ماجرای پیدا شدن شیر نر در باغ یا پلنگ قائمشهر چیست؟



به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، مشاهده حیوانات وحشی در شهرهای مختلف کشور حکایت از گسترش رواج نگهداری از حیوانات در معرض خطر انقراض در مناطق مسکونی و باغات شهری دارد.

ظلم و بی توجهی به محیط زیست تنها به هدایت فاضلاب به رودخانه ها و نهرها، قطع یا شکستن شاخه های درختان یا تغییر ظاهر طبیعت محدود نمی شود.

اگرچه از یک سو شاهد افزایش روزافزون اسلحه و مهمات در دست مردم و توسعه راه ها و نزدیک شدن به دورافتاده ترین زیستگاه ها و شکارگاه ها و کشتار بی رحمانه حیوانات در حال انقراض هستیم، اما از سوی دیگر تحت نام عشق به زندگی حیات وحش و علاقه به حیوانات وحشی حیات وحش در باغ ها، ویلاها و حتی آپارتمان ها، نسل بعدی حیات وحش را در معرض انقراض قرار می دهد.

البته تا چند سال پیش موضوع اسارت حیات وحش در سکونتگاه های انسانی موضوع چندان حاد و گسترده ای نبود و هر از چند گاهی تصاویری از لاک پشت ها، تمساح ها و مارها در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام منتشر می شد، اما تعداد از این کلیپ ها کوچک بود، زیاد نبود.

اما در یکی دو سال اخیر این روند محسوس بوده است، مانند تعداد تصاویر منتشر شده از افرادی که از حیوانات وحشی مختلف نگهداری می کنند. البته با انتشار این تصاویر تعداد آگهی های فروش حیوانات وحشی مختلف افزایش یافت.

اما مدیران محیط زیست کشور به عنوان متولیان قانونی این حوزه چندان اعتقادی به گسترش این موضوع نداشتند، اما با ورود قوه قضائیه و دادستانی در این زمینه، نگرش سازمان نسبت به این موضوع انعطاف پذیرتر و گسترش یافت. آنها روند به رسمیت شناختن و تلاش های بسیاری برای مخالفت با آن را توصیف کردند.

صرف نظر از تعداد رویدادها در این زمینه، تغییر اساسی در این روند ایجاد شده است. یعنی بحث نگهداری از حیوانات وحشی از مار، لاک پشت، کروکودیل و گاندا به نگهداری حیوانات وحشی و البته خطرناک مانند پلنگ و شیر تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید  شیخ دیابت با پرسپولیس به توافق رسید

یافتن یک شیر در باغی در فاصله کمتر از هزار متری اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در گرگان یا مشاهده پلنگ در قائمشهر در کمتر از 2 هفته متوالی ثابت کرد که مقوله نگهداری حیوانات وحشی نه لاک پشت، سمور و تمساح از آمار پیشی گرفته است.

دیدن گرگ در خانه آباد تهران کشف گردنبند شیر در گرگان

به گفته بوم شناسان، گونه های مختلف حیوانات وحشی به عنوان بلوک های سازنده اکوسیستم ها عمل می کنند که هر موجود زنده ای باید در اکوسیستم منحصر به فرد خود داشته باشد.

به بیان ساده، جابجایی هر حیوانی به منزله از بین بردن هرم زیست محیطی است که بقا و ثبات محیط را تهدید می کند.

قابل تحمل است که ایرانیان تا سالها پیش شور و شوق شیخ خلیج فارس برای نگهداری پرندگان شکاری مانند شاهین و خارپشت را مصداق خودخواهی و تخریب محیط زیست می دانستند، اما چندین سال است که بخشی از جامعه به دلایل مختلف گرفتار می شوند. در این رفتار خودخواهانه

صرف نظر از آسیب ها و پیامدهای مشکلات زیست محیطی ناشی از حفظ حیات وحش در باغ ها و ساختمان های مسکونی، به گفته کارشناسان، نباید از اثرات بهداشتی این رویداد غافل شد.

شیوع انواع بیماری ها به ویژه بیماری های پوستی یا بیماری های مشترک حیوانات اهلی و حیوانات وحشی یا انسان و حیوانات وحشی از جمله پیامدهای این رفتارهای نادرست اجتماعی است.

البته با این مسائل نمی توان به راحتی از کنار موضوع خروج ارز برای خرید حیوانات وحشی از کشورهای متحرک گذشت، در حالی که به دلیل تحریم های سرکوبگرانه، بخشی از عرضه ارز برای کشور با گلوگاه های متعددی مواجه است. نتیجه ای غیر از تخریب محیط زیست کشور؛ و شاید یکی از مهمترین اثرات خرید و نگهداری این حیوانات وحشی به خطر افتادن ثروت ژنتیکی کشور در حوزه حیات وحش باشد.در حوزه حیات وحش بانک ژنتیک کشور را وارد کنید.

بیشتر بخوانید  رقابت کی روش برای هدایت غول فوتبال مصر آغاز شد

نگهداری حیوانات وحشی در منازل با فرهنگ ایرانیان همخوانی ندارد

عباس عنایت یکی از علاقه مندان به حیات وحش در استان گلستان گفت: نگهداری از حیوانات وحشی رفتار بسیار بدی است که با فرهنگ ایرانیان همخوانی ندارد.

وی گفت: در روزهای اخیر شاهد انتشار اخباری مبنی بر نگهداری شیر و پلنگ و انواع کروکودیل در نقاط مختلف کشور بوده ایم که جای بسی تعجب دارد.

وی گفت: برای خرید یک کالای خانگی خارجی که طبق قانون از مصادیق کالای قاچاق است، نیازی نیست هزار راه برویم و آن را سرپوش بگذاریم تا بتوانیم آن را تهیه کنیم، دولتی می شود.

عنایت گفت: این رفتار که در سال های اخیر از طریق شبکه های مجازی در کشور رایج شده است، عواقب مخربی برای محیط زیست دارد، خداوند جانوران وحشی را آفرید که در طبیعت و زیستگاه آنها هستند و از ثمرات و نعمت های انسان برخوردارند.

وی گفت: این گونه رفتارها مصداق ظلم به حیوانات است و انتظار دارد دستگاه قضایی با عاملان این گونه رفتارها برخورد قاطع کند.

وی به لزوم بازتاب بیشتر پیامدهای منفی نگهداری حیوانات خانگی در خانه در رسانه ها اشاره کرد.

رفتار اجتماعی غیرمعمول

محسن عبدلی دامپزشک در این خصوص گفت: این گونه رفتارها ناشی از رفتارهای بیگانه با کشورها و فرهنگ های دیگر است که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی گفت: نگهداری حیوانات وحشی در خانه یا باغ ها و آبادی ها یک رفتار اجتماعی غیرعادی است که با فرهنگ ایرانیان سازگاری ندارد.

وی بیان کرد: با وجود اینکه دامپزشکان ما به علوم در رشته خود مسلط هستند، اما برخی از گونه ها به ویژه گربه سانان نیازمند مهارت های خاص و موضوعات تخصصی و فنی هستند که شاید در کشور وجود نداشته باشد.

زهره احمدی، کارشناس حقوقی درباره ماهیت چنین رفتاری می گوید: بر اساس ماده 8 آیین نامه اجرایی قانون شکار، خرید، فروش، واردات و صادرات کلیه حیوانات وحشی مهم، بومی و غیربومی، زنده و کشته شده. بدون مجوز از وزارت محیط زیست، علاوه بر جبران خسارت، مشمول مجازات ماده 10 قانون شکار و صید می شوند.

بیشتر بخوانید  کروکی تصادفات الکترونیکی می‌شود -

وی گفت: در همین راستا در ماده 13 قانون مذکور تاکید شده است که رهاسازی حیوانات وحشی زنده و مرده و اجزای آنها تنها با موافقت سازمان دامپزشکی و بهداشت آنها و همچنین مجوز سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است. سازمان.”

احمدی گفت: در ماده 14 این آیین نامه تاکید شده است که با عاملان گونه های در معرض خطر انقراض مانند شیر طبق مفاد کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های گیاهی و جانوری در حال انقراض رفتار خواهد شد.

وی می گوید بر اساس ماده 10 قانون شکار و صید هرگونه عرضه و فروش حیات وحش جرم و مجازات است.

با توجه به آخرین تحولات کشور، نتایج نشان می دهد که نگهداری حیوانات وحشی در منازل و باغات واحدهای مسکونی شهری و روستایی رو به گسترش است و کارشناسان خاطرنشان می کنند که این اتفاق پنهان در زیر پوست شهر باید منجر به جدی تری شود. رویکرد بازدارنده

مطمئناً نگهداری حیوانات وحشی در کشور در روزهای اخیر تنها به شیر، پلنگ و گرگ محدود نمی شود و در کلان شهرهایی مانند تهران و سایر شهرهای بزرگ نیز موارد مشابهی وجود دارد.

به طور کلی انتظار می رود نهادهای مسئول مانند گمرک، محیط زیست، پلیس و سایر نهادهای تاثیرگذار نظارت بر این گونه حوادث را تشدید کنند تا از تکرار چنین حوادثی جلوگیری شود.

از سوی دیگر برخی کارشناسان می گویند که تخریب زیستگاه های حیات وحش در اثر خشکسالی های سال های اخیر و تجاوز تدریجی مردم به زیستگاه هایشان، پناه بردن حیات وحش به دامنه ها و روستاهای کنار جنگل ها و کوه ها را در پی داشته است. گرفتار.

اما برای حفاظت از محیط زیست کشور در ابعاد مختلف به ویژه در این زمینه باید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بیشتری صورت گیرد تا همه بتوانند مسئولیت اجتماعی خود را در این زمینه انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید