بر اساس گزارش ها شمانیوز: مجموعه “سرمایه، پایتختامشب چندین بار از تلویزیون پخش شد و همزمان خبر شروع فصل جدید او منتشر شد. کیفیت بالای سرمایه این سریال را به برندی در سریال سازی تبدیل کرده است. البته این شهرت تنها به کیفیت ساخت محدود نمی شد و گاه با حواشی مختلفی همراه می شد. نوروز 90 ساله بود. چند سالی از جدایی رضا عطاران از تلویزیون می گذرد و پس از آن کمتر سریال طنز موفقی از سیمی پخش شد. محسن تنابنده تا آن روزها برای عموم مردم شناخته شده نبود، عمده فعالیت او در تئاتر و سینما بود. البته او در سریال رمضانی شبکه 5 هم نقش سعید سلطانی را بازی می کرد اما هنوز چهره اش چندان شناخته شده نبود. وقتی یک تیزر تبلیغاتی «سرمایه، پایتختاز شبکه اول پخش شد و کمتر کسی فکرش را می کرد که این سریال به یکی از معروف ترین، پرمخاطب ترین و البته طولانی ترین تولیدات تلویزیونی تبدیل شود.
پایتخت یک
پایتخت بازیگران خوبی داشت. از یک طرف از نظر فنی بازیگرانی قوی بودند و از طرف دیگر به جز علیرضا خمسه هیچ کدام در معرض دید عموم قرار نگرفتند. تنابنده و مهرانفر برای اکثر مردم چهره های دست نخورده ای بودند که می توانستند چیز جدیدی بیاورند.
داستان پایتخت همانطور که از نامش پیداست، ماجرای سفر نزدیک خانواده مازندرانی به تهران بود. سفری که حاشیه ها و اتفاقات زیادی را به دنبال داشت. یکی از مزایای فراوان این سریال روان بودن داستان بود.
از طرفی هر چقدر هم که ماجرا و گره ها بزرگ بود، باز شدن و حل مشکلات به سرعت اتفاق افتاد. یعنی مخاطب به محض اینکه نگران خانواده معمولی شد به سرعت خیالشان راحت شد. شخصیت هایی از شهرهایی با گویش های مختلف در سیما نمایش داده می شد، اما باید گفت که پایتخت قطعا یکی از بهترین ها بوده است. دیگر نکات سناریوی پایتخت نشان از خانواده ای ساده، صمیمی و سالم دارد
و ایرانی بود.
Capital Tvo
سیروس مقدم پس از یک سال وقفه از فصل اول پایتخت به ضبط ادامه این سریال ادامه داد. برخلاف نمونه های دیگر که معمولا در فصل دوم با ضعف ساختاری همراه است، باید گفت که فصل دوم پایتخت را می توان بهترین فصل آن دانست. داستان و داستان کوتاه تقویت شده است. شخصیت ها و شخصیت پردازی آنها بهبود یافته است.
لهجه های بازیگران پخته تر شد و در نهایت فصل دوم به داستانی متقاعد کننده، خانوادگی و قابل احترام تبدیل شد. سکانس قسمت های اول در خانه ناگی و سپس سکانس قسمت های پایانی در سالن بسیار جالب و بدیع بود.
پایتخت سه
پایتخت نسبت به فصل های گذشته سه جمعیت بیشتر داشت. فصل سوم را باید سرآغاز ردپای تغییر شخصیت در پایتخت دانست. این تغییرات در ندجا بیشتر محسوس است. او کم کم از یک آدم ساده به فردی با انباشت غرور، گرفتاری و لجاجت تبدیل می شود. البته اگر بخواهیم این تغییر را با روند عادی زندگی مردم مقایسه کنیم، غیرممکن نیست. در نهایت پایگاه سه توانست با رضایت مخاطبان سفر قبلی این مجموعه را ادامه دهد.
چندی پیش خبری مبنی بر ساخت فصل هفتم سریال پایتخت در رسانه ها منتشر شد و «اخبار درگوشی» درخواست دستمزد 5 میلیاردی یکی از بازیگران مهم این سریال را شرط حضورش عنوان کرد. برای فصل هفتم این سریال
پایتخت چهار
پایتخت چهار سرآغاز دوران جدیدی از این مجموعه بود. پایتخت این بار برخلاف سری های قبلی برای پخش در ماه مبارک رمضان تولید شد. این افزایش تعداد قسمت ها باعث شده تا قسمت های طولانی و گاهی اغراق آمیز فیلمنامه به وجود بیاید. اما تغییر سرمایه کجا بود؟ همین سری تغییرات در شخصیت معمولی ناگی که فصل گذشته شروع شد در این فصل به اوج خود رسید. این تغییر بیشتر از یک تغییر ساده برای جذابیت بیشتر شخصیت بود. این یک تغییر اساسی در شخصیت کلیدی بود. همراهی که شخصیت های دیگرش تغییر کرده اند. ارسطو و حتی هما تحت تأثیر این جریان بودند.
