هفتم تا نهم هجری قمری باشد.

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید