اوضاع بهتر شرکت های سیمانی با ورود به بورس کالا



به گزارش شمانیوز؛ حسن هراتی معاون امور مالی و اقتصادی سیمان هرمزگان با بیان اینکه تولید سیمان در کشور با توجه به ظرفیت مازاد موجود پاسخگوی نیاز کشور است، گفت: البته این امر منوط به این است که هیچ گونه اختلالی در تولید سیمان وجود نداشته باشد. فرآیند تولید قطع برق یا گاز.” به عنوان مثال در سال قبل در مقطعی به دلیل قطعی برق، تولید داخل با چالش مواجه شد و این وضعیت مکانیزم عرضه و تقاضا را مختل کرد.

وی در پاسخ به این سوال که عرضه سیمان در بورس کالا توانست این بازار را سامان دهد؟ وی گفت: این اتفاق باعث شده تا مصرف کنندگان واقعی بتوانند به صورت مستقیم از طریق بورس کالا خرید کنند که هم از قیمت مطلوب و هم از کیفیت مطلوب محصول بهره مند می شوند.

هراتی با تکرار این سوال که عرضه در بورس کالا کالا را با قیمت مناسب به دست مصرف کننده می رساند، گفت: این اتفاق برای مصرف کننده سودآور بود و مصرف کننده دیگر حقوق واسطه ای پرداخت نمی کند و با کسر این هزینه به دست مصرف کننده می رسد. قیمت مناسب تر

وی ادامه داد: تعیین قیمت نهایی معاملات هم به عرضه و هم به تقاضا بستگی دارد و حجم کل عرضه و تقاضا آن را تعیین می کند.

به گفته هرات، ایجاد یک مکانیسم شفاف مبادله کالا می تواند به مصرف کنندگان کمک کند تا راحت و با قیمت مناسب خرید کنند.

بیشتر بخوانید  فیلم عشوه های صبا راد در اتاق خواب ! + فیلم

وی در پاسخ به این سوال که عرضه سیمان در بورس کالا چه تاثیری بر سودآوری شرکت داشته است؟ وی گفت: زمانی که تولیدکننده مستقیماً کالای خود را به مصرف کننده دور از واسطه می فروشد، حاشیه سودی که برای واسطه ها در نظر گرفته شده بود عملا حذف می شود و فروشنده می تواند کالا را به قیمت واقعی به مصرف کننده اصلی بفروشد.

هراتی در بخش دوم سخنان خود پیشنهاد کرد که می توان در بحث تعیین قیمت پایه اصلاحاتی انجام داد تا روند معاملات حتی بهتر از شرایط مساعد فعلی باشد.

وی در قسمت دوم سخنان خود به موضوع قطعی برق اشاره کرد و گفت: به نظر من امسال نیز قطعی برق خواهیم داشت اما امیدواریم این میزان نسبت به سال گذشته کمتر باشد. اما از آنجایی که وزارت صمت در سال جاری هوشیارتر است، می تواند با جلوگیری از صادرات احتمالی آن را کنترل کند.

معاون امور مالی و اقتصادی سیمان هرمزگان یادآور شد: وزارت صمت در سال گذشته با جلوگیری از صادرات، تامین نیازهای داخلی را در اولویت قرار داد. این البته برای شرکت هایی که حاشیه نشین هستند و در مرزها مستقر هستند خوشایند نیست و باید حاشیه سود صادراتی را کنار بگذارند و به فروش داخلی روی آورند.

وی در پایان تاکید کرد: بهتر است کارخانه های سیمان در دوره هایی که قطعی برق وجود ندارد ذخایر کافی کلینکر را تامین کنند تا در زمان قطع برق مشکل کمبود سیمان در کشور تشدید نشود. فکر می کنم امسال می توان این وضعیت را کنترل کرد.

بیشتر بخوانید  ترخیص موز‌های وارداتی تعیین تکلیف شد

کالااکبر

دیدگاهتان را بنویسید