پایتخت پنج
پس از تغییراتی که در فصل قبل رخ داد، سرمایه مهمان سازمان به یکباره به اوج خود رسید. این مجموعه های معروف توسط سازمان مسافرتی اوج ترکیه و سپس سوریه سفارش داده شد. ابتدا چند روزی در فضای مجازی شایعاتی مبنی بر حواشی حضور پایتخت ها در ترکیه به گوش می رسید و سپس موضوع ازدواج ساراونیک مطرح شد. ورود شخصیت ها به جنگ سوریه نظرات مثبت و منفی زیادی را درباره پایتخت برانگیخت. این فصل اولین سریال پایتخت بود که حواشی و حتی انتقادات زیادی را به دنبال داشت.
پایتخت 6
گویی حومه پایتخت تمام نمی شود. تغییرات اساسی در شخصیت های پایتخت باعث شده دیگر خبری از مردم عادی، صمیمی و عادی نباشد. تجمل گرایی، بی ادبی، دعوا، کلاهبرداری و دیگر مسائلی که برای خیلی ها عجیب و نامنسجم بود در پایتخت ظاهر شد. البته این تغییرات در کیفیت فیلمنامه ها و شوخی ها نیز محسوس بود. اگر زمانی سرمایه اش مانند یک برند، منبع تولید جوک و انتشار در فضای مجازی بود، حالا به دلیل ضعف فیلمنامه، باید با سوق دادن ذهنی مخاطب به شوخی های مجازی، خنده تولید می کرد.
با بزرگ شدن آخرین قسمت های حومه پایتخت، شبیه سازی یکی دو سکانس از فیلم های فارسی قبل از انقلاب نیز افزایش یافت. کار به جایی رسیده که مدیران رسانه ملی بحث تاثیرگذاری را راه انداخته اند! پایتخت به دلیل تاج گذاری نیمه تمام ماند اما حواشی آنقدر زیاد بود که همه منتظر ماندند تا پرونده برای همیشه یا حداقل چندین سال بسته شود.
خداحافظ نکی و ارسطو در تلویزیون
محسن تنابنده پس از مشکلات مختلف پیرامون سانحه دلخراش هواپیمای سال گذشته از پایان همکاری خود با سیم خبر داد. وی پس از توهین به سینماگران در صداوسیما اعلام کرد که دیگر با تلویزیون همکاری نخواهد کرد.پس از خداحافظی محسن تنابنده، احمد مهرانفر دیگر بازیگر پایتخت اعلام کرد که پس از پایان پایتخت دیگر در تلویزیون حضور نخواهد داشت.
این وداع ناگهانی «احمد مهرانفر» دیگر بازیگر سریال پایتخت نیز واکنشی را برانگیخت. مهرانفر در این خصوص گفت: «پایتخت 6» آخرین حضورش در تلویزیون خواهد بود و به دلیل توهین به فیلمبرداران معتبر و محترم دیگر در هیچ سریال و برنامه رادیویی حضور نخواهد داشت. البته برخی این گفته را تصادفی دانستند که نباید آن را سهل انگاری کرد. آنها معتقد بودند خود این دو بازیگر می دانستند که پایتخت 6 چندان موفق نیست و به همین دلیل به حاشیه رفتند.
پایتخت هفت
اما یک، دو هفته پیش، در کمال تعجب، همه اخبار مبنی بر امکان ساخت فصل جدید پایتخت رسید. آن هم در حالی که اکثر رسانه ها انتظار داشتند با توجه به اتفاقات سال گذشته حداقل تا چند سال دیگر خبری از این سریال نباشد. عده ای این خبر را گمانه زنی می دانستند و آن بدبینان کار سازندگان پایتخت. آنها معتقد بودند این خبر سیگنال تنابنده به مدیران سیما برای ساخت فصل جدید است. اما همه اینها در شرایطی بود که تنابنده و مهرانفر از همکاری با سیم خداحافظی کردند. چند روز بعد خبر دیگری منتشر شد.
این بار خبری مبنی بر آغاز تولید سرمایه رسانه ای منتشر شد که البته هیچ کدام رسمی نبود اما به نظر می رسید باید اتفاقی می افتاد. در این میان برخی از اخبار منتشر شده جالب بود. به عنوان مثال در این خبر پروژه های مختلف از درگیری تنابنده، مقدم و مهرانفر صحبت کردند. انگار پایتخت نشینان مدیران سیما را مسخره کردند! اما اخبار پایتخت کامل نبود. اعلام شد تنابنده برای حضور در این سریال قرارداد بازی در سریال محمدحسین مهدویان را فسخ کرد. سیروس مقدم نیز ساخت سریال خود را برای شبکه نمایش خانگی به سال آینده موکول کرده است. مهران احمدی در فضای مجازی از احتمال غیبتش در این فصل صحبت کرد و ادامه داد که درباره حضور در این سریال به او چیزی گفته نشده است. اما بازیگران بعدی سارا و نیکا بودند. کسانی که آرام آرام وارد دوره نوجوانی شده اند در ماه های اخیر یکی دو اظهار نظر غیرسینمائی کرده اند و بدتر از آن فیلم های متعددی منتشر کرده اند که از نظر فرهنگی مغایر با استانداردهای جامعه ایران و صدا و سیما است. در نتیجه مشخصاً آنها دیگر جایی در پایتخت نداشتند. اما آخرین حاشیه سرمایه که تاکنون منتشر شده مربوط به خبر دستمزد محسن تنابنده است. چندی پیش رسانه ها از ساخت فصل هفتم سریال پایتخت خبر دادند و «اخبار درگوشی» درخواست دستمزد 5 میلیاردی یکی از بازیگران مهم این سریال را شرط حضورش در سریال پایتخت عنوان کرد. فصل هفتم این سریال; این رقم زمانی بهتر درک می شود که مشخص شود کل برآورد ساخت فصل جدید پایتخت حدود 30 میلیارد تومان برآورد شده است. دستمزد 5 میلیاردی برای سریال 15 قسمتی تقریباً بیش از 330 میلیون تن در هر قسمت است! اگرچه هنوز صحت این خبر مشخص نشده است، اما واقعیت این است که پرداخت چنین دستمزدی در تلویزیون نه درست است و نه بسیاری از معادلات را به هم می زند. البته برای پاسخ به همه این سوالات، نکات و شایعات با الهام گفوری، تهیه کننده این سریال تماس گرفتیم، اما با وجود اصرار خبرنگار «اتاق»، او دوست داشت در این لحظه نظری درباره اتفاقات رخ داده نداشته باشد.
نکته آخر
در پایان این گزارش کمی جلوتر برویم و به سریال «پایتخت» برویم. کپیتال یک برند معتبر در زمینه سریال سازی است. این سریال به قدری جذاب و دلسوز است که امروزه نیز با وجود بازپخش چندباره، همچنان مخاطبان زیادی در نظرسنجی های سیما دارد. چگونه برخی از مجموعه های جدید بینندگان بیشتری دارند. سرمایه نتیجه اعتماد متقابل است.
تلویزیون از یک سو به سازندگان این سریال اعتماد کرده و از سوی دیگر به پایتخت ها جایگاهی برای تلویزیون داده شده است. پایتخت پایتخت است. برخلاف اکثر سریال های موفقی که بعد از یکی دو فصل شکست می خورند، پایتخت نه تنها ضعیف نشده، بلکه به جز دو فصل اخیر، همیشه جایگاه کیفی خود را حفظ کرده است. پس فایده ای ندارد سیما به این راحتی سرمایه را از دست بدهد. بی دلیل نیست که رقمی بالاتر از سریال های دیگر برای این سریال خرج کنیم. چند بار سرمایه از تلویزیون پخش شده و ارزش افزوده ای که برای تلویزیون دارد ارزش این هزینه را دارد. البته این رقم نباید منجر به بدعت و عمل شود. نکته مهم دیگر توجه به کیفیت و بافت شخصیت، طرح و داستان است. همانطور که گفته شد پایتخت در سه فصل اخیر دچار اشتباهات و کاستی هایی شده است. اولین نکته تغییرات جدی در روش معمولی بود که از فردی که مردم به آن علاقه داشتند دور شد.
لازم است طراحان سریال – به ویژه خود محسن تنابنده – در این زمینه مروری داشته باشند. اما نکته دیگر درباره داستان و لطیفه بود. در دو فصل قبل، به نظر می رسید که تغییرات در شخصیت به ناچار هم به صحبت ها و هم به شوخی ها آسیب می رساند. موقعیت ها، جوک ها و کلمات سه فصل اول پایتخت را با دو فصل آخر مقایسه کنید تا متوجه این افت کیفیت شوید. پایتخت از زمانی که هویت خود را از دست داده در حال لغزش بوده است.
پایتخت با خانواده ای به ظاهر معمولی مشخص شد که اتفاقاً در عمل اصلاً معمولی نبود. نقی، ارسطو، هما و دیگران سادهاندیش و در عین حال بخشنده بودند. اگرچه اگر پیش تولید فصل جدید پایتکت درست باشد، بعید است که این سریال پس از ساخت به نوروز برسد، اما به هر حال مخاطبان – به خصوص در این ماه های سخت تاج – باید سریال را به عنوان تماشا کنند. پایتخت. البته پایتخت با هویت اصلی خود; نه پایتختی که فصل گذشته دیدیم.
گویی حومه پایتخت تمام نمی شود. تغییرات اساسی در شخصیت های پایتخت باعث شده دیگر خبری از مردم عادی، صمیمی و عادی نباشد. تجمل گرایی، بی ادبی، دعوا، کلاهبرداری و موارد دیگر در پایتخت ظاهر شد که برای بسیاری از مخاطبان عجیب و نامنسجم بود.
پایتخت از زمانی که هویت خود را از دست داده در حال لغزش بوده است. پایتخت با خانواده ای به ظاهر معمولی مشخص شد که اتفاقاً در عمل اصلاً معمولی نبود. نقی، ارسطو، هما و دیگران هر دو سادهاندیش و در عین حال سخاوتمند بودند.