واکسن های ایرانی از همه واکسن های تایید شده در دنیا بیشتر است



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در سومین جلسه از سلسله جلسات ایمپلنت برای آینده در پاسخ به این سوال که چه برای انجام اخلاق یا فناوری های نوین: از مسئولان اخلاق خواستیم به همان اندازه که به مسائل اخلاقی در حوزه پژوهش توجه می کنند، به مسائل اخلاقی نیز توجه کنند تا مشکلی پیش نیاید.

در سومین جلسه از سلسله نشست های کاشت آینده، دکتر محمدرضا نظام در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی باید انجام داد تا از چارچوب اخلاق یا فناوری های نوین خارج نشویم، توضیح داد: یکی از موضوعات مهم است. در بحث اخلاق، مشکلات معمولاً در نهادهایی با سطح آمادگی فناورانه پایین (TRL) رخ می دهد. ما از مسئولان اخلاق خواستیم که به همان اندازه که به اخلاق در پژوهش توجه کنند، به فناوری نیز توجه کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

دکتر رامین صرامی رئیس کمیته سلول درمانی و فناوری های نوین پزشکی وزارت بهداشت در خصوص موضوع اخلاق توضیح داد: در بحث اخلاق نباید به این نتیجه رسید که ما سیاست رهاسازی را دنبال می کنیم. یکی از مزایای سازمان غذا و دارو این است که بسیار فنی، حرفه ای و اختصاصی است. نگرش این سازمان برگرفته از روش علمی است و باید هم به مشکلات فناوری و هم به پیشنهادات آن توجه کند.

وی گفت: در این حوزه نیازمند نگاه خاکستری هستیم که در کنار توسعه فناوری به سلامت این منطقه نیز توجه کنیم.

رئیس کمیته سلول درمانی و فناوری های نوین پزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از مشکلات ما این است که دوست داریم در همه چیز اول باشیم! وی ادامه داد: اکنون موضوع “غضروف” مد شده و همه بدون دیدن اجزا و نیاز به دنبال آن هستند، اتاق های تمیز زیادی ساخته شده است اما بسیاری از آنها استاندارد نیستند، سپس مجموعه دیگری که دارای بالاتر است. بودجه، با امکانات و استانداردهای بیشتر می سازد و می سازد، اما به ظرفیت تولید خود محصول نمی رسد!

بیشتر بخوانید  جزئیات ماجرای ضرب و شتم یک خبرنگار از سوی کارمند فرمانداری اراک -

وی در مورد واکسن های ایران نیز گفت: واکسن های ما از کل واکسن های تایید شده در دنیا بیشتر است. آنها را می توان به دو مرکز واکسیناسیون در کشور دسته بندی کرد. امیدواریم این مشکل در حوزه داروهای مبتنی بر زیستی (ATMP) ظاهر نشود.

دیدگاهتان را بنویسید